Reforma poreskog sistema u Srbiji donosi značajne promene u oblasti PDV-a, s ciljem unapređenja efikasnosti i transparentnosti poreske politike. Ove izmene, koje stupaju na snagu početkom 2025. godine, uvode niz novih obaveza za poreske obveznike, ali i modernizuju sistem oporezivanja.
Ključne promene u Zakonu o PDV-u
Novi Zakon o porezu na dodatu vrednost donosi revolucionarne promene u poreskom sistemu Srbije. Jedna od najznačajnijih novina odnosi se na obveznike koji zatraže brisanje iz PDV sistema. Na dan prestanka PDV aktivnosti, obveznici će biti dužni da izvrše detaljan popis imovine i datih avansa, što uključuje opremu, objekte za obavljanje delatnosti i ulaganja u te objekte. Ova obaveza podrazumeva izradu precizne popisne liste koja mora biti priložena uz poresku prijavu prilikom podnošenja zahteva za brisanje.
Pored toga, obveznici će morati da isprave odbitak prethodnog poreza za svu opremu, objekte i ulaganja, u skladu sa zakonom, kao i da utvrde iznos prethodnog poreza za ostala dobra i avanse. Ove nove odredbe značajno povećavaju administrativni teret za obveznike, ali se smatra da će doprineti većoj preciznosti u finansijskim izveštajima.
Uvođenje elektronskih računa i nove obaveze za privrednike
Jedna od ključnih novina u reformi poreskog sistema je obaveza izdavanja računa za svaki promet dobara i usluga, uključujući i avansna plaćanja. Ovo znači da će privrednici morati pažljivo da prate svaki finansijski tok i izdaju račune čak i u slučajevima delimičnih uplata. Uvođenje elektronskih računa, fiskalnih računa i internih računa predstavlja značajan korak ka digitalizaciji poreskog sistema.
Važno je napomenuti da je za izdavanje elektronskih računa neophodna saglasnost primaoca, osim u slučajevima kada je zakonom drugačije predviđeno. Ova promena ima za cilj da unapredi transparentnost finansijskih transakcija i olakša komunikaciju između privrednih subjekata i poreskih organa.
Izmene u poreskim periodima i podnošenju prijava
Novi zakon donosi i značajne promene u pogledu poreskih perioda. Obveznici sa godišnjim prometom većim od 50 miliona dinara biće u obavezi da podnose poreske prijave na mesečnom nivou. S druge strane, oni čiji je promet ispod ovog iznosa, podnosiće prijave kvartalno. Međutim, ukoliko obveznik sa kvartalnim obračunom u bilo kom tromesečju ostvari promet veći od 50 miliona dinara, automatski prelazi na mesečni poreski period.
Uvođenje preliminarne poreske prijave predstavlja još jednu značajnu novinu. Ovaj dokument će se automatski kreirati u sistemu elektronskih faktura na osnovu dostupnih podataka o prometu dobara i usluga. Cilj ove mere je da se pojednostavi postupak podnošenja poreske prijave i smanje potencijalne greške u obračunima.
Dodatne obaveze za poreske obveznike
Pored navedenih promena, obveznici će biti dužni da uz finalnu poresku prijavu dostave i pregled obračuna PDV-a. Važno je napomenuti da će se smatrati da prijava nije podneta ukoliko ovaj pregled izostane. Ova mera ima za cilj da poveća tačnost i potpunost poreskih prijava, omogućavajući poreskim organima detaljniji uvid u finansijske aktivnosti obveznika.
Određeni članovi zakona koji se odnose na poreske periode i prijave počeće da se primenjuju od januara 2026. godine. Ovaj odloženi početak primene ima za cilj da obveznicima pruži dovoljno vremena za prilagođavanje novim zahtevima i implementaciju neophodnih promena u svojim poslovnim procesima.
Zaključak: Prilagođavanje novom poreskom okruženju
Nove odredbe Zakona o PDV-u predstavljaju značajan korak u modernizaciji poreskog sistema Srbije. Iako ove promene donose dodatne administrativne obaveze za poreske obveznike, očekuje se da će dugoročno doprineti većoj efikasnosti i transparentnosti u oporezivanju. Privrednici i poreski obveznici moraju se pripremiti za implementaciju ovih promena kako bi osigurali usklađenost sa novim zakonskim okvirom.