Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Železničko povezivanje Srbije i Turske: Ključni infrastrukturni projekat

Železničko povezivanje Srbije i Turske predstavlja ključni infrastrukturni projekat koji će značajno unaprediti regionalnu povezanost i ekonomski razvoj. Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, Goran Vesić, naglašava važnost ovog poduhvata i njegovih potencijalnih koristi za Srbiju i širi region.

Strateški značaj železničkog povezivanja Srbije i Turske

Tokom nedavne posete turskog predsednika Redžepa Tajipa Erdogana Srbiji, ministar Vesić je vodio ključne razgovore sa svojim turskim kolegom, Abdulkadirom Uralogluom. U fokusu njihovih diskusija bio je ambiciozni projekat brze pruge koja bi povezala Niš sa Turskom, prolazeći kroz Bugarsku. Ovaj projekat predstavlja stratešku inicijativu od ogromnog značaja za obe zemlje.

Turska je već postigla značajan napredak u razvoju svoje železničke mreže, sa impresivnih 2.500 kilometara brzih pruga. Zemlja je takođe povezana prugom sa Irakom, koji prima čak trećinu turskog izvoza - količinu jednaku onoj koja se izvozi u EU. Pored toga, Turska gradi prugu prema Kini preko Azerbejdžana, demonstrirajući svoju posvećenost unapređenju regionalne povezanosti.

Napredak u izgradnji brze pruge

Turska je već započela izgradnju brze pruge od Istanbula do bugarsko-turske granice, dok Bugarska gradi prugu za brzine do 160 kilometara na sat od Sofije do granice sa Srbijom. Ovi projekti stvaraju idealne uslove za Srbiju da se priključi ovoj mreži, povezujući Niš sa Bugarskom brzom prugom, što će omogućiti direktnu vezu sa Turskom i dalje ka istoku.

Vesić ističe da je, uz brzu prugu od Budimpešte do Atine koja će najvećim delom prolaziti kroz Srbiju, veza ka Bugarskoj i Turskoj od ogromnog strateškog značaja za zemlju. Ovo će omogućiti Srbiji da iskoristi svoj geografski položaj, povezujući se sa lukom Pirej preko pruge do Atine, kao i sa Bosforom.

Trenutni projekti i budući planovi

Ministar je najavio otvaranje brze pruge od Novog Sada do Subotice 24. novembra, pozivajući svog turskog kolegu da prisustvuje ovom značajnom događaju. Trenutno je u toku faza testiranja na ovoj deonici. Vesić ističe da će ova pruga biti potpuno sertifikovana po standardima Evropske unije, omogućavajući saobraćaj vozovima iz bilo koje evropske zemlje.

Sa završetkom ove deonice od 108 kilometara, uz postojećih 76 kilometara brze pruge od Beograda do Novog Sada, Srbija će imati ukupno 184 kilometara brze pruge. Ovo će omogućiti putovanje od Beograda do Subotice za samo sat i deset minuta, što predstavlja značajno unapređenje u poređenju sa trenutnim vremenom putovanja.

Planirana je intenzivna frekvencija saobraćaja, sa ukupno 27 kompozicija za Suboticu na dnevnom nivou. Od toga će 18 saobraćati na relaciji Beograd-Novi Sad-Subotica, a devet na relaciji Novi Sad-Subotica. Neke kompozicije će imati samo četiri stanice - Novi Sad, Vrbas, Bačka Topola i Subotica, dok će drugi vozovi stajati na svim stanicama, pružajući fleksibilnost putnicima.

Međunarodna povezanost i budući razvoj

Vesić je takođe najavio da bi brza pruga od srpsko-mađarske granice do Budimpešte, u dužini od 164 kilometara, trebalo da bude završena do kraja 2026. godine. Ovo će omogućiti putovanje od Beograda do glavnog grada Mađarske za samo dva sata i 45 minuta. Značajno unapređenje predstavlja i činjenica da neće biti stajanja na granici između Srbije i Mađarske, jer će se carina i granični prelazi nalaziti na železničkim stanicama u Beogradu i Budimpešti.

Ministar je najavio i početak izgradnje brze pruge od Beograda do Niša naredne godine. Za razliku od prethodnih projekata, ovaj će se izvoditi u "prozorima", odnosno u uslovima periodičnih obustava saobraćaja. Ova odluka je doneta kako bi se sačuvao teretni kargo saobraćaj na železničkom koridoru 10, koji je od ključnog značaja za Srbiju.

Vesić objašnjava: "Kada se ovako radi, izgradnja traje duže, ali ćemo tako i dobiti prugu i sačuvati kargo saobraćaj, jer to je suština kada je u pitanju železnica. Kada završimo brzu prugu od Beograda do Niša, putovanje između ta dva grada trajaće sto minuta."

Zaključak: Budućnost železničkog saobraćaja u Srbiji

Projekat železničkog povezivanja Srbije i Turske predstavlja značajan korak ka unapređenju regionalne povezanosti i ekonomskog razvoja. Ova inicijativa ne samo da će poboljšati transport putnika i robe, već će i pozicionirati Srbiju kao ključnu tranzitnu zemlju na raskrsnici Evrope i Azije. Sa planiranim završetkom do 2026. godine, ovaj ambiciozni projekat obećava transformaciju srpske železničke infrastrukture i otvaranje novih mogućnosti za ekonomski rast i međunarodnu saradnju.