U Beogradu je održana prva međunarodna konferencija "Železnički transport robe – perspektive i rešenja", okupljajući stručnjake iz različitih sektora logistike i transporta. Događaj je naglasio ključnu ulogu železničkog transporta robe u savremenim logističkim operacijama, od sirovina do gotovih proizvoda.
Značaj železničkog transporta u savremenoj logistici
Konferencija je okupila blizu 200 učesnika iz više od deset evropskih zemalja, što svedoči o izuzetnom interesovanju za ovu temu. Predstavnici železničkih i logističkih operatera, intermodalnih terminala, luka, vlasnika robe, kao i državnih i naučnih institucija, razmenili su iskustva i vizije o budućnosti železničkog transporta robe.
Prof. dr Milorad Kilibarda, dekan Saobraćajnog fakulteta u Beogradu, istakao je: "Železnička infrastruktura i transport robe oduvek su bili okosnica razvoja industrije i privrede svake zemlje". On je naglasio potrebu za većom zastupljenošću ovog vida saobraćaja u ukupnom teretnom transportu, očekujući značajne promene kroz modernizaciju infrastrukture i jačanje prevoznika.
Intermodalni transport kao budućnost
Profesor Kilibarda je posebno naglasio važnost intermodalnog transporta, ističući da se više od 50% kontejnerskih tokova već realizuje železničkim transportom. Očekuje se da taj procenat poraste na 70-80% u bliskoj budućnosti, što ukazuje na rastući trend u ovom sektoru.
Intermodalni transport podrazumeva prevoz robe korišćenjem više vidova transporta, pri čemu se roba ne premešta iz jednog transportnog sredstva u drugo. Ovo omogućava efikasnije i ekonomičnije kretanje robe na većim udaljenostima.
Izazovi i perspektive
Miroslav Alempić, pomoćnik ministra građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, izrazio je uverenje da će transport robe železnicom nastaviti da raste, učvršćujući poziciju Srbije kao regionalnog lidera. On je takođe spomenuo projekat za elektronsku razmenu podataka, podržan od strane Svetske banke, koji će omogućiti bržu komunikaciju između operatera i smanjiti administrativne prepreke.
Matej Zakonjšek, direktor Transportne zajednice, naglasio je ključnu ulogu železnice u evropskom transportnom sektoru kao održive alternative drumskom saobraćaju. Prema njegovim rečima, EU ima za cilj da do 2030. godine udvostruči udeo železnice u transportu, kao deo strategije za smanjenje emisije gasova sa efektom staklene bašte.
Razvoj infrastrukture i ljudskih resursa
Konferencija je istakla tri ključne prilike za razvoj železničkog transporta robe u regionu Zapadnog Balkana, posebno u Srbiji:
- Obezbeđivanje dovoljnog budžeta za održavanje železničke infrastrukture
- Nastavak prenošenja i sprovođenja relevantnog zakonodavstva EU
- Obezbeđivanje dovoljno obučene radne snage za ovu rastuću industriju
Učesnici su imali priliku da se upoznaju sa razvojem ključnih železničkih ruta ka Kini i Evropi, kao i sa podacima o uštedama CO2 upotrebom železnice. Predstavljena su i intermodalna rešenja za uvoz i izvoz robe iz Srbije, kao i planovi za investicije u terminale u državnom i privatnom vlasništvu.
Inovacije i budući planovi
Konferencija je bila prilika za predstavljanje novih dostignuća u sektoru. Učesnici su imali ekskluzivnu priliku da vide dolazak prvog voza na intermodalni terminal u Batajnici, kao i da čuju detalje o planovima za razvoj ovog važnog logističkog čvorišta.
Marija Kambić, direktorka medijske kuće Pluton Media, organizatora događaja, istakla je da je odaziv učesnika premašio sva očekivanja, što pokazuje visok nivo zainteresovanosti privrede za železnički transport robe. Ona je najavila drugo izdanje konferencije za narednu godinu, naglašavajući važnost umrežavanja za poslovnu zajednicu.
Zaključak i buduće perspektive
Prva međunarodna konferencija "Železnički transport robe – perspektive i rešenja" održana je u godini kada se obeležava 140. godišnjica od početka razvoja železničkog saobraćaja u Srbiji. Od puštanja u rad pruge Beograd-Niš 1884. godine, železnički transport robe je prešao dug put razvoja.
Ovaj događaj je jasno pokazao da železnički transport robe ima ključnu ulogu u savremenoj logistici i da će njegov značaj nastaviti da raste u budućnosti. Kroz modernizaciju infrastrukture, unapređenje intermodalnog transporta i fokus na održivost, železnički transport robe postavlja se kao osnova za efikasan i ekološki prihvatljiv transport u 21. veku.