Implementacija Zakona o agencijskom zapošljavanju u Srbiji označila je prekretnicu u regulisanju radnih odnosa i borbi protiv sivog tržišta. Ovaj zakon je doneo značajne promene u oblasti privremenog zapošljavanja, izjednačavajući prava radnika angažovanih preko agencija sa onima zaposlenim na neodređeno vreme.
Revolucija u agencijskom zapošljavanju: Novi zakonski okvir
Pre skoro dve godine, Srbija je usvojila Zakon o agencijskom zapošljavanju, čiji je primarni cilj bio da reguliše rad agencija za privremeno zapošljavanje i eliminiše sivo tržište u oblasti angažovanja radnika "na lizing". Ovaj zakon je nastao kao odgovor na dugogodišnje probleme vezane za grupno zapošljavanje radnika za domaće i strane firme, kao i angažovanje stranih radnika u Srbiji, što je često izazivalo sumnje javnosti zbog kršenja osnovnih prava iz kolektivnih ugovora.
Nova regulativa je donela značajne promene u pogledu prava zaposlenih preko agencija. Sada su njihova prava izjednačena sa pravima radnika zaposlenih na neodređeno vreme kod istog poslodavca. To konkretno znači da imaju pravo na:
- Nadoknade za prevoz
- Godišnji odmor
- Regres
- Bolovanje
- Otpremninu
- Ostala slična prava
Izazovi na tržištu rada: Pandemija i deficit radne snage
Uprkos poboljšanju regulatornih uslova, tržište rada se suočilo sa novim izazovima. COVID-19 pandemija je dodatno naglasila već postojeći problem deficita radne snage u mnogim sektorima. Ova situacija je stvorila potrebu za inovativnim rešenjima u oblasti zapošljavanja i angažovanja radne snage.
Danijela Pavlović, vlasnica i direktorka zaječarske agencije Business Team Pavlović, ističe: "Tržište rada se drastično promenilo. Danas više ne možemo praviti jasnu razliku između domaćeg i stranog tržišta - sve je postalo jedna celina. Suočavamo se sa ponudama za uvoz radne snage iz zemalja poput Nigerije i Indije, što postaje sve češća praksa u Srbiji. Istovremeno, ulažemo maksimalne napore da zadržimo domaće radnike, nudeći im najbolje moguće uslove."
Balansiranje interesa: Izazovi agencija za zapošljavanje
Agencije za zapošljavanje se nalaze u delikatnoj poziciji između radnika i poslodavaca. Pavlović naglašava važnost pristupa svim potencijalnim zaposlenima sa dužnim poštovanjem, istovremeno ističući potrebu za velikim trudom kako bi se zadovoljile potrebe obe strane. Agencije funkcionišu kao posrednici u ovom odnosu, nastojeći da pronađu optimalno rešenje za sve uključene strane.
"U oblasti zapošljavanja, direktno smo uslovljeni situacijom na tržištu, ograničenjima i dinamikom ponude i tražnje," objašnjava Pavlović. "Naše iskustvo pokazuje da je uspešna saradnja moguća kroz racionalan pristup i otvorenu komunikaciju između poslodavaca i zaposlenih. Ograničeni smo sa obe strane - ne možemo nuditi zaposlenima ono što bismo mi želeli, već ono što korisnici usluga nude. Istovremeno, imamo obavezu da ispunimo uslove iz kolektivnih ugovora, osiguravajući da radnici zaposleni preko agencija imaju sve beneficije kao i zaposleni na neodređeno vreme."
Business Team Pavlović: Primer uspešnog poslovanja u izazovnim vremenima
Preduzeće Business Team Pavlović, osnovano 2009. godine, predstavlja primer uspešnog poslovanja u sektoru agencijskog zapošljavanja. Od samog početka, kompanija beleži pozitivne finansijske rezultate, redovno izmiruje sve zakonske, poreske i ostale obaveze, i što je posebno važno, vrši isplatu zarada zaposlenih bez kašnjenja.
Prema podacima CompanyWall-a, preduzeće beleži rast ostvarenih prihoda treću godinu zaredom. Na listi 99 najuspešnijih, Business Team Pavlović zauzima 14. mesto u delatnosti agencija za privremeno zapošljavanje. Među klijentima ove agencije nalaze se renomirane kompanije poput Bambija, Imleka i Heineken Srbija.
Ključ uspeha Business Team Pavlović leži u kombinaciji stručnosti u radnom i poslovnom pravu, kao i posedovanju sertifikata za poslovanje sa 18 zemalja. Ovo podrazumeva obučenost za radne odnose koje pokrivaju strani zakonski propisi, analogni našem Zakonu o radu, kao i pružanje finansijskih i računovodstvenih usluga u tim državama. Konkretno, agencija upravlja uplatom doprinosa i poreza angažovanim radnicima u njihovim matičnim zemljama.
Značaj saradnje sa institucijama i lokalnim samoupravama
Danijela Pavlović posebno naglašava važnost saradnje sa relevantnim institucijama iz oblasti zapošljavanja i privrednog okruženja, kao i sa lokalnim samoupravama. "Neophodno je pokazati zainteresovanost za privredu i pružiti podršku u ostvarivanju poslovnih ciljeva. Intenzivna komunikacija, upoznavanje sa planovima razvoja i investiranja, kao i pokazivanje pažnje, ključni su za podsticanje zdravog poslovanja," ističe Pavlović.
Business Team Pavlović ostvaruje odličnu saradnju sa svim relevantnim ministarstvima. Međutim, Pavlović primećuje da često postoji nedostatak komunikacije na nivou lokalnih samouprava. "Ovakav odnos bi trebalo da se promeni i unapredi, jer će to doneti koristi čitavoj lokalnoj zajednici," zaključuje ona.
U zaključku, agencijsko zapošljavanje u Srbiji prolazi kroz period značajnih promena i izazova. Novi zakonski okvir je doneo poboljšanja u pogledu prava radnika, ali je pandemija istovremeno stvorila nove izazove na tržištu rada. Uspešne agencije poput Business Team Pavlović pokazuju da je moguće balansirati između interesa radnika i poslodavaca, uz poštovanje zakonskih normi i etičkih principa.