Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Volkswagen suočen sa ozbiljnom krizom profitabilnosti

Nedavno upozorenje Volkswagena o smanjenju profita ukazuje na ozbiljne izazove s kojima se suočava najveći evropski proizvođač automobila. Ova situacija odražava šire probleme u automobilskoj industriji, posebno u pogledu prelaska na električna vozila i konkurencije na kineskom tržištu.

Volkswagen u krizi: Pad profita i prodaje

Volkswagen AG je nedavno objavio drugo upozorenje o smanjenju profita u roku od samo tri meseca, što jasno ukazuje na ozbiljne poteškoće sa kojima se suočava ovaj gigant automobilske industrije. Nemački proizvođač je značajno snizio svoja očekivanja za prihode, profit i novčani tok, prvenstveno zbog opadajuće potražnje za njihovim vozilima na globalnom tržištu.

Kompanija sada predviđa da će ove godine isporučiti manje od devet miliona vozila, što predstavlja pad u odnosu na 9,24 miliona isporučenih jedinica u 2023. godini. Ovaj podatak je posebno zabrinjavajući jer će to biti četvrti pad prodaje u poslednjih pet godina, što ukazuje na dugoročni trend opadanja, a ne na privremenu fluktuaciju tržišta.

Izazovi u prelasku na električna vozila

Jedan od ključnih faktora koji doprinosi krizi Volkswagena je njihova borba u tranziciji ka električnim vozilima. Dok su drugi proizvođači, poput BYD Co. u Kini, brzo napredovali u ovom segmentu, Volkswagen je zaostao, posebno na kineskom tržištu koje se smatra najvećim svetskim automobilskim tržištem.

U Evropi, izvršni direktor Oliver Blume suočava se sa dvostrukim izazovom: s jedne strane, rastuća konkurencija iz Kine, a s druge, unutrašnji problemi poput sukoba sa sindikatima zbog potencijalnih otpuštanja i zatvaranja fabrika. Ova situacija dodatno komplikuje napore kompanije da se prilagodi novim tržišnim uslovima.

Kriza nemačke automobilske industrije

Važno je napomenuti da Volkswagen nije usamljen u ovim izazovima. Sve tri velike nemačke automobilske kompanije — Volkswagen, Mercedes-Benz Group AG i BMW AG — izdale su upozorenja o profitu tokom proteklog meseca. Ovo ukazuje na širi problem koji pogađa čitavu nemačku automobilsku industriju.

Glavni faktori koji doprinose ovoj krizi uključuju:

  • Pad na kineskom tržištu
  • Rastuću konkurenciju proizvođača električnih vozila, uključujući Teslu
  • Potrebu za ponudom popusta, što smanjuje profitne marže
  • Opadanje poverenja potrošača, što slabi potražnju za tradicionalnim vozilima sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem

Volkswagen u Kini: Gubitak dominacije

Volkswagen je dugo dominirao prodajom benzinskih automobila u Kini, ali nije uspeo da održi korak sa brzim prelaskom na električna vozila na ovom ključnom tržištu. Lokalni rivali, posebno BYD, preuzeli su vođstvo zahvaljujući inovativnim i cenovnо pristupačnim modelima električnih vozila.

Da bi pokušao da preokrene situaciju, Volkswagen preduzima sledeće korake:

  1. Zatvaranje nerentabilnih fabrika
  2. Sklapanje partnerstava sa lokalnim proizvođačima, uključujući Xpeng Inc.
  3. Promocija novog brenda električnih vozila namenjenog mlađim kupcima

Evropsko tržište: Novi izazovi

Dok je prelazak na električna vozila u Kini u punom jeku, Evropa zaostaje. Prodaja električnih vozila je usporena nakon što su zemlje poput Nemačke i Švedske smanjile ili ukinule subvencije. Ovo je zateklo Volkswagen i njegove evropske rivale Stellantis NV i Renault SA nespremne.

Kineski proizvođači električnih vozila, uključujući BYD i MG, iskoristili su ovu priliku da uđu na evropsko tržište sa svojim niskobudžetnim ponudama. Ova situacija stvara dodatni pritisak na Volkswagen i druge evropske proizvođače da prilagode svoje strategije i cene kako bi ostali konkurentni.

Finansijski uticaj krize na Volkswagen

Finansijski uticaj ove krize na Volkswagen je značajan. Kompanija je revidirala svoja očekivanja za 2024. godinu:

  • Očekuje se godišnja operativna marža od približno 5,6%, što je znatno niže od prethodnih očekivanja od 7%
  • Neto novčani tok u automobilskoj diviziji očekuje se da bude manji od polovine nivoa koji je kompanija prvobitno predviđala u najboljem scenariju

Ova revizija finansijskih očekivanja ukazuje na ozbiljnost situacije i potrebu za hitnim merama kako bi se vratila profitabilnost i konkurentnost kompanije.

U zaključku, Volkswagen se suočava sa najvećom krizom u novijoj istoriji. Kompanija mora hitno da prilagodi svoju strategiju, posebno u pogledu električnih vozila i tržišta u Kini, kako bi povratila svoju poziciju globalnog lidera u automobilskoj industriji. Budućnost Volkswagena zavisi od njegove sposobnosti da se brzo prilagodi promenama na tržištu i inovira u skladu sa novim trendovima u automobilskoj industriji.