Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Volkswagen razmatra zatvaranje fabrika u Nemačkoj

Volkswagen, nemački automobilski gigant, suočava se sa teškom odlukom o potencijalnom zatvaranju fabrika u Nemačkoj, što predstavlja prekretnicu u njegovoj 87-godišnjoj istoriji. Ovaj potez odražava duboke probleme koji muče evropsku automobilsku industriju i mogao bi pokrenuti širu reorganizaciju sektora.

Izazovi Volkswagena u promenjivom tržištu

Volkswagen (VW) se nalazi na prekretnici, suočen sa izazovima koje donosi globalna tranzicija ka električnim vozilima. Kompanija razmatra radikalan korak zatvaranja fabrika u svojoj matičnoj zemlji, što bi predstavljalo značajan odmak od dugogodišnje tradicije. Ovaj potez nije samo odraz internih izazova VW-a, već i širih problema koji opterećuju evropsku auto industriju.

Godinama su evropski proizvođači automobila ignorisali problem prevelikih proizvodnih kapaciteta i opadajuće konkurentnosti. Međutim, elektrifikacija automobilske industrije i rastuća konkurencija iz Kine i SAD-a, posebno kompanije Tesla, primorali su gigante poput Volkswagena da preispitaju svoje strategije.

Uticaj globalne konkurencije na evropsku auto industriju

Harald Hendrikse, analitičar za tržište automobila u Citigroupu, ističe: "Živimo u izazovnim geopolitičkim uslovima, a Evropa gubi bitku." Ova izjava sažima složenu situaciju u kojoj se nalazi ne samo Volkswagen, već i cela evropska automobilska industrija.

Prodaja automobila u Evropi i dalje zaostaje za oko 20% u odnosu na period pre pandemije. Ovo je dovelo do toga da mnogi proizvođači, uključujući VW, Stellantis i Renault, upravljaju sa više od 30 fabrika na nivoima koje analitičari smatraju neprofitabilnim. Posebno se ističe Volkswagenova fabrika u Volfsburgu, najveća u Evropi, koja se takođe suočava sa izazovima profitabilnosti.

Strukturni problemi evropske auto industrije

Za razliku od SAD-a, gde je automobilska industrija prošla kroz značajno restrukturiranje nakon globalne finansijske krize, evropski proizvođači su nastavili da podržavaju fabrike sa visokim troškovima. Međutim, ogromne investicije potrebne za konkurentnost u proizvodnji električnih automobila, gubitak jeftine ruske energije i sve manji izgledi za osvajanje kineskog tržišta znače da se ovaj pristup više ne može održati.

Volkswagen se suočava sa teškom odlukom o zatvaranju fabrika u Nemačkoj, prvenstveno zbog nemogućnosti da odgovori na azijsku konkurenciju. Ovaj potez označava prvi veliki sukob između glavnog izvršnog direktora grupacije Olivera Blumea i sindikata, koji imaju značajan uticaj u kompaniji.

Reakcije sindikata i budući koraci

Radnički savet Volkswagena već je najavio "žestok otpor" planovima upravnog odbora. Ova reakcija nije iznenađujuća, s obzirom na dugu tradiciju saradnje između kompanije i sindikata u Nemačkoj. Finansijski direktor kompanije Arno Antlic i direktor brenda Volkswagen Tomas Šefer planiraju da se obrate zaposlenima na sastanku radničkog saveta, što ukazuje na ozbiljnost situacije i potrebu za dijalogom.

U zaključku, Volkswagen se nalazi pred teškom odlukom koja bi mogla označiti prekretnicu ne samo za kompaniju, već i za celu evropsku automobilsku industriju. Zatvaranje fabrika u Nemačkoj bi predstavljalo radikalan odmak od tradicije, ali i potencijalno neophodan korak za očuvanje konkurentnosti u eri električnih vozila i globalne konkurencije.