U nedavnim pregovorima o kolektivnom ugovoru, nemački automobilski gigant Volkswagen odbio je zahteve sindikata za povećanje plata, ističući neophodnost smanjenja troškova. Ova situacija dovela je do napetosti između kompanije i predstavnika radnika.
Volkswagen naglašava potrebu za smanjenjem troškova
Na početku pregovora sa predstavnicima sindikata IG Metall, Volkswagen je jasno stavio do znanja da povećanje plata nije opcija. Glavni pregovarač menadžmenta kompanije, Arne Majsvinkel, naglasio je: "Umesto povećanja troškova, potrebno nam je smanjenje. Za to će biti potreban i doprinos zaposlenih." Ova izjava ukazuje na ozbiljnost situacije sa kojom se suočava jedan od najvećih svetskih proizvođača automobila.
Majsvinkel je dodatno istakao neophodnost zajedničkog restrukturiranja kompanije, opisujući situaciju kao ozbiljnu i naglašavajući potrebu za pronalaženjem izvodljivih rešenja. Ove izjave su izazvale zabrinutost među zaposlenima i sindikatima, koji ih vide kao potencijalnu pretnju i upozorenje na moguće smanjenje plata.
Zahtevi sindikata IG Metall i reakcije radnika
IG Metall, koji zastupa veliki deo zaposlenih u Volkswagenu, zatražio je povećanje plata od sedam procenata za radnike u ovoj kompaniji, kao i u celokupnoj nemačkoj automobilskoj industriji. Ovaj zahtev je obrazložen nedavnim profitima Volkswagenove matične kompanije i visokim isplatama dividendi akcionarima.
Torsten Greger, glavni pregovarač za IG Metall u državi Donja Saksonija, izjavio je: "Zatvaranje fabrika i masovna otpuštanja za nas ne dolaze u obzir." Sindikat je takođe zatražio od menadžmenta kompanije konkretne detalje o najavljenim merama štednje, uključujući informacije o potencijalnom zatvaranju fabrika u Nemačkoj i broju ugroženih radnih mesta.
Pregovori su praćeni protestima hiljada zaposlenih ispred zgrade u Hanoveru gde su se odvijali razgovori. Greger je najavio da je sindikat spreman na scenario u kojem bi "desetine hiljada radnika stalo pred vrata fabrike i u krugove Volkswagenovih pogona", ukoliko to bude neophodno.
Izazovi u automobilskoj industriji i Volkswagenova strategija
Volkswagen se suočava sa značajnim izazovima u automobilskoj industriji, koja se smatra okosnicom nemačke privrede. Kompanija je ranije ovog meseca najavila da će morati da napravi drastične promene kako bi ostala konkurentna, uključujući i razmatranje zatvaranja fabrike u Nemačkoj. Ovo je izazvalo šok među zaposlenima, s obzirom na to da Volkswagen nikada nije zatvorio fabriku u Nemačkoj, a od 1988. godine nije zatvorio nijednu fabriku nigde u svetu.
Nemački automobilski sektor se suočava sa višestrukim izazovima, uključujući:
- Visoke troškove proizvodnje
- Povećanu konkurenciju iz Kine
- Slabu potražnju za električnim vozilima
Ovi faktori prisiljavaju Volkswagen da preispita svoju strategiju i struktura troškova. Kompanija je otkazala dugogodišnji ugovor sa radnicima o sigurnosti zaposlenja i upozorila da ne može isključiti mogućnost masovnih otpuštanja ili zatvaranja fabrika.
Budućnost pregovora i potencijalni štrajkovi
Pregovori o kolektivnom ugovoru, koji su prvobitno bili planirani za kraj oktobra, odloženi su nakon što je Volkswagen najavio oštrije mere štednje. Pored zahteva sindikata za povećanjem plata, u centru razgovora je i sigurnost zaposlenja.
Greger je naglasio da je ovo tek početak teškog spora sa kompanijom. Sindikat je upozorio da bi do štrajka moglo doći bilo kada posle 1. decembra, ukoliko ne dođe do napretka u pregovorima. Ova situacija ilustruje složenost izazova sa kojima se suočava automobilska industrija u Nemačkoj, balansirajući između potrebe za konkurentnošću i očuvanja radnih mesta.
U zaključku, pregovori između Volkswagena i sindikata IG Metall predstavljaju kritičnu tačku za budućnost nemačke automobilske industrije. Ishod ovih razgovora mogao bi imati dalekosežne posledice ne samo za Volkswagen, već i za celokupan sektor, koji se suočava sa značajnim transformacijama u eri elektrifikacije i globalne konkurencije.