Uprkos početku proizvodnje električnih vozila u Srbiji, uvoz polovnih automobila ostaje značajan faktor na domaćem tržištu. Nedavna analiza otkriva zabrinjavajuće trendove u ovom sektoru, posebno u pogledu ekoloških standarda i starosti uvezenih vozila.
Trend uvoza polovnih automobila u Srbiji
Srpska asocijacija uvoznika novih vozila i delova nedavno je objavila analizu koja baca novo svetlo na situaciju sa uvozom polovnih automobila u našoj zemlji. Prema njihovim podacima, u prvih šest meseci 2024. godine, u Srbiju je uvezeno čak 65.275 polovnih vozila. Ovo predstavlja značajan broj, posebno kada se uporedi sa ukupnim uvozom od 131.905 vozila tokom cele 2023. godine.
Ono što posebno zabrinjava stručnjake jeste struktura uvezenih vozila. Gotovo polovina uvezenih automobila opremljena je motorima koji zadovoljavaju samo Euro 3 i Euro 4 standarde. Konkretno, E3 motori čine 9,61% uvoza, dok E4 motori čine čak 35,76%. Ovi podaci ukazuju na potencijalno ozbiljan problem sa aspekta zaštite životne sredine i bezbednosti u saobraćaju.
Ekološki uticaj i bezbednosna pitanja
Stručnjaci upozoravaju da ovakav trend uvoza može imati dalekosežne posledice. Euro standardi su set propisa Evropske unije koji definišu prihvatljive limite za emisije izduvnih gasova novih vozila. Vozila sa nižim Euro standardima generalno emituju više štetnih gasova i čestica, što može negativno uticati na kvalitet vazduha u urbanim sredinama.
Pored ekološkog aspekta, postavlja se i pitanje bezbednosti. Starija vozila često nemaju savremene sigurnosne sisteme poput sistema za sprečavanje blokiranja točkova (ABS) ili elektronske kontrole stabilnosti (ESP), što može povećati rizik od saobraćajnih nezgoda.
Starosna struktura uvezenih vozila
Analiza je takođe otkrila zabrinjavajuće podatke o starosti uvezenih vozila. Od ukupnog broja uvezenih polovnjaka u prvih šest meseci 2024. godine:
- Samo 3.826 vozila je mlađe od pet godina
- 18.818 vozila je starosti do deset godina
- Čak 46.457 vozila je starije od deset godina
Ovi podaci ukazuju na to da više od 70% uvezenih polovnih automobila ima preko deset godina, što dodatno naglašava probleme vezane za ekologiju i bezbednost.
Najpopularniji brendovi među uvezenim polovnjacima
Kada je reč o brendovima, analiza pokazuje da Volkswagen i dalje drži primat sa 12.703 uvezena vozila u prvih šest meseci 2024. godine. Slede ga:
- Audi sa 5.792 vozila
- Opel sa 5.303 vozila
- Peugeot sa 5.225 vozila
- Renault sa 4.463 vozila
Ovih pet brendova čine gotovo polovinu ukupnog uvoza polovnih automobila u posmatranom periodu, što ukazuje na jasne preferencije srpskih kupaca.
Implikacije za budućnost automobilskog tržišta u Srbiji
Početak proizvodnje električnog modela Fiat Grande Panda u Kragujevcu predstavlja pozitivan korak ka modernizaciji automobilskog parka u Srbiji. Međutim, tranzicija ka ekološki prihvatljivijim vozilima će verovatno biti dugotrajan proces, s obzirom na trenutne trendove u uvozu polovnih automobila.
Stručnjaci predlažu da bi vlasti trebalo da razmotre uvođenje strožih propisa vezanih za uvoz polovnih automobila, posebno onih sa nižim Euro standardima. Ovo bi moglo uključivati povećanje poreza na uvoz starijih vozila ili čak potpunu zabranu uvoza automobila koji ne ispunjavaju određene ekološke standarde.
U zaključku, iako uvoz polovnih automobila u Srbiji i dalje raste, zabrinjavajući trendovi vezani za starost i ekološke standarde uvezenih vozila zahtevaju pažnju. Balansiranje između pristupačnosti automobila za građane i potrebe za modernizacijom voznog parka predstavljaće značajan izazov za kreatore politike u narednom periodu.