Zabrana letova preko ruskog vazdušnog prostora značajno je promenila dinamiku međunarodnog avio-saobraćaja, posebno na rutama između Evrope i Azije. Ova situacija je stvorila neočekivane izazove za zapadne avio-kompanije, dok je istovremeno otvorila nove mogućnosti za kineske prevoznike.
Uticaj ruskog vazdušnog prostora na zapadne avio-kompanije
Zapadne avio-kompanije suočavaju se sa značajnim izazovima zbog nemogućnosti korišćenja ruskog vazdušnog prostora. Ova situacija je nastala kao posledica međusobnih sankcija između Rusije i zapadnih zemalja. Zabrana preleta preko ruske teritorije primorala je mnoge prevoznike da značajno promene svoje uobičajene rute, posebno na letovima ka istočnoj Aziji.
Ove promene ruta dovele su do povećanja operativnih troškova za zapadne avio-kompanije. Duži letovi znače veću potrošnju goriva, što čini značajan deo ukupnih troškova poslovanja. Operativni troškovi u avio-industriji obuhvataju sve rashode vezane za održavanje i upravljanje avionima, uključujući gorivo, plate posade i održavanje.
Kao rezultat ovih izazova, nekoliko zapadnih avio-kompanija odlučilo je da smanji ili potpuno ukine svoje letove ka Kini. Na primer, BA je najavio suspenziju letova između Londona i Pekinga od oktobra, dok je Virgin Atlantic ukinuo svoju jedinu rutu za Kinu, do Šangaja. Čak i australijski Qantas, koji nije direktno pogođen zabranom ruskog vazdušnog prostora, odlučio je da ukine rutu Sidnej-Šangaj zbog niske popunjenosti letova.
Prednost kineskih prevoznika na međunarodnim rutama
Dok zapadne avio-kompanije smanjuju svoje prisustvo na kineskom tržištu, kineski prevoznici koriste ovu situaciju za proširenje svojih operacija. Mogućnost korišćenja ruskog vazdušnog prostora daje im značajnu prednost u pogledu troškova i vremena leta na rutama ka Evropi.
Prema podacima globalnog provajdera putnih informacija OAG, kineske avio-kompanije su povećale broj planiranih letova za Evropu tokom letnje sezone za približno 16 procenata u poređenju sa 2019. godinom, dostižući skoro 15.000 letova. Ovo povećanje je omogućilo kineskim prevoznicima da zauzmu značajan udeo na tržištu ruta ka zapadnoj Evropi.
Neki od primera ekspanzije kineskih avio-kompanija uključuju:
- China Eastern je pokrenula direktne letove iz Šangaja za Marselj
- China Southern je započeo letove iz Guangdžoua za Budimpeštu
- Kineske avio-kompanije su dobile dodatne slotove na aerodromu Heathrow u Londonu
Širi kontekst i implikacije za avio-industriju
Ova situacija ima šire implikacije za globalnu avio-industriju. Nejednaki uslovi poslovanja između zapadnih i kineskih prevoznika mogu dugoročno uticati na konkurentnost i tržišnu strukturu međunarodnog avio-saobraćaja.
Analitičari avio-industrije ističu da kineski prevoznici takođe žele da bolje iskoriste svoje širokotrupne avione, s obzirom na to da domaća potražnja u Kini trpi zbog slabijeg ekonomskog rasta. Ovo objašnjava agresivnu ekspanziju na međunarodnim rutama.
Istovremeno, povećanje broja letova kineskih avio-kompanija za Evropu u skladu je sa naporima Pekinga da privuče više međunarodnih posetilaca. Ovi napori uključuju i uvođenje bezviznog režima za građane nekoliko evropskih zemalja, što dodatno stimuliše potražnju za avio-prevozom.
Budućnost međunarodnog avio-saobraćaja i ruski vazdušni prostor
Dugoročne posledice trenutne situacije sa ruskim vazdušnim prostorom teško je predvideti. Moguće je da će ova situacija dovesti do značajnih promena u strukturi globalnog avio-tržišta, posebno na rutama između Evrope i Azije.
Zapadne avio-kompanije će morati da pronađu nove načine da ostanu konkurentne, bilo kroz optimizaciju troškova, poboljšanje usluge ili strateška partnerstva. S druge strane, kineski prevoznici će verovatno nastaviti da koriste svoju trenutnu prednost za dalju ekspanziju na međunarodnom tržištu.
U zaključku, zabrana korišćenja ruskog vazdušnog prostora značajno je promenila dinamiku međunarodnog avio-saobraćaja. Dok zapadne avio-kompanije smanjuju svoje prisustvo na kineskom tržištu, kineski prevoznici koriste ovu situaciju za ekspanziju. Ove promene će verovatno imati dugoročne posledice na globalnu avio-industriju i strukturu međunarodnog avio-tržišta.