Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Uticaj robotaksija na tržište rada u Kini

U Kini se odvija revolucija u transportu, predvođena robotaksijima, što izaziva zabrinutost među tradicionalnim taksistima. Ova transformacija predstavlja značajan izazov za radnu snagu i potencijalno redefiniše urbanu mobilnost.

Uspon robotaksija u Kini

Kineska industrija autonomnih vozila doživljava nezapamćen rast. Za razliku od SAD, gde se često suspenduju testiranja nakon incidenata, Kina agresivno promoviše razvoj ove tehnologije. Trenutno, najmanje 19 kineskih gradova aktivno testira robotaksije i robobuseve, što ukazuje na ozbiljnost s kojom zemlja pristupa ovoj inovaciji.

Posebno je impresivno da je sedam gradova odobrilo testove bez ljudskih vozača za pet vodećih kompanija u industriji: Apollo Go, Pony.ai, WeRide, AutoX i SAIC Motor. Ovo predstavlja značajan korak ka potpunoj autonomiji u gradskom prevozu.

Ključni igrači na tržištu robotaksija

Apollo Go prednjači u ambicioznim planovima. Kompanija namerava da do kraja godine postavi približno 1.000 robotaksija u Wuhanu, a dugoročni cilj je prisutnost u 100 gradova do 2030. godine. Ovakva ekspanzija mogla bi značajno uticati na tradicionalno tržište taksi usluga.

Pony.ai, uz podršku japanskog giganta Toyota Motor, takođe pokazuje impresivne rezultate. Sa trenutnom flotom od oko 300 robotaksija, planiraju da taj broj povećaju na skoro 1.000 do 2026. godine. Potpredsednik kompanije optimistično predviđa da bi robotaksiji mogli postati profitabilni za samo pet godina, nakon čega se očekuje eksponencijalni rast njihove upotrebe.

WeRide se ističe raznovrsnošću svoje autonomne flote, koja uključuje ne samo taksije, već i kombije, autobuse, pa čak i vozila za čišćenje ulica. Ova diversifikacija autonomnih vozila ukazuje na potencijal za široku primenu tehnologije u različitim aspektima gradskog života.

AutoX, uz podršku e-commerce giganta Alibaba Group, fokusira se na velike urbane centre poput Pekinga i Šangaja. SAIC Motor, s druge strane, već više od godinu dana uspešno upravlja robotaksijima, demonstrirajući dugoročnu posvećenost ovoj tehnologiji.

Ekonomske implikacije i izazovi za radnu snagu

Uticaj robotaksija na tržište rada u Kini mogao bi biti značajan. Prema zvaničnim podacima, broj registrovanih vozača u uslugama prevoza porastao je sa otprilike 4,4 miliona pre dve godine na skoro sedam miliona danas. Ovaj rast ukazuje na važnost sektora taksi usluga kao sigurnosne mreže za zapošljavanje, posebno u periodima ekonomske nesigurnosti.

Ekonomisti upozoravaju da bi brza ekspanzija robotaksija mogla imati ozbiljne socio-ekonomske posledice. Postoji zabrinutost da bi masovno uvođenje autonomnih vozila moglo dovesti do značajnog gubitka radnih mesta u sektoru koji tradicionalno služi kao utočište za radnike tokom ekonomskih kriza.

Ova situacija stavlja kinesku vladu pred izazov balansiranja između podsticanja tehnoloških inovacija i očuvanja stabilnosti tržišta rada. Moguće je da će vlasti morati da razmotre usporavanje implementacije robotaksija ili uvođenje programa prekvalifikacije za vozače koji bi mogli ostati bez posla.

Budućnost gradskog prevoza u Kini

Uprkos potencijalnim izazovima, čini se da je budućnost gradskog prevoza u Kini neraskidivo povezana sa autonomnim vozilima. Ova tehnologija obećava povećanu efikasnost, smanjenje saobraćajnih gužvi i potencijalno smanjenje emisije štetnih gasova u gradovima.

Međutim, tranzicija ka potpuno autonomnom prevozu verovatno neće biti bez prepreka. Potrebno je rešiti brojna tehnička, regulatorna i etička pitanja. Takođe, biće neophodno razviti strategije za ublažavanje negativnih efekata na tradicionalne vozače i osigurati da koristi od ove tehnološke revolucije budu pravedno raspoređene.

U zaključku, ekspanzija robotaksija u Kini predstavlja fascinantan primer kako veštačka inteligencija transformiše tradicionalne industrije. Dok ova tehnologija obećava revoluciju u gradskom prevozu, njen uticaj na tržište rada i širu ekonomiju ostaje ključno pitanje koje će oblikovati budućnost kineskih gradova i njihovih stanovnika.