Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Uticaj povećanja PDV-a na crnogorski turizam

Crnogorska turistička industrija suočava se sa značajnim izazovom u vidu povećanja PDV-a na smeštaj sa 7% na 15%. Ova promena izazvala je zabrinutost među privrednicima i stručnjacima u sektoru turizma, koji upozoravaju na potencijalne negativne posledice po konkurentnost zemlje kao turističke destinacije.

Konkurentnost crnogorskog turizma u opasnosti

Privredna komora Crne Gore (PKCG) izrazila je ozbiljnu zabrinutost zbog nedavno usvojenog zakona o povećanju PDV-a na smeštaj. Ranko Jovović, predsednik Odbora Udruženja turizma i ugostiteljstva PKCG, naglasio je da su turistički aranžmani za narednu sezonu već ugovoreni sa nižom stopom PDV-a od 7%. Ova situacija stvara potencijalne finansijske poteškoće za turističke kompanije koje će morati da apsorbuju razliku u ceni.

Privrednici su jednoglasni u oceni da će povećanje PDV-a imati dugoročne negativne posledice na poslovanje turističkih kompanija. Oni tvrde da cene u crnogorskom turizmu nemaju prostora za povećanje, posebno s obzirom na to da konkurentske destinacije u regionu nude sve više za manje novca. Ova situacija dodatno otežava poziciju Crne Gore na već zasićenom mediteranskom tržištu, gde je ponuda često veća od potražnje.

Odgovor ministarstva turizma na zabrinutost privrednika

Simonida Kordić, ministarka turizma, učestvovala je na sednici PKCG i objasnila da amandmansko delovanje na zakon nije moguće, s obzirom na to da je već usvojen u skupštini. Međutim, ona je istakla da je lično tražila faznu primenu ovog zakona i predložila privrednicima da razmotre alternativna rešenja.

Kordić je takođe naglasila da će negativni efekti povećanja PDV-a biti delimično kompenzovani smanjenjem opterećenja na zarade zaposlenih. Ipak, ona je priznala da se turistička privreda i dalje suočava sa brojnim izazovima, uključujući:

  • Saobraćajne gužve
  • Slabu avio-povezanost
  • Zagušenja na graničnim prelazima
  • Probleme sa komunalnom higijenom
  • Izazove vezane za viznu politiku

Ministarka je naglasila da rešavanje ovih problema zahteva sinergiju više resora i da turizam nije samo posao jednog ministarstva. Ona je pozvala na zajedničke napore kako bi se postigli željeni rezultati u unapređenju turističke ponude Crne Gore.

Ključni izazovi crnogorskog turizma

Pored povećanja PDV-a, privrednici su istakli nekoliko drugih značajnih problema sa kojima se suočava crnogorski turizam:

  1. Nedostatak kvalifikovane radne snage: Ovo je identifikovano kao jedan od ključnih problema u sektoru. Privrednici su predložili povećanje fokusa na obrazovanje mladih u turističkoj industriji kao dugoročno rešenje.
  2. Siva ekonomija i nelojalna konkurencija: Veći hoteli koji uredno plaćaju poreze suočavaju se sa nelojalnom konkurencijom manjih objekata koji često izbegavaju fiskalne obaveze, narušavajući tržišnu ravnotežu.
  3. Razvoj aerodromske infrastrukture: Istaknuta je važnost unapređenja aerodroma u Podgorici i Tivtu, kao i potreba za jasnim opredeljenjem vlade po pitanju koncesija na aerodrome.

Predlozi za unapređenje turističke ponude

Konkurentnost turističke destinacije zavisi od mnogih faktora, a privrednici su predložili nekoliko mera za jačanje pozicije Crne Gore na međunarodnom tržištu:

  • Usvajanje Zakona o stalnom sezonskom radniku, što bi moglo pomoći u rešavanju problema nedostatka kvalifikovane radne snage
  • Povećanje fokusa na obrazovanje mladih u turističkom sektoru
  • Jačanje strateškog partnerstva između države i direktnih učesnika u turizmu
  • Unapređenje kvaliteta destinacije kroz zajedničke napore svih relevantnih aktera

Nikola Vujović, potpredsednik PKCG, izrazio je nadu da će neke od inicijativa koje su privrednici pokrenuli biti realizovane i naglasio važnost pronalaženja odgovarajućih rešenja za izazove sa kojima se suočava sektor.

U zaključku, crnogorski turizam se nalazi na prekretnici. Povećanje PDV-a predstavlja značajan izazov, ali istovremeno otvara prostor za strateško promišljanje o budućnosti ove ključne privredne grane. Samo kroz koordinisane napore vlade, privrednika i lokalnih zajednica, Crna Gora može održati i unaprediti svoju poziciju kao atraktivna turistička destinacija na Mediteranu.