Nedavna odluka Srbije o kupovini borbenih aviona Rafal izazvala je značajne diskusije o ekonomskim posledicama ovog poteza. Stručnjaci analiziraju uticaj na javni dug i dugoročnu finansijsku stabilnost zemlje, ističući složenost ove investicije.
Uticaj kupovine Rafal aviona na javni dug Srbije
Ekonomski stručnjak Goran Radosavljević izneo je svoje mišljenje o uticaju nabavke francuskih borbenih aviona Rafal na finansijsko stanje Srbije. Prema njegovoj proceni, povećanje javnog duga za približno 2,7 milijardi evra neće trenutno predstavljati značajan rizik za ekonomsku stabilnost zemlje.
Međutim, Radosavljević upozorava na potencijalne dugoročne posledice. On ističe da bi otplata ovog duga mogla postati problematična, s obzirom na to da ova investicija, kao i slični projekti poput EXPO 2027, neće generisati direktne prihode za otplatu.
Analiza trenutnog stanja javnog duga
Trenutno stanje javnog duga Srbije, relativno posmatrano, nije alarmantno visoko. Međutim, za zemlju koja se suočava sa ekonomskim izazovima poput Srbije, apsolutni iznos duga je značajan. Radosavljević naglašava da je dinamika zaduživanja ubrzana, što izaziva zabrinutost među ekonomistima.
Procenjuje se da će nabavka Rafal aviona povećati javni dug za oko 3,5 procentnih poena u odnosu na BDP. Iako ovo povećanje samo po sebi nije kritično, ključno pitanje koje se postavlja jeste svrha zaduživanja i način na koji se investirana sredstva koriste.
Dugoročne ekonomske implikacije investicije
Radosavljević ističe da je ključno razmotriti dugoročne ekonomske implikacije ove investicije. On naglašava da kupovina borbenih aviona ne generiše direktne prihode koji bi mogli da se koriste za otplatu duga. Slična situacija je i sa drugim velikim projektima, poput izgradnje stadiona ili infrastrukture za EXPO 2027.
Ekonomista upozorava da ovi projekti ne samo da ne donose prihode, već stvaraju i dodatne troškove održavanja. Ovo može dovesti do značajnih finansijskih izazova u budućnosti, posebno kada dođe vreme za otplatu duga.
Ugovor o kupovini i uslovi isporuke
Ministar odbrane Srbije, Bratislav Gašić, potpisao je ugovor sa izvršnim direktorom francuske kompanije Dassault Aviation, Erikom Trapijeom, o nabavci 12 višenamenskih borbenih aviona Rafal. Ovaj ugovor uključuje i kompletan logistički paket.
Iako detalji o uslovima plaćanja nisu javno objavljeni, mediji prenose da se očekuje isporuka prvog aviona 2028. godine, dok bi preostali trebalo da budu isporučeni dve godine kasnije. Ova dinamika isporuke dodatno komplikuje finansijsko planiranje i otplatu duga.
Zaključak: Balansiranje odbrane i ekonomije
Odluka o kupovini Rafal aviona predstavlja složen balans između potreba nacionalne odbrane i ekonomskih mogućnosti Srbije. Dok ova investicija može ojačati odbrambene kapacitete zemlje, ona istovremeno postavlja značajne izazove za dugoročnu fiskalnu stabilnost. Pažljivo upravljanje javnim dugom Srbije i strateško planiranje budućih investicija biće ključni za održavanje ekonomske ravnoteže u godinama koje dolaze.