U svetlu nedavnih globalnih ekonomskih promena, jugoistočna Azija i Indija pojavljuju se kao ključni igrači u međunarodnoj proizvodnji i trgovini. Ova transformacija donosi nove mogućnosti i izazove za globalno tržište.
Promena globalne demografske i ekonomske dinamike
Demografski trendovi ukazuju na značajne promene u globalnoj populaciji. Jugoistočna Azija, zajedno sa Indijom, postaje sve važniji region u svetskoj ekonomiji. Statističari predviđaju da će Indija ove godine prestići Kinu i postati najmnogoljudnija zemlja na svetu. Ovo se dešava u trenutku kada Kina beleži pad broja stanovnika u 2022. godini, uz znakove usporavanja druge po veličini svetske ekonomije.
Pandemija COVID-19 je donela brojne izazove za međunarodnu trgovinu i proizvodnju. Kao rezultat toga, globalni proizvođači i mali trgovci počeli su da traže alternativna tržišta i transportne rute. U ovom kontekstu, Savez država jugoistočne Azije (ASEAN) i Indija su se posebno istakli kao atraktivne opcije.
ASEAN kao rastuća proizvodna sila
Iako region jugoistočne Azije nije novo otkriće u globalnoj proizvodnji, njegov značaj raste. Decenijama su potrošači mogli videti oznake "Proizvedeno u Vijetnamu, Tajlandu, Kambodži..." na raznim proizvodima. Međutim, trenutna situacija je dovela do toga da čak i kompanije koje nisu bile sklone promenama sada razmatraju ove alternative.
Različite zemlje ASEAN-a specijalizovale su se u različitim industrijskim sektorima:
- Vijetnam, Mjanmar, Kambodža i Indonezija prednjače u proizvodnji odeće i tekstila
- Vijetnam, Kambodža, Indija i Indonezija su centri za industriju obuće
- Tajland se ističe po proizvodnji IT opreme
- Singapur je poznat po proizvodnji računara, solarnih dioda, bezbednosne opreme i telefonskih centrala
- Kambodža, Indonezija, Malezija, Mjanmar i Vijetnam su značajni proizvođači nafte i derivata
Indonezija posebno beleži izuzetne rezultate u proizvodnji elektronskih mašina, vozila, računara i proizvoda od gume. Ova diversifikacija proizvodnje čini region ozbiljnim konkurentom kineskom tržištu.
Indija kao rastuća ekonomska sila
Indija se izdvaja kao posebno atraktivna destinacija za izvoz raznovrsnih proizvoda. Njen izvozni portfolio uključuje:
- Rafinisanu naftu
- Dragulje i plemenite metale
- Tehniku i mašine
- Organske hemikalije
- Vozila
- Farmaceutske proizvode
- Čelik, gvožđe i bakar
- Pamuk i kožu
Atraktivnost Indije za saradnju sa Srbijom ilustruje činjenica da je u periodu januar - maj 2022. godine, Srbija u Indiju izvezla robu vrednosti približno 8,2 miliona evra, dok je uvoz iz Indije iznosio skoro 107,7 miliona evra. Ukupna robna razmena je dostigla gotovo 116 miliona evra.
Logistički izazovi i rešenja
Uprkos geografskoj udaljenosti, transport robe iz Indije ili jugoistočne Azije do Srbije nije nužno kompleksniji od drugih ruta. Nebojša Đekić, direktor prodaje i razvoja logističke kompanije cargo-partner, ističe: "Veliki broj naših klijenata koji su do nedavno uvozili robu iz Kine, preorijentisali su se na ovo tržište. Praksa je pokazala da su roba, a i transport u nekim situacijama povoljniji čak i od Kine."
Barijere koje su ranije sprečavale ASEAN i Indiju da pariraju Kini postepeno nestaju. Vlade ovih zemalja ulažu značajne napore u ekonomski razvoj, posebno u oblasti infrastrukture, pravnih sistema i međunarodne saradnje.
Logističke kompanije igraju ključnu ulogu u podršci ovom trendu. Đekić naglašava da se cargo-partner postavlja kao konsultant svojim klijentima, često inicirajući unapređenja u njihovom poslovanju. Kompanija ohrabruje klijente da istražuju nove poslovne mogućnosti i alternativna tržišta.
Za transport robe od regiona Indo-ASEAN do Evrope, cargo-partner nudi izuzetnu pokrivenost, redovne nedeljne polaske, te brzu, sigurnu i pouzdanu uslugu. Sa više od 1.000 zaposlenih u preko 40 kancelarija širom Azije, kao i razvijenom mrežom pažljivo odabranih partnera i provajdera, kompanija pruža kompletnu logističku podršku.
Budućnost alternativnih tržišta jugoistočne Azije
Pitanje da li će alternativna tržišta jugoistočne Azije iskoristiti priliku da postanu vodeća za izvoz robe iz ovog dela sveta ostaje otvoreno. Međutim, trenutni trendovi ukazuju na to da region ima potencijal da značajno poveća svoj udeo u globalnoj proizvodnji i trgovini.
Faktori koji podržavaju ovaj trend uključuju:
- Rastuću radnu snagu u regionu
- Poboljšanu infrastrukturu
- Povećana ulaganja u tehnologiju i inovacije
- Razvoj trgovinskih sporazuma unutar regiona i sa drugim delovima sveta
Ipak, region se suočava i sa izazovima, uključujući političku nestabilnost u nekim zemljama, potrebu za daljim unapređenjem infrastrukture i obrazovanja radne snage, kao i potrebu za održivim ekonomskim razvojem koji balansira rast sa očuvanjem životne sredine.
U zaključku, jugoistočna Azija i Indija pokazuju značajan potencijal da postanu ključni igrači u globalnoj proizvodnji i trgovini. Dok se svetska ekonomija prilagođava novim realnostima, ovi regioni nude atraktivne alternative tradicionalnim proizvodnim centrima. Logističke kompanije i međunarodna trgovina će igrati ključnu ulogu u oblikovanju budućnosti globalne proizvodnje, sa jugoistočnom Azijom u centru ovih promena.