Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Uspon i izazovi industrije bicikala u Srbiji

Industrija bicikala u Srbiji doživela je značajne promene tokom proteklih godina, sa periodom naglog rasta praćenim novim izazovima. Ovaj članak istražuje trenutno stanje tržišta, ključne igrače i buduće trendove u ovom sektoru.

Uticaj pandemije na industriju bicikala

Pandemija COVID-19 donela je neočekivani preokret u industriji bicikala. Dok su mnogi sektori doživeli pad, proizvođači sportske opreme, uključujući i proizvođače bicikala, iskusili su značajan rast potražnje. Ljudi su se okrenuli zdravijem načinu života, sportu i rekreaciji, što je dovelo do povećane prodaje bicikala.

Prema podacima bonitetne kuće CompanyWall, u Srbiji postoji 29 firmi koje se bave proizvodnjom bicikala i invalidskih kolica. Ove kompanije su u 2022. godini ostvarile prihode od približno 7,2 milijarde dinara, sa dobiti od oko 426 miliona dinara. Ovi brojevi predstavljaju blagi pad u odnosu na 2021. godinu, kada su prihodi iznosili gotovo 7,4 milijarde dinara, a dobit oko 655 miliona dinara.

Vodeći proizvođači i njihovi rezultati

Među vodećim proizvođačima bicikala u Srbiji ističu se kompanije poput Planet bike, Capriolo, Crossbike, Venera bike i Velo partner. Planet bike se izdvaja kao najveći proizvođač, sa 239 zaposlenih i dobiti od preko 100 miliona dinara u 2022. godini. Zanimljivo je da neke kompanije koje su poslovale profitabilno u 2022. godini nemaju registrovane zaposlene, što ukazuje na različite poslovne modele u industriji.

Marija Đukić, vlasnica firme Markoni sport, objašnjava da se u Srbiji bicikli zapravo ne proizvode u potpunosti, već se sklapaju od uvezenih delova. Ova praksa je uobičajena u industriji i omogućava fleksibilnost u proizvodnji i prilagođavanje tržišnim trendovima.

Izazovi i prilike u industriji bicikala

Industrija bicikala suočava se sa nekoliko izazova, uključujući pad standarda i smanjenu potrošnju na rekreativne aktivnosti. Međutim, neki segmenti tržišta, poput rentiranja bicikala, pokazuju otpornost. Markoni sport, na primer, planira proširenje svog sistema za rentiranje bicikala na druge gradove u Srbiji.

Dejan Olah, generalni menadžer kompanije Capriolo, ističe sezonsku prirodu poslovanja u industriji bicikala, sa vrhuncem prodaje u aprilu i maju. On takođe naglašava izazove s kojima se industrija suočila nakon inicijalnog rasta tokom pandemije, uključujući kašnjenja u isporukama i poskupljenje transporta.

Budući trendovi: Fokus na ekološka rešenja

Električni bicikli i e-trotineti postaju sve popularniji, posebno u većim gradovima gde se suočavaju sa saobraćajnim gužvama i nedostatkom parking mesta. Ovaj trend ukazuje na rastuću svest o ekološkim pitanjima i potrebu za alternativnim vidovima prevoza.

Uprkos trenutnim izazovima, industrija bicikala u Srbiji pokazuje znakove prilagođavanja novim tržišnim uslovima. Proizvođači se okreću inovativnim rešenjima i diversifikaciji ponude kako bi odgovorili na promenljive potrebe potrošača.

U zaključku, industrija bicikala u Srbiji prolazi kroz period transformacije. Dok se suočava sa izazovima poput pada potražnje i povećane konkurencije, industrija takođe otkriva nove prilike u segmentima kao što su električni bicikli i usluge rentiranja. Budućnost sektora će verovatno zavisiti od sposobnosti kompanija da se prilagode ovim trendovima i nastave da inoviraju.