U dinamičnom svetu maloprodaje, Spin market se ističe kao primer dugogodišnjeg uspešnog poslovanja u Srbiji. Uprkos ekonomskim turbulencijama, ovaj lanac mini-marketa je uspeo da se razvije od male komšijske prodavnice do prepoznatljivog brenda sa pet objekata.
Evolucija Spin marketa: Od malog biznisa do regionalnog igrača
Jovan Žišić, vlasnik Spin marketa, započeo je svoju preduzetničku priču pre tačno tri decenije u Leskovcu. Počevši sa skromnom prodavnicom od 40 kvadratnih metara, Žišić je uspeo da izgradi lanac koji danas broji četiri prehrambena marketa i jednu prodavnicu kućnog tekstila. "Naša firma je prerasla u kompleksan sistem sa preko 25.000 artikala u ponudi," objašnjava Žišić, ističući kako su vremenom proširili asortiman na odeću, parfeme, šminku i male kućne aparate.
Lokacija prvog Spin marketa, u jednoj od najprometnijih ulica Leskovca, pokazala se kao ključni faktor u privlačenju raznovrsne klijentele. "Profil prosečnog Spin kupca je žena, starosti između 35 i 50 godina, koja živi u proširenoj porodičnoj zajednici sa decom," navodi Žišić, dodajući da su tek nedavno uspeli da preciznije definišu svoju ciljnu grupu.
Adaptacija marketinških strategija u digitalnom dobu
Do pre desetak godina, Spin market se oslanjao isključivo na marketing "od usta do usta", gradeći poverenje kod potrošača kvalitetnom uslugom i pristupačnim cenama. Međutim, dolazak velikih trgovinskih lanaca u Leskovac primorao je Spin da preispita svoju marketinšku strategiju.
"Morali smo da se prilagodimo novim tržišnim uslovima," objašnjava Žišić. "Počeli smo sa lifletima i TV reklamama, a zatim proširili naše prisustvo na radio i društvene mreže poput Instagrama, Facebooka i LinkedIna." Nedavno su pokrenuli i newsletter, stvarajući online Spinovu zajednicu, što je donelo novo zadovoljstvo i kupcima i kompaniji.
Izazovi pandemije i rata u Ukrajini
Pandemija COVID-19 i rat u Ukrajini postavili su nove izazove pred Spin market. Uprkos želji da uvedu online kupovinu i dostavu, nisu uspeli da realizuju tu ideju tokom pandemije. Ipak, prodaja nije opala, već je čak i porasla, jer su kupci više kuvali kod kuće i stvarali zalihe namirnica.
Rat u Ukrajini doneo je nove probleme, poput nestašice određenih proizvoda i drastičnog skoka cena. "Morali smo da nabavljamo robu u ogromnim količinama kako bismo se zaštitili od inflacije," kaže Žišić. "Balansiranje između nabavnih i prodajnih cena postalo je ključno za opstanak."
Budućnost maloprodaje i planovi Spin marketa
Uprkos izazovima, Spin market je uspeo da proslavi 30 godina postojanja i otvori svoj peti objekat. Žišić ističe da je njihova politika uvek bila da ponude najbolje cene, ljubazno osoblje i širok asortiman. "Naš najveći cilj je optimizacija procesa," kaže on. "Želimo da postavimo čvrste temelje za dalje širenje poslovanja."
Srednjoročni planovi uključuju unapređenje prostornog komfora u postojećim marketima, dok dugoročno planiraju proširenje na ceo Jablanički okrug i šire. Žišić naglašava važnost edukacije zaposlenih u korišćenju novih tehnologija, prepoznajući to kao ključ za povećanje efikasnosti i smanjenje operativnih troškova.
U zaključku, Žišić ističe da su se navike potrošača drastično promenile u poslednjih deset godina, ali da poverenje koje su izgradili ostaje njihovo najjače oružje u borbi protiv velikih trgovinskih lanaca. Uspeh Spin marketa u maloprodaji pokazuje da lokalni brendovi mogu opstati i napredovati čak i u izazovnim ekonomskim uslovima, ako se fokusiraju na potrebe kupaca i brzo prilagođavaju promenama na tržištu.