Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Uspeh Sportske akademije Kočović u fitnes industriji

Sportska akademija Kočović predstavlja izuzetan primer uspešnog preduzetništva u fitnes industriji Srbije. Ova priča o transformaciji malog karate kluba u vodeći lanac fitnes centara ilustruje moć inovacije, upornosti i prilagodljivosti u poslovnom svetu.

Počeci i razvoj Sportske akademije Kočović

Godine 1996, Marko Kočović i njegova tadašnja partnerka preuzeli su Karate klub Beograd od Markovog oca. Treninzi su se održavali u hali Pionir, gde su postepeno počeli da uvode fitnes programe. „Bili smo pioniri fitnesa u Srbiji", ističe Kočović za Biznis.rs, naglašavajući njihovu inovativnu ulogu u industriji.

Značajan korak napred učinjen je 2006. godine, kada su u Zemunu otvorili prvu teretanu sa savremenim spravama u Ulici Aleksandra Dubčeka. Godinu dana kasnije, osnovali su Sportsku akademiju Kočović, prelazeći sa modela sportskog udruženja na profesionalni poslovni entitet. Ova transformacija označila je početak nove ere za kompaniju.

Ekspanzija i inovacije u fitnes sektoru

Prvobitni prostor od približno 500m² (300m² teretane i 200m² fitnes sale) bio je među najmodernijim u to vreme. Međutim, Kočovićevi nisu stali na tome. Kontinuiranim ulaganjem i proširenjem, danas se mogu pohvaliti impresivnom teretanom od gotovo 1.500m² i tri prostrane sale za fitnes programe.

Na pitanje o ključnim faktorima rasta, Kočović naglašava: „Požrtvovanost, predanost radu i želja za napretkom bili su presudni." On takođe ističe jedinstvenu dinamiku svog poslovnog i ličnog partnerstva, priznajući da je u preduzetničke vode ušao zajedno sa svojom tadašnjom devojkom, a sada suprugom. „Takvih primera uspešnog partnerstva na oba polja nema mnogo", dodaje on.

Suočavanje sa izazovima: od ekonomske krize do pandemije

Sportska akademija Kočović suočila se sa brojnim izazovima tokom svog postojanja. Rat u Ukrajini doveo je do porasta troškova u celoj privredi, ali Kočović ističe da su se trudili da ne povećavaju cene svojih usluga prateći taj trend. Međutim, period pandemije ostao je upamćen kao najveći izazov u dosadašnjem poslovanju.

„Bilo je izuzetno teško tokom pandemije", objašnjava Kočović. „Bankarski sistem nas je smatrao rizičnim klijentom zbog ograničenja koja su bila na snazi. Uprkos tome, uspeli smo da zadržimo sve zaposlene i obezbedimo im zaradu, iako smo se finansijski vratili desetak godina unazad."

Umesto da se povuku, Kočovićevi su odlučili da se suoče sa krizom proaktivno. U trenutku kada mnogi nisu želeli da ulaze u nove zakupe, oni su otvorili novi prostor od približno 3.000m² na Novom Beogradu. „Taj potez nam je pomogao da nadoknadimo gubitke nastale tokom pandemije", ističe Kočović.

Trenutno stanje i planovi za budućnost

Danas se Sportska akademija Kočović može pohvaliti sa devet lokacija širom Beograda, uključujući i nedavno otvoreni objekat u Zemunu u Prvomajskoj ulici. Ambiciozni planovi za budućnost uključuju otvaranje još dva nova prostora.

„Tek sada smo se oporavili", konstatuje Kočović, ali dodaje da trenutna ekonomska situacija zahteva oprez kada je u pitanju dalje zaduživanje. Ipak, optimizam i želja za rastom ostaju prisutni.

Konkurentska prednost kroz kvalitet i inovacije

Iako Sportska akademija Kočović nudi konkurentne cene (približno 3.000 dinara za 12 termina mesečno), Kočović smatra da to nije glavni razlog lojalnosti klijenata. „Mislim da je ključna stvar naša briga o opremi i čistoći", objašnjava on. „Imamo više zaposlenih na održavanju higijene nego mnoge zdravstvene ustanove."

Pored toga, akademija se izdvaja po kvalitetu usluge koju pruža. Iako su često 30-40% skuplji od konkurencije, klijenti prepoznaju vrednost koju dobijaju. Kočović takođe ističe da posluju kao registrovana firma, za razliku od mnogih konkurenata koji su registrovani kao udruženja građana i nemaju obavezu plaćanja PDV-a.

Izazovi u pronalaženju radne snage i inovativna rešenja

Jedan od najvećih trenutnih izazova za Sportsku akademiju Kočović je pronalazak kvalifikovane radne snage. Kočović objašnjava njihov pristup: „Idemo ka automatizaciji i optimizaciji poslovanja pomoću tehnologije, ali istovremeno želimo da zadržimo ljudski kontakt koji je ključan za naš biznis."

Kao primer navodi automatizaciju procesa izdavanja ključeva za ormariće, što je omogućilo zaposlenima da se više posvete kvalitetnoj komunikaciji sa klijentima. Novootvorena teretana je potpuno digitalizovana, omogućavajući klijentima da koriste svoje telefone za ulazak, izlazak i pristup ormarićima.

Uprkos inovacijama, izazovi u pronalasku radne snage ostaju. Kočović je čak dovodio radnike za održavanje higijene iz Nepala i Indije, ali se suočio sa problemom njihovog zadržavanja u Srbiji.

Saradnja sa obrazovnim institucijama i razvoj kadrova

Sportska akademija Kočović je uspostavila saradnju sa Fakultetom sporta i fizičkog vaspitanja, omogućavajući svršenim studentima da se uključe u mentorski program. „Pronašli smo model za razvoj stručnog kadra, ali to zahteva poseban tim ljudi koji radi isključivo na tome", ističe Kočović.

Predanost fitnes industriji i budući planovi

Uprkos primamljivim ponudama da napuste industriju, Marko Kočović i njegova supruga ostaju posvećeni svom biznisu. „Iako nemamo mnogo slobodnog vremena i mnogo se dajemo, na ovo gledamo ne samo kao na izvor prihoda, već kao na našu strast", zaključuje Kočović.

U zaključku, priča Sportske akademije Kočović ilustruje kako predanost, inovacija i prilagodljivost mogu dovesti do uspeha u izazovnoj fitnes industriji. Od skromnih početaka do vodeće pozicije na tržištu, ova kompanija nastavlja da postavlja standarde u srpskom fitnes sektoru, kombinujući kvalitet usluge sa tehnološkim inovacijama.