Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Unapređenje Registra ponuđača za efikasnije javne nabavke

Od 1. januara 2023. godine, javne nabavke u Srbiji ulaze u novu eru digitalizacije i transparentnosti. Ova značajna promena donosi niz prednosti za privrednike, naručioce i institucije, obećavajući efikasniji i pravedniji sistem nabavki.

Revolucija u Registru ponuđača

Agencija za privredne registre (APR) uvodi revolucionarnu promenu u procesu upisa u Registar ponuđača. Od početka naredne godine, privrednici će moći da se upišu u ovaj registar potpuno elektronski, bez potrebe za fizičkim prikupljanjem dokumentacije. Ova inovacija značajno pojednostavljuje proceduru i štedi dragoceno vreme.

Milan Lučić, direktor APR-a, ističe: "Unapređenjem Registra ponuđača, APR omogućava elektronsku registraciju i izdavanje rešenja, izvoda i potvrda za ponuđače. Ovo će nesumnjivo doprineti većoj pravnoj sigurnosti i transparentnosti u procesu javnih nabavki."

Pozitivni trendovi u sistemu javnih nabavki

Istraživanje koje je sproveo NALED ukazuje na ohrabrujuće trendove. Više od polovine građana pozitivno ocenjuje novi sistem javnih nabavki. Štaviše, broj građana koji su upoznati sa digitalizacijom nabavki se više nego udvostručio u odnosu na prethodnu godinu.

Violeta Jovanović, izvršna direktorka NALED-a, naglašava: "Iako su vidljiva značajna poboljšanja, još uvek postoje aspekti koje treba unaprediti. Posebno je važno povećati konkurenciju i broj ponuda na tenderima, kao i podsticati naručioce da prednost daju kvalitetu umesto najnižoj ceni."

Izazovi i mogućnosti za dalji napredak

Uprkos pozitivnim promenama, sistem javnih nabavki u Srbiji i dalje se suočava sa izazovima. Nemanja Nenadić iz organizacije "Transparentnost Srbija" ističe potrebu za smanjenjem nepoverenja ponuđača i stvaranjem uslova za veće učešće firmi u osporavanju sumnjivih nabavki.

"Potencijal za promene postoji," kaže Nenadić. "Građani mogu da pomognu u poboljšanju sistema. Potreban je jasniji signal od državnih organa da će sve nepravilnosti na koje ponuđači i građani ukazuju biti temeljno ispitane."

Inovativna rešenja za unapređenje sistema

U cilju daljeg poboljšanja sistema javnih nabavki, predstavljena su dva nova digitalna alata:

  • Mobilna aplikacija ePortala za javne nabavke, dostupna na Google prodavnici, koja pomaže ponuđačima da efikasnije prate rokove i reaguju na vreme.
  • Platforma za e-učenje na adresi lppp.rs, koja nudi devet modula za edukaciju ponuđača i naručilaca o sistemu nabavki.

Ove inovacije su deo šireg projekta "Efektivne javne nabavke u službi ekonomskog rasta", koji finansira Švedska agencija za međunarodni razvoj i saradnju (Sida), a sprovodi NALED.

Budućnost javnih nabavki u Srbiji

Sa unapređenjem Registra ponuđača i uvođenjem novih digitalnih alata, sistem javnih nabavki u Srbiji kreće se ka većoj efikasnosti i transparentnosti. Međutim, za potpuni uspeh ovih promena, neophodna je aktivna participacija svih aktera - od državnih institucija, preko privrednika, do građana.

U zaključku, modernizacija sistema javnih nabavki predstavlja značajan korak ka efikasnijem i transparentnijem poslovnom okruženju u Srbiji. Elektronska registracija u Registar ponuđača APR-a od 1. januara obećava pojednostavljenje procedura i veću dostupnost informacija. Ipak, za puni uspeh ovih reformi, neophodno je kontinuirano praćenje, evaluacija i dalje unapređenje sistema, uz aktivno učešće svih zainteresovanih strana.