Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Unapređenje poslovnih procesa: Ključ uspeha srpskih kompanija

U savremenom poslovnom svetu, unapređenje poslovnih procesa postaje ključni faktor uspeha kompanija. Ovaj trend nije zaobišao ni srpsko tržište, gde firme sve više prepoznaju značaj optimizacije i efikasnosti u svom poslovanju.

Značaj unapređenja poslovnih procesa u Srbiji

Uspeh neke kompanije često je direktno povezan sa načinom na koji su organizovani njeni interni procesi. Efikasnost i produktivnost predstavljaju ključne faktore koji omogućavaju uštedu resursa, što u konačnici rezultira boljim poslovnim rezultatima i većim zadovoljstvom zaposlenih. Postavlja se pitanje: kakva je situacija u srpskim firmama i da li su domaći preduzetnici sposobni da prepoznaju segmente poslovanja koje je potrebno unaprediti?

Prema rečima Nikole Marjanovića, vlasnika i direktora firme Tecor Consulting, koja se od 2017. godine bavi unapređenjem poslovnih procesa, poznatijem kao Lean & Kaizen optimizacija proizvodnje, situacija u Srbiji se postepeno menja nabolje. "Sve više kompanija prepoznaje važnost dobro organizovanih procesa za efikasno poslovanje," ističe Marjanović.

Lean & Kaizen metodologija u srpskom poslovnom okruženju

Lean & Kaizen metodologija predstavlja skup alata i principa koji omogućavaju kontinuirano unapređenje poslovnih procesa. Ova japanska filozofija poslovanja sve više nalazi primenu i u srpskim kompanijama. Marjanović objašnjava da se unapređenje poslovnih procesa obavlja na dva načina:

  1. Kroz obuke i treninge u saradnji sa zaposlenima (od menadžera do operatera)
  2. Putem konsultacija koje pružaju slične uvide

"Učimo zaposlene kako da optimalnije primene Lean alate na svoje poslovne procese," naglašava Marjanović. Njegova karijera inženjera dobila je novi pravac kada je shvatio koliko su dobro organizovani procesi važni za efikasno poslovanje.

Izazovi i problemi u srpskim kompanijama

Prema Marjanovićevom iskustvu, kao osnovni problemi u domaćim kompanijama javljaju se:

  • Slaba produktivnost
  • Nedovoljna iskorišćenost resursa
  • Neuređenost radnih mesta
  • Nedostatak preventivnog održavanja mašina
  • Nepostojanje ključnih parametara u proizvodnji

"Najčešće su to brzorastuće kompanije čiji nagli rast zahteva posebnu vrstu organizacije. Tada shvate kako jedan izgubljeni minut može mnogo da košta," otkriva Marjanović.

Primena Lean & Kaizen metodologije u praksi

Marjanović ističe da svaki posao može da se uradi na više načina, ali da je ključno izabrati onaj najefikasniji. "Lean nas uči u tom radu šta su gubici, u čemu je prava vrednost našeg posla," objašnjava on. To indirektno znači smanjenje nepotrebnog kretanja, traženja proizvoda ili informacija, smanjenje škarta, čekanja i defekata svih tipova.

Interesantno je pomenuti da je pre jedanaest godina bilo teško doći do obuka i literature vezane za ovu tematiku u Srbiji. Postojao je program Japanske ambasade i Privredne komore Srbije u okviru koga su japanski stručnjaci, penzioneri iz raznih industrija, dolazili u Srbiju i pružali pomoć malim preduzećima. To je, prema Marjanovićevim rečima, bila prva ozbiljnija obuka u ovoj oblasti.

Uspešni primeri primene Lean & Kaizen metodologije u Srbiji

Tecor Consulting može se pohvaliti saradnjom sa renomiranim kompanijama kao što su Siemens, SBB, Extreme Intimo, L'Oreal, Galenika-Fitofarmacija, HF, Dr. Oetker, Štark, Silbo, UniCredit banka i mnoge druge. Ovo pokazuje da su kompanije u Srbiji sve otvorenije za unapređenje rada poslovne organizacije.

Marjanović ističe da se javljaju različite firme, kako po strukturi tako i po delatnostima. "To su uglavnom firme sa proizvodnom delatnošću, koje su rangirane kao srednja preduzeća i kreću se ka većim. Najčešće su u domaćem vlasništvu, jer firme koje su strana predstavništva donele su svoj sistem rada i kod njih se već prožima Lean & Kaizen," objašnjava on.

Budućnost unapređenja poslovnih procesa u Srbiji

Uprkos izazovima, budućnost unapređenja poslovnih procesa u Srbiji izgleda obećavajuće. Marjanović ističe da Tecor ove godine beleži rast od približno 20-25 procenata. "Iako smo targetirali nešto više, zadovoljni smo rezultatima," kaže on.

Ono što je posebno ohrabrujuće jeste činjenica da kompanije sve češće potpisuju dugoročne ugovore, što ukazuje na stabilnost tržišta i mogućnost dugoročnijeg planiranja. Marjanović zaključuje: "Iako su od pandemije korona virusa uslovi promenjeni, tržište je stabilno, pa kompanije mogu dugoročnije da planiraju."

U zaključku, unapređenje poslovnih procesa predstavlja ključni faktor za uspeh srpskih kompanija u savremenom poslovnom okruženju. Primena Lean & Kaizen metodologije omogućava firmama da optimizuju svoje procese, povećaju produktivnost i efikasnost, što u konačnici vodi ka boljim poslovnim rezultatima i većem zadovoljstvu zaposlenih.