Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Srbije predlaže značajne promene u cilju unapređenja bezbednosti železničkog saobraćaja. Novi zakonski predlog obuhvata postavljanje zaštitnih ograda na brzim prugama i poboljšanje sigurnosti na železničkim prelazima, što će potencijalno spasiti mnoge živote i smanjiti broj nesreća.
Zaštitne ograde kao ključna mera bezbednosti
Goran Vesić, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, izjavio je da će prema novom Predlogu zakona o bezbednosti u železničkom saobraćaju sve pruge na kojima vozovi saobraćaju brzinom većom od 100 kilometara na sat morati da budu opremljene zaštitnim ogradama. Ova mera ima za cilj da značajno oteža neovlašćeni pristup prugama i smanji rizik od nesreća.
"Uvođenjem zaštitnih ograda, biće znatno teže preći prugu van označenih mesta," naglasio je Vesić u intervjuu za TV Prva. On je dodao da je ovaj zakonski predlog u potpunosti usklađen sa propisima EU, što ukazuje na to da Srbija prati evropske standarde u oblasti železničke bezbednosti.
Fleksibilnost u primeni bezbednosnih mera
Iako je fokus na prugama sa brzinama preko 100 km/h, ministar je istakao da će postavljanje zaštitnih ograda biti moguće i na prugama sa manjim brzinama, ukoliko upravljač pruge proceni da je to neophodno. Ova fleksibilnost omogućava prilagođavanje bezbednosnih mera specifičnim uslovima i rizicima na različitim deonicama pruga.
Vesić je takođe naglasio dodatnu prednost ovih ograda u naseljenim mestima: "Zaštitne ograde će istovremeno služiti i kao barijere za zaštitu od buke, što je u skladu sa našim obavezama prema Zakonu o buci." Ova dvostruka funkcija ograda pokazuje integrisani pristup rešavanju problema bezbednosti i kvaliteta života u blizini železničkih pruga.
Analiza stanja železničkih prelaza
Ministar je pružio detaljnu analizu stanja železničkih prelaza u Srbiji, ističući da ih ima više od 2.000. Od 2008. godine, kada je započeto sistematsko praćenje nesreća, na čak 442 prelaza dogodila se bar jedna nesreća. Posebno zabrinjavajući podatak je da se na 19 prelaza dogodilo više od pet nesreća, dok je na ukupno 67 prelaza, uključujući i tih 19, zabeleženo više od tri nesreće.
Infrastruktura železnice Srbije je, prema Vesićevim rečima, preduzela sve zakonom propisane mere kako bi se obezbedili problematični prelazi. Međutim, ministar smatra da su potrebni dodatni koraci za poboljšanje bezbednosti.
Plan za dalje unapređenje bezbednosti
"Infrastruktura železnice Srbije trenutno vrši detaljno snimanje svih železničkih prelaza," objasnio je Vesić. "Očekujemo da će uskoro izaći sa konkretnim predlozima za poboljšanje bezbednosti, počevši od 19 najkritičnijih prelaza, a zatim i na ostalim." Ministar je naglasio da će ovi predlozi dobiti punu podršku resornog ministarstva.
Ovaj sveobuhvatni pristup unapređenju bezbednosti železničkog saobraćaja u Srbiji pokazuje odlučnost vlasti da se suoče sa dugogodišnjim problemima i implementiraju rešenja koja će doprineti sigurnijem putovanju i smanjenju broja nesreća. Postavljanje zaštitnih ograda, poboljšanje sigurnosti na prelazima i usklađivanje sa EU standardima predstavljaju ključne korake ka modernizaciji srpske železnice i zaštiti života putnika i lokalnog stanovništva.
U zaključku, bezbednost železničkog saobraćaja ostaje prioritet za srpske vlasti. Implementacija novih zakonskih rešenja i infrastrukturnih poboljšanja će nesumnjivo doprineti smanjenju broja nesreća i unapređenju celokupnog železničkog sistema u Srbiji, približavajući ga evropskim standardima bezbednosti i efikasnosti.