Srpsko tržište automobila doživljava značajne promene, sa rastom prodaje novih vozila, ali i kontinuiranom dominacijom polovnih automobila. Ova analiza pruža sveobuhvatan pregled trenutnog stanja i budućih trendova u automobilskoj industriji Srbije.
Rast prodaje novih automobila u Srbiji
Prema podacima Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, prodaja novih automobila u Srbiji zabeležila je porast od približno 6% u periodu od januara do septembra 2023. godine. Boris Ćorović, generalni sekretar asocijacije, ističe da ovaj trend ohrabruje i predviđa da će do kraja godine biti registrovano oko 25.500 novih vozila. Do sada je registrovano gotovo 19.200 jedinica.
Uprkos ovom pozitivnom trendu, zabrinjavajuća je činjenica da polovni automobili i dalje dominiraju na domaćem tržištu. Ćorović naglašava da svega 17% prodaje čine nova vozila, dok čak 83% odlazi na polovne automobile. U periodu od januara do avgusta 2023. godine, uvezeno je približno 90.000 polovnih vozila, što ukazuje na blagi pad u odnosu na prethodnu godinu.
Struktura tržišta i trendovi u Evropskoj uniji
U poređenju sa Srbijom, Evropska unija (EU) beleži značajniji rast prodaje novih automobila od oko 17%. Struktura tržišta u EU se razlikuje od srpskog, sa dominantnom prodajom hibridnih vozila, praćenom benzinskim motorima. Interesantno je da su u poslednja dva meseca električni automobili prestigli dizel vozila, čineći 15% tržišta, dok dizel vozila zauzimaju 13%.
Nasuprot tome, u Srbiji i dalje dominiraju benzinski motori, ali se primećuje rast udela hibridnih vozila. Ćorović ističe da hibridni motori čine značajnih 22% tržišta, dok su dizel vozila na 19%. Električna vozila, iako još uvek čine samo 1% tržišta sa oko 1.700 jedinica, pokazuju značajan napredak u odnosu na period od pre četiri godine kada su se prodavala na nivou statističke greške.
Izazovi i perspektive elektromobilnosti u Srbiji
Aleksandra Đurđević, predsednica Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova, naglašava da je elektrifikacija jasan trend i glavni cilj automobilske industrije. Srbija se suočava sa izazovom ubrzanja procesa elektrifikacije i izgradnje neophodne infrastrukture, posebno imajući u vidu da se 2035. godina, koja je postavljena kao ciljna godina za prestanak prodaje vozila sa unutrašnjim sagorevanjem u EU, brzo približava.
Đurđević takođe ističe kompleksnost savremenih automobila, naglašavajući da oni sadrže više od 30.000 delova. Svako poskupljenje sirovina direktno utiče na cenu vozila. Pored toga, strogi bezbednosni i ekološki standardi značajno doprinose povećanju cena, dostižući vrednost jednog gradskog automobila od pre 15 godina.
Tržište motocikala u usponu
Jelena Janićijević, članica upravnog odbora Asocijacije, skreće pažnju na tržište motocikala koje beleži značajan rast. U 2022. godini registrovano je više od 3.000 skutera, pri čemu je veliki deo nabavljen putem javnih nabavki. Kvadovi su takođe zabeležili rast, posebno tokom pandemije COVID-19, kada su ljudi više koristili ova vozila u prirodi.
Motocikli beleže konstantan dvocifreni rast, a tržište je u protekle četiri godine poraslo četiri puta. U prva tri kvartala 2023. godine registrovano je gotovo 2.000 motocikala, a do kraja godine se očekuje rast prodaje viši od 30%. Janićijević ističe da se iz godine u godinu beleži povećana potražnja za dozvolom A kategorije, što dodatno ukazuje na uspon ovog tržišta.
Budućnost automobilske industrije u Srbiji
Srpsko tržište automobila nalazi se na prekretnici. Dok rast prodaje novih vozila ohrabruje, dominacija polovnih automobila i dalje predstavlja izazov. Elektrifikacija voznog parka i razvoj prateće infrastrukture postaju ključni faktori za budući razvoj. Istovremeno, rastuće tržište motocikala otvara nove mogućnosti i diversifikuje ponudu na tržištu.
U zaključku, tržište automobila u Srbiji pokazuje znake pozitivnih promena, ali i izazove koji zahtevaju strateški pristup. Balansiranje između potreba potrošača, ekoloških standarda i ekonomskih faktora biće ključno za dalji razvoj automobilske industrije u zemlji.