Evropsko tržište automobila doživelo je blagi oporavak u oktobru 2024. godine, pokazujući znake stabilizacije nakon perioda neizvesnosti. Tržište automobila EU beleži skroman, ali ohrabrujući rast od 1,1%, što ukazuje na potencijalni preokret u industriji.
Pregled prodaje automobila u EU
U oktobru 2024. godine, ukupna prodaja novih putničkih automobila u Evropskoj uniji dostigla je 866.397 jedinica, što predstavlja povećanje od približno 10.000 vozila u odnosu na isti mesec prethodne godine. Ovaj blagi rast dolazi nakon nekoliko meseci stagnacije i pada, pružajući tračak nade proizvođačima i dilerima širom kontinenta.
Španski automobilski sektor prednjači sa impresivnim rastom od 7,2%, demonstrirajući snažan oporavak lokalnog tržišta. Nemačka, kao najveće evropsko tržište vozila, takođe beleži značajan napredak sa povećanjem prodaje od 6%, prekidajući niz od tri uzastopna meseca pada. Ovi pozitivni trendovi su posebno ohrabrujući s obzirom na ekonomske izazove sa kojima se suočava region.
Međutim, slika nije uniformno pozitivna širom EU. Francuska i Italija suočavaju se sa značajnim padom prodaje, sa smanjenjem od 11,1% odnosno 9,1%. Ovi dispariteti ukazuju na složenu prirodu evropskog automobilskog tržišta i različite faktore koji utiču na potrošačke navike u različitim zemljama.
Trendovi u prodaji električnih vozila
Prodaja električnih vozila, koja su postala ključni fokus automobilske industrije u poslednjih nekoliko godina, pokazuje mešovite rezultate. Tržišni udeo potpuno električnih automobila u oktobru ostao je stabilan na 14,4%, ali je ukupni obim prodaje opao za 4,9% u poređenju sa istim mesecom prethodne godine.
Ipak, registracije električnih automobila u EU porasle su za 2,4% u oktobru 2024. u odnosu na isti mesec 2023. godine, sa isporučenih 124.907 jedinica. Ovo ukazuje na kontinuirani, iako usporen, trend ka elektrifikaciji voznog parka u Evropi.
Zanimljivo je primetiti da je pad tržišnog učešća električnih vozila prvenstveno uzrokovan značajnim smanjenjem prodaje u Nemačkoj, gde je zabeležen pad od čak 26,6%. Ovaj neočekivani pad na najvećem tržištu EU iznenadio je mnoge analitičare i može ukazivati na potrebu za preispitivanjem strategija podsticaja i infrastrukturnog razvoja za električna vozila.
Analiza po vrstama pogona
Plug-in hibridi su takođe doživeli pad popularnosti, sa smanjenjem prodaje od 7,2% u oktobru. Njihov tržišni udeo dostigao je 7,7%, što predstavlja pad od 0,7% u odnosu na isti period prethodne godine. Najveći pad prodaje plug-in hibrida zabeležen je u Francuskoj (26,9%) i Italiji (24,9%).
Automobili sa benzinskim motorom takođe beleže pad prodaje od 6,8% na nivou EU. Francuska je doživela najdramatičniji pad od 32,7%, dok je Italija zabeležila smanjenje od 10,1%. Interesantno je da je Nemačka, nasuprot opštem trendu, zabeležila rast prodaje benzinskih automobila od 3,7%.
Dizel automobili nastavljaju trend opadanja popularnosti, sa padom tržišnog učešća od 7,6% u oktobru 2024. godine. Njihov udeo na tržištu EU sada iznosi svega 10,9%, što jasno ukazuje na postepeno povlačenje ove vrste pogona sa evropskih puteva.
Performanse ključnih proizvođača
Volkswagen grupa je značajno povećala svoje tržišno učešće u EU, sa 24,9% u oktobru 2023. na 28,7% u istom mesecu 2024. godine. Ovo predstavlja impresivan rast prodaje od 16,7%, sa isporučenih 248.535 vozila.
Nasuprot tome, grupacija Stellantis je doživela pad tržišnog udela sa 18,4% na 15,1%. Prodaja vozila ove grupacije opala je za 16,9%, sa 130.986 prodatih jedinica u oktobru 2024. godine.
Među pojedinačnim brendovima, Peugeot je zabeležio rast prodaje od 12,5% u oktobru, dok je Opel doživeo blagi pad od 2,1%. Citroen i Fiat su se suočili sa značajnim padom prodaje od 35,4% odnosno 46,2%.
Zaključak i buduće perspektive
Analiza tržišta automobila EU za 2024. godinu otkriva kompleksnu sliku industrije u tranziciji. Dok skroman rast ukupne prodaje pruža razlog za optimizam, različiti trendovi u prodaji električnih, hibridnih i konvencionalnih vozila ukazuju na potrebu za daljim prilagođavanjem strategija proizvođača i kreatora politika. Budućnost evropskog automobilskog sektora će nesumnjivo zavisiti od sposobnosti industrije da odgovori na promenljive preferencije potrošača i regulatorne zahteve u pogledu održivosti i efikasnosti.