Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Trgovinski spor Kine i EU oko električnih automobila

Kineska vlada je nedavno pokrenula značajan trgovinski spor sa Evropskom unijom, osporavajući carine na električne automobile. Ovaj potez mogao bi imati dalekosežne posledice na globalnu automobilsku industriju i napore ka zelenoj transformaciji.

Pozadina trgovinskog spora oko električnih automobila

Ministarstvo trgovine Kine je zvanično saopštilo da je podnelo žalbu STO-u, osporavajući nedavno uvedene carine Evropske unije na električne automobile proizvedene u Kini. Ove carine, koje dostižu gotovo 38%, izazvale su oštre reakcije kineskih zvaničnika.

Evropska unija je obrazložila svoju odluku tvrdeći da kineski proizvođači električnih vozila uživaju nepravednu konkurentsku prednost zbog obilnih državnih subvencija. Međutim, Kina insistira da je njena podrška industriji električnih vozila u potpunosti usklađena sa pravilima STO-a.

Implikacije na globalnu zelenu transformaciju

Kinesko ministarstvo trgovine tvrdi da ove carine ne samo da krše pravila STO-a, već i ugrožavaju globalnu saradnju u borbi protiv klimatskih promena. Ova tvrdnja naglašava šire implikacije spora, koji prevazilazi okvire čisto ekonomskih interesa.

Analitičari upozoravaju da bi ovaj spor mogao eskalirati u širi trgovinski rat između Kine i EU, što bi moglo imati značajne ekonomske posledice za obe strane. Kao odgovor na carine EU, Kina je već pokrenula istrage o izvozu određenih evropskih proizvoda, uključujući francuski konjak i svinjsko meso.

Uticaj na kinesku automobilsku industriju

Uprkos ovom sporu, kineski izvoz automobila beleži rast. Prema nedavnom izveštaju industrijskog udruženja, izvoz automobila je porastao u julu u poređenju sa istim periodom prošle godine. Međutim, domaća prodaja je zabeležila pad, što dodatno komplikuje situaciju za kineske proizvođače.

Ovaj rast izvoza uprkos carinama EU sugeriše da kineski proizvođači električnih vozila uspevaju da održe konkurentnost na globalnom tržištu. Ipak, dugoročni uticaj ovih carina na kinesku automobilsku industriju ostaje neizvestan.

Vremenski okvir i potencijalna rešenja

Obe strane imaju rok do početka novembra da pokušaju da reše nesuglasice kroz pregovore. Ako se do tada ne postigne dogovor, privremene carine EU će postati zvanične, što bi moglo dodatno zaoštriti trgovinske odnose između Kine i EU.

Stručnjaci predlažu da bi rešenje moglo uključivati kompromis oko nivoa državnih subvencija za električne automobile u Kini, kao i postepeno smanjenje carina EU. Međutim, postizanje takvog dogovora zahteva značajne diplomatske napore i spremnost na kompromis sa obe strane.

U zaključku, ovaj trgovinski spor između Kine i EU oko električnih automobila predstavlja složen izazov koji balansira ekonomske interese, ekološke ciljeve i globalne trgovinske odnose. Ishod ovog spora mogao bi imati značajan uticaj na budućnost globalne automobilske industrije i napore ka zelenoj transformaciji.