Trgovinski odnosi između Evropske unije i Kine doživljavaju značajno pogoršanje, sa potencijalnim dalekosežnim posledicama za različite industrije. Najnoviji razvoj događaja ukazuje na to da bi evropski proizvođači mlečnih proizvoda mogli postati sledeća meta u ovom ekonomskom sukobu.
Eskalacija trgovinskog rata između EU i Kine
Kinesko Ministarstvo trgovine je nedavno objavilo pokretanje istrage o subvencijama koje zemlje članice EU dodeljuju proizvođačima mlečnih proizvoda. Ova odluka bi mogla rezultirati uvođenjem carina na izvoz evropskih mlečnih proizvoda u Kinu, što predstavlja značajan udarac za trgovinski rat koji se intenzivira između ove dve ekonomske sile.
Ova najava usledila je neposredno nakon što je EU obznanila nacrt odluke o finalizaciji carina na električna vozila proizvedena u Kini. Ovaj potez EU je naišao na oštre kritike kako kineske vlade, tako i proizvođača automobila iz te zemlje, koji ga smatraju nepravednim i protekcionističkim.
Obim istrage i potencijalne posledice
Istraga koju je pokrenula Kina obuhvatiće širok spektar mlečnih proizvoda, uključujući:
- Svež i topljeni sir
- Plavi sir
- Mleko i mlečne prerađevine
Posebna pažnja biće posvećena subvencijama koje se dodeljuju u okviru zajedničke poljoprivredne politike EU, kao i pojedinačnim subvencijama koje dodeljuje osam zemalja članica, među kojima su Italija, Finska i Hrvatska. Ova istraga izaziva zabrinutost da bi mogla dovesti do šireg trgovinskog rata između EU i Kine, sa potencijalno ozbiljnim ekonomskim posledicama za obe strane.
Prethodne mere i reakcije
Važno je napomenuti da ovo nije prvi put da Kina preduzima ovakve mere. Ranije je već pokrenuta istraga o evropskom izvozu žestokih pića i svinjskog mesa, što je dodatno produbilo tenzije u trgovinskim odnosima. Kao odgovor na privremene carine EU na kineska električna vozila, Kina je podnela žalbu Svetskoj trgovinskoj organizaciji (STO), tvrdeći da su ove mere protivne pravilima međunarodne trgovine.
Evropska komisija, s druge strane, ostaje pri stavu da su njena istraga i privremene carine u potpunosti u skladu sa pravilima STO-a. Ovo ukazuje na duboko neslaganje između dve strane o tumačenju međunarodnih trgovinskih propisa i praksi.
Uticaj na automobilsku industriju
Nacrt odluke EU o konačnim carinama za električna vozila unosi manje izmene u odnosu na prvobitno objavljene privremene stope. Prema ovom nacrtu:
- BYD, najveći kineski proizvođač električnih vozila, suočiće se sa carinom od približno 17%
- SAIC Motor iz Šangaja biće pogođen najvišom stopom od oko 36,3%
- Tesla, koja takođe izvozi automobile iz Kine, dobila je carinu od otprilike 9% nakon zahteva za ispitivanje konkretnih subvencija koje je primila
Ove carine će nesumnjivo imati značajan uticaj na konkurentnost kineskih električnih vozila na evropskom tržištu, potencijalno menjajući dinamiku globalne automobilske industrije.
Šire implikacije trgovinskog rata
Eskalacija trgovinskog sukoba između EU i Kine ima potencijal da značajno utiče na globalnu ekonomiju. Obe strane su ključni igrači u međunarodnoj trgovini, i njihov sukob može imati dalekosežne posledice za mnoge industrije i tržišta širom sveta.
Stručnjaci upozoravaju da bi produbljivanje ovog sukoba moglo dovesti do:
- Povećanja cena za potrošače
- Smanjenja konkurentnosti na globalnom tržištu
- Poremećaja u lancima snabdevanja
- Usporavanja ekonomskog rasta u obe regije
U zaključku, trenutna situacija u trgovinskom ratu između EU i Kine predstavlja ozbiljan izazov za međunarodnu trgovinu i ekonomsku stabilnost. Dok se istraga o evropskim mlečnim proizvodima nastavlja, a carine na kineska električna vozila stupaju na snagu, ostaje da se vidi kako će se ovaj sukob dalje razvijati i kakve će dugoročne posledice imati na globalno tržište.