Nedavno preuzimanje potpunog vlasništva nad Air Serbia od strane države Srbije označava značajnu prekretnicu u istoriji nacionalnog avio-prevoznika. Ovaj potez, koji je uključivao složene finansijske transakcije i strateške odluke, ima dalekosežne implikacije za budućnost kompanije i srpsku avioindustriju u celini.
Finansijski aspekti državnog preuzimanja Air Serbie
U novembru 2023. godine, država Srbija je postala jedini vlasnik Air Serbie, plaćajući približno 17,4 miliona evra za preostalih 16,42% akcija koje su bile u vlasništvu Etihad Airways-a. Ova transakcija, vredna oko 2,04 milijarde dinara, označila je završetak procesa koji je počeo još tokom pandemije COVID-19.
Državni revizori su potvrdili ovu kupovinu, navodeći da je isplata izvršena na račun Centralnog registra, depoa i kliringa hartija od vrednosti. Ova akvizicija je deo šire strategije države da ojača svoj udeo u ključnim sektorima ekonomije, što se ogleda u činjenici da država poseduje akcije u različitim domaćim preduzećima vredne skoro 90 milijardi dinara.
Istorijski kontekst i evolucija vlasničke strukture
Transformacija Air Serbie iz Jat Airways-a pre deset godina označila je početak novog poglavlja za srpsku avijaciju. Partnerstvo sa Etihad Airways-om donelo je svež kapital i ekspertizu, ali je pandemija koronavirusa dramatično promenila dinamiku ovog odnosa.
Država je postepeno povećavala svoje učešće u vlasništvu kompanije kroz seriju dokapitalizacija:
- Decembar 2020: Ulaganje od 100 miliona evra, povećavajući državni udeo na 81,97%
- Jun 2022: Dodatno ulaganje od 15,47 miliona evra, povećavajući udeo na 83,58%
- Novembar 2023: Konačna akvizicija preostalih 16,42% od Etihad Airways-a
Ove finansijske intervencije bile su ključne za održavanje poslovanja Air Serbie tokom izazovnog perioda globalne zdravstvene krize.
Finansijski rezultati i budući izgledi
Uprkos teškoćama izazvanim pandemijom, Air Serbia je pokazala izuzetnu otpornost. Nakon gubitaka u 2020. i 2021. godini, kompanija je zabeležila značajan oporavak:
- 2022: Profit od približno 2,5 milijardi dinara
- 2023: Rekordni profit od skoro 4,76 milijardi dinara, što predstavlja rast od 89%
Ovi rezultati ukazuju na potencijal Air Serbie da postane profitabilna i održiva kompanija pod državnim vlasništvom. Međutim, izazovi ostaju, uključujući potrebu za kontinuiranim ulaganjima u flotu i mrežu destinacija, kao i suočavanje sa intenzivnom konkurencijom na globalnom tržištu avioprevoza.
Implikacije državnog vlasništva za budućnost Air Serbie
Potpuno državno vlasništvo nad Air Serbia otvara nova pitanja o budućem strateškom pravcu kompanije. S jedne strane, ovo može omogućiti veću fleksibilnost u donošenju odluka i brže reagovanje na tržišne promene. S druge strane, postoji rizik od političkog uplitanja i potencijalnog smanjenja efikasnosti.
Ključni izazovi za Air Serbia u narednom periodu uključuju:
- Održavanje konkurentnosti na međunarodnom tržištu
- Balansiranje komercijalnih ciljeva sa nacionalnim interesima
- Privlačenje i zadržavanje stručnog kadra
- Kontinuirano unapređenje usluga i flote
Uspeh Air Serbie pod potpunim državnim vlasništvom zavisiće od sposobnosti menadžmenta da efikasno upravlja kompanijom, istovremeno koristeći prednosti državne podrške bez oslanjanja na kontinuirane subvencije.
Budućnost Air Serbie kao nacionalnog avio-prevoznika u potpunom državnom vlasništvu predstavlja značajan test za srpsku ekonomiju i avioindustriju. Uspešno balansiranje između komercijalnih imperativa i nacionalnih interesa biće ključno za dugoročnu održivost i rast kompanije u konkurentnom globalnom okruženju.