Izvor: Biznis.rs | Foto: Biznis.rs

Trajekti u Crnoj Gori: Profitabilno poslovanje i budući planovi

Preduzeće Morsko dobro u Crnoj Gori ostvarilo je značajan finansijski uspeh od uvođenja naplate prelaska trajektima na liniji Kamenari-Lepetani. Ova inicijativa je dovela do znatnog povećanja prihoda i unapređenja pomorskog saobraćaja u regionu.

Finansijski uspeh i povećanje prometa trajektima

Od maja prošle godine do početka novembra tekuće godine, Morsko dobro je zabeležilo impresivan rast prometa od 18 odsto. Prema rečima Aleksandra Crvenka, poslovođe pomorskog saobraćaja u ovom preduzeću, ukupan prihod od naplate prelaska trajektima dostigao je približno 14 miliona evra.

"Iako je naša flota od osam brodova starija, ona ipak donosi značajnu dobit, što je od ključne važnosti," izjavio je Crvenko za Novski portal. "U narednom periodu planiramo da smanjimo cene karata za putnička vozila sa pet na četiri evra. Ovaj popust će važiti do 1. maja, što je praksa koju primenjujemo već drugu godinu zaredom tokom zimskog perioda."

Sezonske varijacije u prometu i kapacitet flote

Crvenko je podelio zanimljive podatke o sezonskim varijacijama u prometu. "Tokom perioda od početka godine do juna, dnevni promet se kreće između pet i sedam hiljada vozila. Međutim, krajem jula i tokom avgusta, ovaj broj značajno raste, dostižući čak i do deset hiljada vozila dnevno," objasnio je.

Trenutno, van sezone, prosečan dnevni promet iznosi oko tri i po hiljade vozila. Uprkos starijoj floti, Morsko dobro može efikasno da preveze do 320 vozila istovremeno s jedne na drugu stranu zaliva, koristeći svojih osam plovila. Šest od ovih brodova je otkupljeno od bivše kompanije Pomorski saobraćaj, dok su preostala dva nabavljena iz Hrvatske i Grčke.

Ulaganja u održavanje i sertifikaciju

Preduzeće je uložilo značajna sredstva u održavanje svoje flote. "U protekle dve godine, obavili smo remont na pet trajekata, što nas je koštalo oko 700.000 evra," istakao je Crvenko. Ova investicija se pokazala kao isplativa, jer su dva trajekta, "Ruka pravde" i "30. avgust", po prvi put dobili zvanične sertifikate UPS i sada plove pod crnogorskom zastavom.

Ovi sertifikati, iako trenutno izdati na godinu dana, predstavljaju značajan korak ka unapređenju bezbednosti i kvaliteta usluge. Crvenko je naglasio da su, uprkos starosti, trajekti u dobrom stanju i spremni za pouzdano obavljanje svojih dužnosti.

Rešavanje problema gužvi i budući planovi

Glavni izazov sa kojim se Morsko dobro trenutno suočava su gužve na ulazu i izlazu vozila sa trajekata, posebno na tivatskoj strani. Ovo je delom uzrokovano blizinom autobuskog stajališta, koje stvara probleme tokom letnje sezone kada putnici ulaze i izlaze s brodova.

Crvenko je otkrio da su već započeli razgovore sa Opštinom Tivat o premeštanju autobuskog stajališta. "Očekujemo da će ovo rešenje biti implementirano do narednog leta, što bi trebalo značajno da olakša protok saobraćaja," rekao je optimistično.

Što se tiče dugoročnih planova za prelazak Bokokotorskog zaliva, Crvenko ne predviđa skoriju zamenu trajektnog sistema mostom ili podvodnim tunelom. Ovo sugeriše da će trajekti ostati ključni deo transportne infrastrukture u ovom delu Crne Gore u doglednoj budućnosti.

U zaključku, trajektni saobraćaj u Crnoj Gori pokazuje znake stabilnog rasta i profitabilnosti. Uprkos izazovima poput starije flote i sezonskih gužvi, Morsko dobro uspešno upravlja ovim važnim transportnim sistemom, kontinuirano radeći na unapređenju usluge i rešavanju postojećih problema.