Telekom Srbija, vodeća telekomunikaciona kompanija u Srbiji, nedavno je ostvarila značajan finansijski uspeh na međunarodnom tržištu. Kompanija je uspešno plasirala korporativnu obveznicu u vrednosti od 900 miliona dolara, privukavši pažnju globalnih investitora i demonstrirajući svoju finansijsku snagu.
Uspešno plasiranje korporativne obveznice Telekoma Srbija
Telekom Srbija je postigao značajan uspeh na međunarodnom finansijskom tržištu u Londonu. Kompanija je uspela da plasira svoju korporativnu obveznicu u vrednosti od približno 900 miliona dolara, sa kamatnom stopom od 7%. Ovo predstavlja važan korak u strategiji finansiranja kompanije i pokazuje poverenje međunarodnih investitora u njeno poslovanje.
Prvobitne smernice su ukazivale na kamatnu stopu od 7,5% na početku trgovanja, prema izveštajima BA i Euronews Srbija. Međutim, konačna kamata je utvrđena na nešto nižem nivou, što je pozitivan znak za kompaniju. Obveznica ima rok dospeća od pet godina, uz mogućnost prevremene otplate nakon druge, treće ili četvrte godine, što pruža fleksibilnost u upravljanju dugom.
Izuzetna tražnja za obveznicama Telekoma Srbija
Jedna od najimpresivnijih činjenica vezanih za ovu emisiju obveznica je izuzetna tražnja koju je izazvala među investitorima. Tražnja je višestruko premašila ponudu, dostigavši gotovo 5,5 milijardi dolara, što je više od pet puta veće od iznosa emisije. Ovako snažan interes investitora svedoči o poverenju u finansijsku stabilnost i perspektivu Telekoma Srbija.
Među zainteresovanim kupcima našle su se renomirane finansijske institucije poput BNPP, Bank of America, Deutsche Bank, Erste Group, MUFG, Raiffeisen banke i UniCredit-a. Ove institucije su aktivno radile na postizanju dogovora, što dodatno potvrđuje atraktivnost ove investicione prilike.
Proces emisije i ocena kreditnog rejtinga
Procesu emisije prethodili su intenzivni pregovori i prezentacije. Predstavnici Telekoma Srbija održali su virtuelni sastanak sa investitorima, nakon čega su usledili lični sastanci u Londonu. Ovaj pristup omogućio je kompaniji da detaljno predstavi svoje poslovanje i planove potencijalnim investitorima.
Pre same emisije, ugledna agencija S&P Global dodelila je ovim hartijama od vrednosti preliminarnu ocenu 'BB-' uz stabilne izglede. Ova ocena dolazi nakon što je Srbija nedavno unapređena u investicioni rang kreditnog rejtinga, što je pozitivno uticalo na percepciju srpskih kompanija na međunarodnom tržištu.
Prednosti i izazovi poslovanja Telekoma Srbija
Agencija S&P Global istakla je nekoliko ključnih prednosti Telekoma Srbija:
- Dobro integrisana mobilna i fiksna mreža
- Visok nivo ulaganja u infrastrukturu
- Solidan procenat pokrivenosti optičkim internetom
- Snažna reputacija brenda među klijentima
- Bogat portfolio premijum TV sadržaja i prava prenosa sportskih takmičenja
Međutim, agencija je takođe ukazala na određene izazove, prvenstveno vezane za profitabilnost kompanije. Naime, ekstenzivna strategija rasta Telekoma Srbija postavlja određena ograničenja na profitabilnost u kratkom roku.
Refinansiranje dugovanja i očekivanja za budućnost
Glavni cilj ovog zaduženja je refinansiranje postojećih dugovanja koja dospevaju u periodu od 2024. do 2026. godine. Agencija S&P očekuje da će racio leveridža (odnos zaduženosti prema kapitalu) dostići približno 5,2 ove godine, ali predviđa njegovo smanjenje na oko 4,2 do 2025. godine.
Slične procene dala je i kreditna rejting agencija Fitch, koja je ovim hartijama od vrednosti prvi put dodelila ocenu B+(EXP) uz pozitivne izglede. Fitch ističe vodeću poziciju Telekoma Srbija na domaćem tržištu i racionalnu strukturu tržišta na kojima kompanija posluje kao ključne faktore za ovu ocenu.
Struktura vlasništva i prethodne emisije obveznica
Važno je napomenuti da je Republika Srbija većinski akcionar Telekoma Srbija sa udelom od 58,11%. Ovo daje dodatnu stabilnost kompaniji i može pozitivno uticati na percepciju investitora.
Ova emisija obveznica nije prva za Telekom Srbija. Kompanija je još 25. septembra 2020. godine emitovala svoje prve korporativne obveznice u vrednosti od otprilike 23,5 milijardi dinara, što je tada bilo ekvivalentno približno 200 miliona evra. Ta emisija je obuhvatala ukupno 2.350.000 komada korporativnih dinarskih obveznica nominalne vrednosti od 10.000 dinara.
U zaključku, uspešno plasiranje korporativne obveznice Telekoma Srbija na međunarodnom tržištu predstavlja značajan korak za kompaniju. Ovaj potez ne samo da obezbeđuje potrebna sredstva za refinansiranje, već i potvrđuje snagu i potencijal Telekoma Srbija na globalnoj finansijskoj sceni.