Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Suzbijanje sive ekonomije: Napori srpske tržišne inspekcije

Ministarstvo trgovine Srbije intenzivira napore u borbi protiv sive ekonomije kroz povećan broj inspekcijskih nadzora i zaplenu nelegalne robe. Ove mere imaju za cilj zaštitu potrošača i suzbijanje nelegalnih aktivnosti na tržištu.

Intenziviranje borbe protiv sive ekonomije

Ministar trgovine Srbije, Tomislav Momirović, nedavno je izneo impresivne podatke o naporima zemlje u suzbijanju sive ekonomije. U periodu od januara do oktobra tekuće godine, sprovedeno je čak 6.098 inspekcijskih nadzora. Više od polovine ovih kontrola bilo je usmereno na neregistrovane subjekte, što ukazuje na ozbiljnost problema nelegalnog poslovanja u zemlji.

Tržišna inspekcija je bila posebno aktivna u uklanjanju akcizne robe sa tržišta. To uključuje proizvode poput kafe, cigareta, šećera i jestivog ulja koji nisu ispunjavali uslove za plasiranje na tržište. Ukupna vrednost zaplenjene robe premašila je 17 miliona dinara, što predstavlja značajan udarac za aktere sive ekonomije.

Zaštita intelektualne svojine kao prioritet

Posebna pažnja posvećena je zaštiti prava intelektualne svojine. Sprovedeno je 2.450 nadzora sa ovim ciljem, što je rezultiralo uklanjanjem približno 261.000 različitih krivotvorenih predmeta sa tržišta. Među zaplenjenom robom našli su se odeća, obuća, satovi i nakit, ali i 1.700 kilograma falsifikovanog đubriva čija je vrednost procenjena na više od 1,5 miliona evra.

Momirović je istakao da su koordinisane akcije sprovedene širom zemlje dovele do zaplene falsifikovane robe u vrednosti od oko 20 miliona dinara. Među zaplenjenim artiklima našle su se lažne ženske torbe poznatih brendova poput 'Michael Kors', 'Guess' i 'Yves Saint Laurent', kao i imitacije odevnih predmeta brendova 'Nike', 'Adidas', 'Replay', 'Hugo Boss', 'Moncler', 'Polo' i 'Tommy Hilfiger'.

Proširenje delokruga inspekcijskih aktivnosti

Inspekcija je proširila svoje aktivnosti i na druge sektore. Zaplenjeno je približno 3.000 paklica raznih cigareta, 200 kilograma rezanog duvana, 600 komada aroma za elektronske cigarete, kao i 200 komada zabranjenog duvanskog proizvoda 'SNUS'. Dodatno, oduzeto je 1.827 komada falsifikovanih ručnih satova brendova 'Casio', 'Rolex', 'Michael Kors', 'Calvin Klein' i 'Guess'.

Ministar je naglasio da ove akcije jasno pokazuju opredeljenost države da se suprotstavi sivoj ekonomiji i onima koji, radi ostvarivanja profita, na srpsko tržište plasiraju falsifikovane proizvode. Ovakve aktivnosti ne samo da varaju potrošače, već i krše prava intelektualne svojine.

Ulaganje u kapacitete tržišne inspekcije

Momirović je istakao da je država u prethodnim godinama značajno investirala u tehničke kapacitete tržišne inspekcije. Ova ulaganja su obuhvatila i obuku zaposlenih, sa ciljem efikasnijeg suzbijanja nelegalne trgovine na internetu i sprečavanja plasiranja falsifikovane robe na srpsko tržište.

"Ulaganje u tržišnu inspekciju ne smemo posmatrati kao trošak, već kao investiciju koja se uvek višestruko vraća," zaključio je Momirović, naglašavajući dugoročnu perspektivu ovih napora.

Jačanje saradnje u borbi protiv nelegalne trgovine

Na istoj sednici na kojoj su predstavljeni ovi rezultati, potpisan je i Sporazum o saradnji na suzbijanju nelegalne trgovine. Ovaj dokument su potpisali ministar Momirović i predsednik Saveza za fer konkurenciju NALED-a, Zoran Daljević, što ukazuje na širu mobilizaciju društva u borbi protiv sive ekonomije.

Ovaj sporazum predstavlja važan korak u jačanju međuinstitucionalne saradnje i koordinacije napora u suzbijanju nelegalnih trgovinskih praksi. Očekuje se da će ova saradnja dodatno unaprediti efikasnost u borbi protiv sive ekonomije i doprineti stvaranju zdravijeg i pravednijeg poslovnog okruženja u Srbiji.

U zaključku, intenzivni napori srpske tržišne inspekcije u suzbijanju sive ekonomije pokazuju značajne rezultate. Kroz povećan broj inspekcijskih nadzora, zaplenu nelegalne robe i jačanje institucionalnih kapaciteta, Srbija aktivno radi na zaštiti potrošača i stvaranju fer tržišnih uslova za sve učesnike.