Nedavno započeti štrajk u kompaniji Boeing izazvao je značajne finansijske posledice, dovodeći u pitanje budućnost jednog od najvećih proizvođača aviona na svetu. Procenjuje se da su gubici u prvoj nedelji štrajka dostigli skoro 600 miliona dolara, što može imati dugoročne implikacije za kompaniju i celokupnu avio-industriju.
Finansijski uticaj štrajka u Boeingu
Prema analizi koju je sprovela Anderson Economic Group, renomirana istraživačka firma iz Mičigena, štrajk u Boeingu je u prvih sedam dana koštao kompaniju i radnike približno 572 miliona dolara. Ova cifra, iako impresivna, mogla bi biti samo vrh ledenog brega ukoliko se ne postigne dogovor u skorije vreme. Eksperti upozoravaju da bi se gubici mogli drastično uvećati već u drugoj nedelji štrajka, što bi moglo imati ozbiljne posledice po finansijsko zdravlje kompanije.
Interesantno je uporediti ove gubitke sa onima iz prošlogodišnjeg štrajka u automobilskoj industriji. Anderson Economic Group procenila je da je štrajk u kompanijama GM, Ford i Stellantis koštao ekonomiju oko 1,6 milijardi dolara u prvoj nedelji, što je značajno više od trenutnih gubitaka Boeinga. Međutim, važno je napomenuti da se priroda i obim ovih industrijskih akcija znatno razlikuju.
Uticaj na avio-kompanije i širu ekonomiju
Zanimljivo je da, uprkos značajnim gubicima za Boeing, štrajk još uvek nije imao merljiv ekonomski uticaj na avio-kompanije. Ovo se može objasniti činjenicom da su mnoge isporuke Boeingovih aviona već bile odložene zbog ranijih problema, uključujući incident sa otpadanjem vrata na avionu Boeing 737 Max u januaru ove godine.
Međutim, lokalna ekonomija već oseća posledice štrajka. Procenjuje se da će poslovanja u blizini Boeingovih fabrika pretrpeti gubitke od oko 10 miliona dolara. Ovo uključuje različite sektore, od ugostiteljstva do maloprodaje, koji su direktno ili indirektno vezani za poslovanje kompanije Boeing.
Razlozi za štrajk i pregovaračke pozicije
Međunarodni sindikat mašinaca, koji predstavlja 33.000 radnika u štrajku, ističe da su dve strane i dalje daleko od dogovora. Ključni zahtevi sindikata uključuju:
- Povećanje plata
- Bolje uslove rada
- Veću sigurnost zaposlenja
S druge strane, Boeing se suočava sa složenim finansijskim izazovima. Kompanija nije ostvarila profit od 2018. godine, a niz incidenata je ozbiljno narušio njen ugled i finansijsku stabilnost. Uprkos tome, generalni direktor kompanije dobio je povećanje plate od 45% prošle godine, što je dodatno razbeselo zaposlene.
Dugoročne implikacije za Boeing i avio-industriju
Bez obzira na trajanje štrajka, jasno je da Boeing ima dug put do povratka na profitabilnost. Kompanija se suočava sa nekoliko ključnih izazova:
- Ograničena proizvodnja modela 737 Max zbog pojačanog nadzora FAA
- Narušen ugled zbog serije incidenata i nesreća
- Finansijski gubici koji se akumuliraju godinama
Neki analitičari smatraju da bi Boeing, da nije deo "globalnog duopola" sa Airbusom, verovatno već proglasio bankrot. Međutim, zbog strateškog značaja kompanije za američku ekonomiju i odbrambenu industriju, takav scenario se smatra malo verovatnim.
U zaključku, štrajk u Boeingu predstavlja kulminaciju dugogodišnjih problema u kompaniji, uključujući loše upravljanje, inflaciju i jačanje radničkog pokreta nakon pandemije. Dok se pregovori nastavljaju, ostaje da se vidi kako će ovaj industrijski spor uticati na budućnost Boeinga i celokupne avio-industrije.