Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Stellantis suočen sa izazovima: Tavares otvoren za promene

Automobilski gigant Stellantis suočava se sa značajnim izazovima na tržištu SAD-a, što je izazvalo zabrinutost među investitorima i dovelo do pada vrednosti akcija. Izvršni direktor Karlos Tavares ostavio je otvorenu mogućnost za potencijalne promene u politici dividendi i otkupa deonica, istovremeno umanjujući značaj operativnih problema.

Stellantis pod pritiskom: Tavares reaguje na tržišne izazove

Karlos Tavares, na čelu multinacionalnog automobilskog konglomerata Stellantis, suočava se sa ozbiljnim izazovima u poslovanju kompanije. Nedavno upozorenje o profitu izazvalo je značajne turbulencije na tržištu, rezultirajući padom akcija za približno četiri procenta. Ovaj pad je doveo vrednost deonica na najniži nivo od jula 2022. godine, što je izazvalo zabrinutost među investitorima o budućnosti velikodušnih isplata akcionarima.

Tavares je, tokom posete proizvodnom pogonu u istočnoj Francuskoj, pokušao da ublaži zabrinutost, karakterišući probleme u SAD-u kao "malu operativnu grešku". Međutim, tržište je reagovalo skeptično na ovu izjavu, s obzirom na razmere upozorenja o profitu koje je usledilo početkom nedelje.

Operativni izazovi i dugoročna strategija

Izvršni direktor je naglasio da kompanija zaista ima operativnih poteškoća u Sjedinjenim Američkim Državama, ali je izrazio uverenje da će one biti rešene znatno pre isteka njegovog ugovora 2026. godine. Tavares je potvrdio svoju nameru da ispuni ugovorene obaveze, dodajući da veruje da upravni odbor deli njegovo mišljenje.

"U kontekstu koji je brutalniji i zahtevniji, ako napravite malu operativnu grešku, to se odmah primeti," objasnio je Tavares. On je ovu situaciju okarakterisao kao "poziv za buđenje" koji shvata veoma ozbiljno, naglašavajući potrebu za pažljivim ispitivanjem i korekcijom grešaka u izazovnom tržišnom okruženju.

Dramatičan pad vrednosti akcija i tržišni izazovi

Stellantis, vlasnik renomiranih brendova kao što su Chrysler, Jeep, Fiat, Citroen i Peugeot, doživeo je dramatičan pad vrednosti akcija od marta. Smanjenje je iznosilo više od 55 procenata, što predstavlja najlošiji učinak među evropskim automobilskim deonicama. Ovo je rezultiralo smanjenjem tržišne vrednosti kompanije za približno 47 milijardi evra, što je ekvivalentno otprilike 52 milijarde dolara.

Investitori su u proteklim mesecima značajno smanjili svoju izloženost evropskom automobilskom sektoru. Ovo je prvenstveno uzrokovano zabrinutošću oko nekoliko ključnih faktora:

  • Izazovan prelazak na električne pogonske sisteme
  • Oštra konkurencija od strane kineskih proizvođača koji ulaze na tržište
  • Sve veća cenovna osetljivost potrošača

Neizvesnost oko budućih dividendi i otkupa deonica

Iako je Stellantis potvrdio svoju posvećenost isplati dividende za 2024. godinu, Tavares je naglasio da je prerano za potvrdu planova za narednu godinu. "Vreme za 2025. još nije došlo. Videćemo kakva će biti situacija krajem 2024. godine, kada ćemo diskutovati i doneti odluke za 2025," izjavio je izvršni direktor.

Ova neizvesnost dodatno je pojačana odlukom Barklisa (Barclays) da smanji ocenu deonica Stellantisa sa "prekomerne" na "jednake težine". Barklis je takođe revidirao svoje procene EBIT-a (operativne dobiti) za period 2024-2026, smanjivši ih za 33-45 procenata. Analitičari su istakli da značajno smanjenje slobodnog novčanog toka kompanije dovodi u pitanje njen potencijal za isplatu dividendi i otkup deonica.

Analitičari priznaju greške u proceni

Analitičari Barklisa su otvoreno priznali svoje propuste u proceni situacije: "Pogrešno smo procenili Stellantis, jer smo bili prespori da prepoznamo problem sa zalihama u SAD-u i smanjenje tržišnog udela u EU i SAD-u," naveli su u svom izveštaju. Oni su takođe ukazali na izjavu finansijske direktorke Stellantisa, Natali Najt (Natalie Knight), koja je samo nedelju dana pre upozorenja o profitu u velikoj meri potvrdila prognoze o dvocifrenoj EBIT marži.

"Iskreno govoreći, još uvek smo iznenađeni veličinom smanjenja u tako kratkom vremenskom periodu," dodali su analitičari, naglašavajući ozbiljnost situacije i potrebu za temeljnom revizijom strategije kompanije.

U zaključku, Stellantis se suočava sa značajnim izazovima na tržištu, posebno u SAD-u. Karlos Tavares i rukovodstvo kompanije moraju hitno da adresiraju operativne probleme i povrate poverenje investitora. Budućnost dividendi i otkupa deonica ostaje neizvesna, a tržište pažljivo prati svaki potez ovog automobilskog giganta.