Automobilska grupa Stellantis suočava se sa značajnim izazovima u trećem kvartalu 2024. godine, beležeći pad prodaje i prihoda. Ovaj trend odražava šire promene u globalnoj automobilskoj industriji i specifične izazove sa kojima se kompanija suočava na ključnim tržištima.
Pad prodaje Stellantis grupe
Stellantis, multinacionalna automobilska korporacija koja obuhvata brendove poput Peugeot, Fiat, Citroen i Chrysler, doživela je značajan pad prodaje u trećem kvartalu 2024. godine. Prihodi kompanije su se smanjili za približno 27 odsto, dostigavši oko 33 milijarde evra. Ovaj pad je prvenstveno uzrokovan poteškoćama na tržištu Severne Amerike i kašnjenjima u lansiranju novih modela na evropskom tržištu.
Ukupan broj isporučenih vozila u ovom periodu iznosio je približno 1.148.000 jedinica, što predstavlja smanjenje od oko 279.000 vozila ili 20 odsto u odnosu na isti period prethodne godine. Ovi podaci ukazuju na ozbiljne izazove sa kojima se Stellantis suočava u održavanju tržišnog udela i zadovoljavanju potražnje kupaca.
Izazovi na ključnim tržištima
Evropsko tržište, koje je tradicionalno jedno od najvažnijih za Stellantis, doživelo je pad prometa od približno 12 odsto na godišnjem nivou, sa prihodima koji su pali na oko 12,5 milijardi evra. Ovaj pad je delom uzrokovan kašnjenjem u lansiranju novih modela, posebno Citroen C3 i C3 Aircross. Situacija je dodatno pogoršana već oslabljenim tržištem automobila u Evropi, koje se suočava sa vlastitim izazovima poput inflacije i promena u preferencijama potrošača.
Situacija u Severnoj Americi je još alarmantnija, sa padom prometa od čak 42 odsto na godišnjem nivou, što je rezultiralo prihodima od približno 12,4 milijarde evra. Ovaj drastičan pad je posledica smanjene prodaje i agresivnih promotivnih aktivnosti koje je kompanija pokrenula u nastojanju da smanji prekomerne zalihe vozila. Uprkos ovim izazovima, Stellantis tvrdi da je na dobrom putu da ostvari svoje ciljeve u pogledu smanjenja zaliha na američkom tržištu.
Svetle tačke i budući planovi
Uprkos opštem trendu pada, postoje i neki pozitivni pokazatelji. Tržište Latinske Amerike pokazalo je rast prodaje od 14 odsto, prvenstveno zahvaljujući snažnoj potražnji u Brazilu i Argentini. Međutim, zbog nepovoljnih kursnih razlika, ukupan promet na ovom tržištu je ipak opao za dva odsto.
Novi finansijski direktor grupe, Dag Osterman, izrazio je umereni optimizam uprkos slabijim rezultatima. On je naglasio napredak u rešavanju operativnih problema, posebno u pogledu upravljanja zalihama u Sjedinjenim Američkim Državama.
Stellantis sada polaže nade u nove modele lansirane tokom 2024. godine. Novi Peugeot 3008 već beleži značajan uspeh sa približno 75.000 porudžbina. Kompanija takođe očekuje pozitivne rezultate od modela kao što su Alfa Romeo Junior i električni terenac Jeep Wagoneer S.
Širi kontekst i budući izazovi
Važno je napomenuti da trenutni izazovi Stellantis grupe dolaze nakon perioda rekordne dobiti koji je usledio nakon osnivanja kompanije 2021. godine spajanjem PSA i FCA. Ovaj pad predstavlja značajan preokret za kompaniju koja je do nedavno beležila izuzetne finansijske rezultate.
Kao odgovor na ove izazove, Stellantis je krajem septembra revidirao svoje ciljeve za operativnu maržu. Nova procena predviđa operativnu maržu između 5,5 i 7 odsto u 2024. godini, što predstavlja značajno smanjenje u odnosu na prethodne projekcije.
Grupa je takođe konstatovala globalno "pogoršanje" na tržištu automobila, pripisujući to povećanoj ponudi i pojačanoj konkurenciji iz Kine. Ovo ukazuje na šire trendove u automobilskoj industriji koji će verovatno nastaviti da utiču na poslovanje Stellantis grupe i drugih velikih proizvođača automobila u narednom periodu.
U zaključku, Stellantis se suočava sa značajnim izazovima na globalnom automobilskom tržištu. Pad prodaje u trećem kvartalu 2024. godine ukazuje na potrebu za strateškim prilagođavanjem i inovacijama kako bi kompanija održala svoju konkurentnost u dinamičnom i sve zahtevnijem okruženju automobilske industrije.