Izvor: Biznis.rs | Foto: Biznis.rs

Starbucks razmatra strateške opcije za kinesko tržište

Američki gigant u industriji kafe, Starbucks, razmatra značajne promene u svom poslovanju na kineskom tržištu. Ova vest dolazi u trenutku kada kompanija traži načine da ojača svoju poziciju na drugom po veličini svetskom tržištu za svoj brend.

Starbucks istražuje nove strateške pravce u Kini

Starbucks aktivno istražuje različite strateške opcije za svoje poslovanje u Kini, uključujući potencijalnu prodaju dela svog udela u tamošnjem poslovanju. Američki lanac kafeterija je stupio u kontakt sa finansijskim savetnicima kako bi razmotrili načine za optimizaciju svog prisustva na kineskom tržištu. Jedna od razmatranih mogućnosti je uvođenje lokalnog partnera, što bi moglo doneti svež pristup i dublje razumevanje lokalnih preferencija potrošača.

Kompanija je neformalno procenila interesovanje potencijalnih investitora, uključujući domaće privatne kompanije koje su aktivne na tržištu kapitala. Ova inicijativa mogla bi privući pažnju kineskih konglomerata ili drugih lokalnih preduzeća sa značajnim iskustvom u industriji hrane i pića, prema izveštaju agencije Bloomberg.

Pritisak investitora i izazovi na kineskom tržištu

Starbucks se suočava sa pritiskom fonda Elliott Investment Management, koji poseduje udeo u kompaniji, da se intenzivnije posveti reviziji svog kineskog poslovanja. Ovaj pritisak dolazi u svetlu činjenice da su druge velike američke kompanije, poput McDonald's Corp. i Yum! Brands, prethodnih godina izdvojile svoje kineske operacije i prodale udele privatnim kompanijama. Cilj ovih poteza bio je postizanje bržeg rasta i bolje prilagođavanje ukusima i potrebama lokalnih potrošača.

Kina predstavlja drugo najveće tržište za Starbucks na globalnom nivou. U poslednjoj finansijskoj godini, kompanija je na ovom tržištu ostvarila prihod od približno tri milijarde dolara. Tokom istog perioda, Starbucks je povećao broj svojih prodavnica u Kini za oko 12 procenata. Međutim, uprkos ovom rastu, kompanija se suočava sa sve jačom lokalnom konkurencijom, posebno od strane brendova kao što je Luckin Coffee, koji sve više ugrožavaju tržišnu poziciju Starbucksa.

Finansijski rezultati i tržišna vrednost

Uprkos izazovima na kineskom tržištu, akcije Starbucksa su od početka godine zabeležile umeren rast od približno dva procenta. Ovaj rast je doprineo da tržišna vrednost kompanije dostigne oko 111 milijardi dolara. Međutim, prodaja u Kini je opala za gotovo 14 procenata u poslednjem kvartalu, što ukazuje na potrebu za strateškim promenama.

Krajem septembra, Starbucks je u Kini imao 7.596 prodajnih mesta, što je činilo oko 19 procenata ukupnog broja njihovih kafeterija na globalnom nivou. Ovi podaci naglašavaju značaj kineskog tržišta za kompaniju i potrebu za pažljivim pristupom bilo kakvim strateškim promenama.

Novi izvršni direktor i budući planovi

Brajan Nikol (Brian Niccol), novi izvršni direktor Starbucksa, izjavio je prošlog meseca da intenzivno radi na boljem razumevanju kineskog poslovanja kompanije. On je naglasio da se konkurentsko okruženje u Kini čini "ekstremnim", a makroekonomsko okruženje "izazovnim". Uprkos ovim izazovima, Nikol je obećao da će udvostručiti napore za povećanje broja fizičkih lokacija Starbucksa i ubrzanje vremena usluživanja kupaca.

Portparol Starbucksa je, odgovarajući na upite Bloomberga, potvrdio posvećenost kompanije poslovanju i partnerima u Kini, kao i daljem rastu na ovom tržištu. "Radimo na pronalaženju najboljeg puta ka rastu, što uključuje istraživanje strateških partnerstava", izjavio je portparol, naglašavajući otvorenost kompanije za nove poslovne modele i saradnje.

U zaključku, Starbucks se nalazi na prekretnici svog poslovanja u Kini, suočavajući se sa izazovima lokalne konkurencije i promenljivih tržišnih uslova. Kompanija aktivno razmatra različite strateške opcije, od prodaje udela do formiranja lokalnih partnerstava, u cilju jačanja svoje pozicije na ovom ključnom tržištu.