Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Stabilna proizvodnja sokova u Srbiji: Tržište odoleva izazovima

Industrija proizvodnje sokova u Srbiji pokazuje izuzetnu otpornost na tržišne turbulencije, održavajući stabilan nivo poslovanja poslednjih godina. Ovaj sektor, koji je postao neizostavan deo svakodnevnog života potrošača, nastavlja da beleži pozitivne rezultate uprkos ekonomskim izazovima.

Stabilnost tržišta proizvodnje sokova u Srbiji

Uprkos blagom padu u odnosu na prethodnu godinu, sektor proizvodnje sokova u Srbiji i dalje posluje profitabilno. Prema podacima bonitetne kuće CompanyWall, ukupna dobit kompanija iz ove delatnosti u prošloj godini iznosila je približno 1,82 milijarde dinara. Ovo predstavlja smanjenje u poređenju sa 2022. godinom, kada je dobit bila oko 2,41 milijardu dinara, ali i dalje ukazuje na stabilnost tržišta.

Jedna od istaknutih kompanija u ovom sektoru je Zdravo Organic iz Selenče. Ova firma se specijalizovala za proizvodnju 100% prirodnih sokova, džemova i zimnice, koristeći metode tople prerade i hladnog ceđenja. Njihov fokus je na organskoj proizvodnji bez upotrebe konzervansa, sa pasterizacijom kao jedinim metodom zaštite proizvoda. U 2023. godini, Zdravo Organic je ostvario dobit od oko 18,6 miliona dinara sa 27 zaposlenih.

Vodeće kompanije na tržištu sokova

Na vrhu liste proizvođača sokova u Srbiji nalazi se kompanija Rauch iz Koceljeve, u vlasništvu austrijskog lidera u ovoj industriji. Rauch je u 2023. godini ostvario impresivnu dobit od približno 1,49 milijardi dinara, sa ukupnim prihodima od oko 9,75 milijardi dinara. Sa 275 zaposlenih, ova kompanija izvozi svoje proizvode u više od 100 zemalja, demonstrirajući snažnu međunarodnu prisutnost.

Odmah iza Rauch-a nalazi se Nectar iz Bačke Palanke. Ova kompanija je u prošloj godini ostvarila dobit od oko 338 miliona dinara, što predstavlja pad u odnosu na 2022. godinu kada je dobit iznosila približno 554,8 miliona dinara. Međutim, ovo je i dalje značajno poboljšanje u odnosu na pandemijsku 2021. godinu. Nectar zapošljava 692 radnika i ima ukupne prihode od oko 9,65 milijardi dinara.

Fruvita iz Beograda zauzima treće mesto na listi, sa ostvarenom dobiti od približno 158,4 miliona dinara u 2023. godini. Ova kompanija, koja zapošljava 173 ljudi, pokazuje pozitivan trend rasta, s obzirom na to da je njihova dobit u 2022. godini iznosila oko 73,5 miliona dinara.

Inovacije i održivost u industriji sokova

Kompanije u sektoru proizvodnje sokova u Srbiji sve više se fokusiraju na inovacije i održivost. Na primer, Rauch aktivno radi na ekonomičnom i ekološki odgovornom korišćenju prirodnih resursa. Slično tome, Nectar ističe svoj potpuno zaokružen proces proizvodnje, od saradnje sa voćarima do finalnog proizvoda.

Fruvita, sa svoje strane, naglašava pridržavanje najviših standarda u procesu proizvodnje, koristeći najkvalitetnije plodove domaćeg voća iz smederevsko-gročanske regije. Ova posvećenost kvalitetu i lokalnim resursima postaje sve važniji faktor konkurentnosti na tržištu.

Izazovi i perspektive tržišta sokova

Uprkos stabilnosti, sektor proizvodnje sokova suočava se sa različitim izazovima. Fluktuacije cena sirovina, promene u preferencijama potrošača ka zdravijim opcijama, kao i rastući troškovi proizvodnje i distribucije, predstavljaju kontinuirane izazove za proizvođače.

Međutim, kompanije pokazuju izuzetnu adaptibilnost. Na primer, Zdravo Organic se fokusira na organsku proizvodnju i izvoz, sa 75% ukupne prodaje na stranim tržištima. Ovo ukazuje na potencijal za dalji rast kroz internacionalizaciju poslovanja.

U zaključku, tržište proizvodnje sokova u Srbiji pokazuje značajnu otpornost i potencijal za rast. Uprkos izazovima, vodeće kompanije nastavljaju da inoviraju i prilagođavaju se promenljivim tržišnim uslovima, održavajući stabilno poslovanje i fokusirajući se na kvalitet i održivost.