Izvor: Biznis.rs | Foto: Biznis.rs

Srpski startapi ciljaju azijsko tržište: Novi trendovi izvoza

U svetlu rastućeg interesovanja srpskih inovatora za globalno širenje, primećen je značajan trend među domaćim startapima koji sve više pažnje usmeravaju ka azijskom tržištu. Ova tendencija otvara nove mogućnosti za srpsko preduzetništvo i potencijalno transformiše ekonomski pejzaž zemlje.

Srpski startapi i njihova orijentacija ka Aziji

Srpski startapi pokazuju izrazito interesovanje za izvoz na azijsko tržište, sa čak 63% kompanija koje planiraju ovaj korak. Ovo otkriće ukazuje na značajan zaokret u strategijama internacionalizacije domaćih preduzeća. Posebno je zanimljivo da skoro polovina ovih kompanija, tačnije 44%, namerava da svoje poslovanje proširi na tržište Mongolije.

Razlozi za ovakvu orijentaciju su višestruki. Primarni motiv je visoka potražnja za proizvodima i uslugama koje nude srpski startapi, kao i atraktivna veličina mongolskog tržišta. Međutim, nisu samo ovo faktori koji privlače naše preduzetnike. Približno trećina startapa, ili 31%, bira određena tržišta zbog manjka konkurencije, što im pruža priliku da se pozicioniraju kao lideri u svojim nišama.

Administrativne olakšice i globalna nedelja preduzetništva

Interesantno je da skoro petina startapa, odnosno 19%, navodi jednostavnost administrativnih procedura kao ključni faktor pri odabiru tržišta. Ovi podaci izneseni su tokom obeležavanja početka Globalne nedelje preduzetništva i PEH u Nišu, u sklopu projekta StarTech.

Vladimir Arsenović, državni sekretar iz Ministarstva privrede, istakao je da je Srbija, zahvaljujući visokokvalifikovanoj radnoj snazi i strateškom geografskom položaju, postala najatraktivnija destinacija za investicije u regionu. "Prošle godine, Srbija je privukla približno 4,5 milijardi evra stranih direktnih investicija. Impresivno je da se čak oko 60% ukupnih investicija za ceo Zapadni Balkan slilo u našu zemlju," naveo je Arsenović.

Niš kao centar inovacija i preduzetništva

Gradonačelnik Niša, Dragoslav Pavlović, ocenio je da je ovaj grad postao pogon razvoja u regionu. Veliki broj investitora prepoznaje Niš kao mesto sa povoljnim poslovnim okruženjem i snažnom podrškom za nove poduhvate. Dušan Vasiljević, direktor za konkurentnost i investicije u NALED-u, naglasio je da je Niš tokom ove nedelje prestonica inovacionog preduzetništva u Srbiji i širom regiona.

"Za mnoge, Daleki istok je i dalje obavijen velom misterije. Međutim, oni koji su već osvojili ta tržišta dele svoja iskustva sa nama ove nedelje. Verujem da ćemo svi upijati njihova saznanja sa istim entuzijazmom kao što su nekada Evropljani slušali priče Marka Pola," istakao je Vasiljević, slikovito dočaravajući značaj razmene iskustava.

Saradnja sa kineskom High-Tech zonom

Milan Ranđelović, direktor Naučno-tehnološkog parka Niš, obelodanio je nedavno potpisani sporazum o saradnji sa kineskom High-Tech zonom Hangdžou. "Ovim dokumentom smo učvrstili međusobne veze, unapredili komunikaciju i postavili temelje za razmenu znanja i iskustava u cilju zajedničkog napretka. Koristeći geopolitičke prednosti i industrijsku ekspertizu, fokusiraćemo se na poboljšanje digitalne ekonomije," objasnio je Ranđelović.

Saradnja će se koncentrisati na koncepte kao što su e-trgovina, pametni grad, moderna logistika i plaćanje pametnim mobilnim uređajima. Ova inicijativa predstavlja značajan korak ka modernizaciji i digitalizaciji srpske ekonomije, otvarajući vrata za nove poslovne modele i inovacije.

U sklopu događaja, potpisan je i Memorandum o saradnji između Naučno-tehnološkog parka Niš i NALED-a, čime se dodatno učvršćuje ekosistem podrške srpskim startapima u njihovim naporima da osvoje azijska tržišta.

Zaključno, trend orijentacije srpskih startapa ka azijskom tržištu, posebno Mongoliji, otvara nove horizonte za domaće preduzetnike. Uz podršku državnih institucija i međunarodnu saradnju, ovi inovativni poduhvati imaju potencijal da značajno doprinesu ekonomskom rastu i pozicioniranju Srbije na globalnoj poslovnoj mapi.