Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Spajanje Disney-Reliance ugrožava konkurenciju u Indiji

Indijska Komisija za zaštitu konkurencije (CCI) izrazila je zabrinutost zbog planiranog spajanja medijskih giganta Disney i Reliance, vrednog 8,5 milijardi dolara. Ova vest predstavlja značajan preokret u indijskoj medijskoj industriji, potencijalno menjajući dinamiku tržišta zabave u najmnogoljudnijoj zemlji sveta.

Antimonopolska komisija upozorava na narušavanje konkurencije

CCI je u svojoj preliminarnoj proceni utvrdila da bi predloženo spajanje Disney-Reliance moglo značajno narušiti konkurenciju na indijskom medijskom tržištu. Glavni razlog za zabrinutost leži u činjenici da bi novoformirana kompanija imala gotovo monopolsku kontrolu nad pravima za emitovanje kriketa, koji je daleko najpopularniji sport u Indiji.

Komisija je uputila zvanično obaveštenje kompanijama Disney i Reliance, dajući im rok od 30 dana da obrazlože zašto ne bi trebalo pokrenuti detaljnu istragu o ovom spajanju. Ovo predstavlja ozbiljan izazov za planirano stvaranje najvećeg zabavnog konglomerata u Indiji, koji bi se direktno takmičio sa drugim medijskim gigantima poput Sony, Zee Entertainment, Netflix i Amazon.

Implikacije spajanja na medijsko tržište

Predloženo spajanje bi rezultiralo stvaranjem medijskog behemota sa impresivnim portfoliom od približno 120 televizijskih kanala i dve striming platforme. Ova koncentracija medijske moći izaziva zabrinutost među stručnjacima za tržišnu konkurenciju, posebno zbog potencijalnog uticaja na cene i kontrolu nad oglašivačkim prostorom.

Mukesh Ambani, najbogatiji čovek Azije i vlasnik Reliance Industries, bio bi većinski vlasnik nove kompanije. Ova činjenica dodatno pojačava zabrinutost zbog koncentracije moći u rukama jednog entiteta.

Posebno je problematično pitanje prava na emitovanje kriketa, koja su vredna milijarde dolara. Nova kompanija bi kontrolisala prava za TV prenose i striming najvažnijih kriket događaja, uključujući i prestižnu Indijsku premijer ligu, što bi joj dalo ogroman uticaj na tržište.

Reakcije kompanija i potencijalna rešenja

Kompanije Disney i Reliance su već pokušale da ublaže zabrinutost regulatora, predlažući prodaju manje od 10 televizijskih kanala. Međutim, ovo se pokazalo nedovoljnim da otkloni sumnje CCI-ja.

Ključno pitanje ostaju prava na kriket, za koja kompanije tvrde da ne mogu biti prodata jer ističu 2027. i 2028. godine. Takođe, navode da bi za bilo kakvu prodaju bilo potrebno odobrenje kriket saveza, što bi moglo značajno usporiti proces spajanja.

Stručnjaci za antimonopolsku politiku upozoravaju da bi ovo spajanje moglo naići na intenzivnu kontrolu, posebno zbog pitanja sportskih prava. CCI je već postavila oko 100 pitanja kompanijama vezanih za detalje spajanja, što ukazuje na ozbiljnost situacije.

Budućnost indijskog medijskog tržišta

Ovaj slučaj otvara širu debatu o budućnosti medijskog tržišta u Indiji. S jedne strane, spajanje bi moglo dovesti do stvaranja snažnog domaćeg igrača sposobnog da se takmiči sa globalnim gigantima. S druge strane, postoji opasnost od preterane koncentracije moći i potencijalnog gušenja konkurencije.

Ishod ovog procesa mogao bi imati dalekosežne posledice ne samo za medijsku industriju, već i za milione indijskih potrošača koji bi mogli biti suočeni sa ograničenim izborom i potencijalno višim cenama za medijske sadržaje.

U narednim nedeljama i mesecima, pažnja javnosti biće usmerena na odluku CCI-ja i potencijalne kompromise koje bi kompanije mogle ponuditi. Konačna odluka o spajanju Disney-Reliance mogla bi postaviti presedan za buduće velike poslovne integracije u indijskom medijskom sektoru.