Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Sanacija štete nakon elementarnih nepogoda u Srbiji

Nedavne oluje u Srbiji izazvale su značajnu štetu, ističući važnost efikasnog sistema za sanaciju posledica elementarnih nepogoda. Ovaj članak istražuje proces obnove, pravne aspekte i mogućnosti za građane u pogledu naknade štete.

Uticaj oluja na Srbiju

Tokom juna i jula, elementarne nepogode u vidu jakih oluja zahvatile su Srbiju, ostavljajući za sobom pustoš širom zemlje. Posledice su bile razorne: poplavljeni domovi, oborena stabla koja su oštetila parkirana vozila, i oštećeni krovovi na brojnim zgradama i drugim objektima. Ove nepogode su ne samo prouzrokovale materijalnu štetu, već su i značajno poremetile svakodnevni život građana.

Gradonačelnik Beograda, Aleksandar Šapić, izjavio je da je tokom jedne posebno olujne noći bilo više od 250 intervencija javno-komunalnih preduzeća. Ova činjenica ilustruje obim problema s kojim su se suočile lokalne vlasti i komunalne službe.

Proces proglašenja vanredne situacije

Vanredna situacija je ključni koncept u procesu sanacije štete nakon elementarnih nepogoda. Nikola Jovanović, direktor Centra za lokalnu samoupravu, objašnjava da je prvi korak u ovom procesu zvanično proglašenje vanredne situacije od strane Vlade Srbije ili jedinice lokalne samouprave.

Prema Zakonu o obnovi nakon elementarne i druge nepogode, elementarna nepogoda se definiše kao događaj koji:

  • Je uzrokovan prirodnim silama ili ljudskom aktivnošću
  • Prekida normalno odvijanje života u značajnoj meri
  • Prevazilazi redovnu sposobnost pojedinca i lokalne zajednice da se oporave bez pomoći države
  • Prouzrokuje materijalnu štetu veću od 10% budžeta jedinice lokalne samouprave

Međutim, zakon predviđa i izuzetke. Vlada može proglasiti elementarnu nepogodu i u slučajevima kada je šteta manja od 10% lokalnog budžeta, ako za to postoje opravdani razlozi.

Odgovornosti i mogućnosti za naknadu štete

Jovanović ističe da građani imaju pravo da traže naknadu štete od različitih entiteta, uključujući javno-komunalna preduzeća, organe lokalne samouprave i države. Ovo je moguće u slučajevima kada se može dokazati njihova odgovornost za nastalu štetu.

Na primer, ako je šteta nastala usled pada stabla koje nije bilo adekvatno održavano, ili zbog loše održavane kanalizacije i neočišćenih slivnika, građani mogu pokrenuti pravni postupak. Međutim, važno je napomenuti da teret dokazivanja leži na građanima, što može predstavljati značajan izazov.

Izazovi u procesu sanacije štete

Proces sanacije štete nakon elementarnih nepogoda suočava se sa brojnim izazovima:

  1. Ograničeni resursi lokalnih samouprava
  2. Kompleksnost pravnih procedura
  3. Potreba za brzom reakcijom u vanrednim situacijama
  4. Koordinacija između različitih nivoa vlasti i javnih preduzeća

Ovi izazovi naglašavaju potrebu za efikasnijim sistemom reagovanja na elementarne nepogode i jasnijim procedurama za naknadu štete građanima.

Unapređenje sistema za sanaciju štete

Da bi se unapredio sistem sanacije štete nakon elementarnih nepogoda, potrebno je razmotriti sledeće mere:

  • Poboljšanje koordinacije između različitih nivoa vlasti
  • Unapređenje sistema ranog upozoravanja na ekstremne vremenske prilike
  • Edukacija građana o preventivnim merama i postupcima u slučaju elementarnih nepogoda
  • Pojednostavljenje procedura za prijavu i procenu štete

Implementacija ovih mera mogla bi značajno doprineti efikasnijem odgovoru na buduće elementarne nepogode i smanjenju njihovog uticaja na građane i infrastrukturu.

U zaključku, sanacija štete nakon elementarnih nepogoda u Srbiji predstavlja kompleksan proces koji zahteva koordinisanu akciju različitih aktera. Unapređenje postojećih sistema i procedura ključno je za efikasniju zaštitu građana i brži oporavak zajednica pogođenih nepogodama.