Britanska digitalna banka Revolut nedavno je javno kritikovala kompaniju Meta, vlasnika Facebook-a, zbog načina na koji se bori protiv prevara na svojim društvenim mrežama. Ova kritika dolazi u trenutku kada se industrija plaćanja suočava sa sve većim izazovima u zaštiti korisnika od onlajn prevara.
Revolut zahteva veću odgovornost Meta platformi
Prevare na društvenim mrežama predstavljaju rastući problem za finansijske institucije širom sveta. Prema najnovijem izveštaju kompanije Revolut o bezbednosti potrošača i finansijskom kriminalu, čak 62% prijavljenih prevara na njihovoj platformi za onlajn bankarstvo potiče sa Meta platformi. Ovaj podatak, iako nešto niži u odnosu na prošlogodišnjih 64%, i dalje ukazuje na ozbiljnost situacije.
Vudi Maluf, šef odeljenja za finansijski kriminal u Revolutu, izjavio je za CNN da mere koje Meta preduzima za ublažavanje finansijskih prevara nisu dovoljne. "Ove platforme ne snose nikakvu odgovornost za nadoknadu žrtvama", naglasio je Maluf. "Samim tim, nemaju ni podsticaj da išta preduzmu po tom pitanju. Obavezivanje na deljenje podataka, iako potrebno, jednostavno nije dovoljno dobro."
Meta najavljuje partnerstvo sa britanskim bankama
Kritika Revoluta usledila je nakon što je Meta objavila partnerstvo sa britanskim bankama NatWest Group i Metro Bank u cilju razvoja okvira za deljenje podataka koji bi trebalo da spreči da korisnici postanu žrtve prevara. U sklopu ove inicijative, Meta je proširila svoj program Fraud Intelligence Reciprocal Exchange (FIRE) sa obe banke kako bi omogućila nove razmene podataka.
Međutim, Revolut tvrdi da ova inicijativa nije dovoljna za rešavanje globalnog problema prevara. Predstavnik Meta-e odgovorio je poslovnom informativnom kanalu, ističući da je okvir za deljenje obaveštajnih podataka za banke osmišljen da olakša razmenu informacija između banaka radi bolje zaštite korisnika.
Predstavnik je naglasio da je prevara problem koji se proteže kroz više sektora i da se može efikasno rešiti samo kroz saradnju. Štaviše, predstavnik je rekao da Meta podstiče banke, uključujući i Revolut, da se pridruže ovom naporu.
Nove reforme u britanskoj industriji plaćanja
Ova rasprava dolazi u trenutku kada se Ujedinjeno Kraljevstvo priprema za uvođenje novih reformi u industriji plaćanja. Od naredne nedelje, banke i firme za plaćanje biće dužne da žrtvama takozvanih authorized push payment (APP) prevara obezbede maksimalnu naknadu od 85.000 funti.
Britanski regulator platnih sistema prethodno je preporučio višu granicu naknade od 415.000 funti za žrtve prevara, ali je povukao ovu preporuku nakon negativnih reakcija banaka i firmi za plaćanje. Ova promena ukazuje na složenost balansiranja između zaštite potrošača i održivosti poslovanja finansijskih institucija.
Revolut poziva na veću odgovornost društvenih mreža
Maluf je takođe izjavio da, iako Revolut podržava inicijative koje je preduzela britanska vlada u borbi protiv prevara, veruje da bi Meta i druge platforme društvenih medija trebalo da doprinesu finansijskoj nadoknadi onima koji postanu žrtve prevara koje potiču sa njihovih platformi.
Prema izveštaju Revoluta, Facebook je glavni izvor prevara koje prijavljuju korisnici Revoluta, čineći 39% svih prevarnih aktivnosti, dok WhatsApp čini 18%. Ovi podaci dodatno naglašavaju ulogu koju Meta platforme igraju u širenju onlajn prevara.
Nove mere britanske vlade za borbu protiv prevara
Ove nedelje, britanska vlada je najavila nove mere koje bankama daju dodatna ovlašćenja za odlaganje i istraživanje plaćanja za koja se sumnja da su prevarnog karaktera, s ciljem bolje zaštite potrošača od prevaranata.
Prema predloženim zakonima, bankama će biti dozvoljeno da odlože plaćanja do 72 sata ako postoje opravdani razlozi za sumnju na prevaru i ako je potrebno više vremena za istragu. Ova mera ima za cilj da pruži dodatni sloj zaštite potrošačima, dajući finansijskim institucijama više vremena da identifikuju i spreče potencijalne prevare.
Revolut nastavlja da raste uprkos izazovima
Uprkos izazovima sa prevarama, Revolut nastavlja da beleži značajan rast. U avgustu ove godine, kompanija je dostigla tržišnu kapitalizaciju od 45 milijardi dolara nakon sekundarne prodaje akcija. Ova procena vrednosti učinila je britansku fintech kompaniju vrednijom od mnogih njenih etabliranih konkurenata, uključujući Barclays i Société Générale.
Ovaj rast ukazuje na to da, uprkos izazovima sa prevarama, inovativne fintech kompanije poput Revoluta i dalje privlače značajno interesovanje investitora i korisnika. Međutim, sa rastom dolazi i veća odgovornost, posebno u pogledu zaštite korisnika od sve sofisticiranijih onlajn prevara.
Budućnost borbe protiv prevara na društvenim mrežama
Kako se digitalno bankarstvo i upotreba društvenih mreža nastavljaju širiti, pitanje odgovornosti za prevare koje se dešavaju na ovim platformama postaje sve važnije. Revolut-ov poziv Meta-i da preuzme veću odgovornost mogao bi biti prekretnica u načinu na koji industrija pristupa ovom problemu.
Saradnja između fintech kompanija, tradicionalnih banaka i tehnoloških giganata poput Meta-e biće ključna za razvoj efikasnih strategija za borbu protiv prevara. Međutim, pitanje ko bi trebalo da snosi finansijski teret kompenzacije žrtava ostaje predmet debate.
U međuvremenu, korisnici se podstiču da budu oprezni prilikom korišćenja društvenih mreža i digitalnih bankarskih usluga. Edukacija potrošača o prepoznavanju potencijalnih prevara i sigurnom korišćenju onlajn finansijskih usluga ostaje ključni aspekt u borbi protiv ove vrste kriminala.
Kako se industrija razvija, verovatno je da ćemo videti nove regulatorne mere i tehnološka rešenja usmerena na smanjenje rizika od prevara na društvenim mrežama. Međutim, uloga velikih tehnoloških kompanija poput Meta-e u ovom procesu ostaće predmet intenzivne diskusije u narednim godinama.
U zaključku, kritika Revoluta prema Meta-i naglašava potrebu za sveobuhvatnijim pristupom u borbi protiv prevara na društvenim mrežama. Dok industrija nastavlja da se razvija, saradnja između različitih aktera - od fintech kompanija do tehnoloških giganata i regulatora - biće ključna za stvaranje sigurnijeg digitalnog finansijskog ekosistema za sve korisnike.