Sistem elektronskih faktura (SEF) u Srbiji doživljava značajne promene koje će stupiti na snagu od 1. septembra. Ove izmene donose nove izazove i mogućnosti za privrednike i računovođe, ali i potencijalne probleme u implementaciji.
Nove funkcionalnosti sistema elektronskih faktura
Sistem elektronskih faktura (SEF) uvodi nove funkcionalnosti koje će omogućiti evidentiranje prethodnog poreza. Ova promena predstavlja značajan korak u razvoju sistema, ali istovremeno donosi i nove izazove za korisnike.
Aleksandar Vasić, poreski savetnik i član Upravnog odbora Udruženja poreskih savetnika Srbije, ističe da je ovo uvod u završnu fazu razvoja SEF-a. Prema njegovim rečima, cilj je kreiranje takozvane preliminarne poreske prijave, što bi trebalo da pojednostavi proces izveštavanja.
Međutim, Vasić upozorava da zakonodavac još uvek luta u postavljanju konačnog modela evidencija. Ovo stvara dodatnu nesigurnost i nervozu među obveznicima, koji su već opterećeni duplim izveštavanjem i dodatnim obavezama.
Izmene u PDV evidencijama
Od septembra se uvode promene u evidencijama obračunatog PDV-a. Ove izmene uključuju:
- Razdvajanje prometa po poreskim stopama
- Posebno iskazivanje podataka o prometu građevinskih objekata
- Evidentiranje prethodnog PDV-a kao zbirnih podataka, sistematizovanih prema izvoru
Vasić objašnjava da će se prethodni PDV evidentirati u zavisnosti od toga da li je iskazan na e-fakturama, fiskalnim računima ili drugim dokumentima. Dodatno, prethodni PDV koji se koristi po internim obračunima biće podeljen na deo koji se odnosi na obračune po ino računama i obračune po računima obveznika PDV-a.
Kritike na račun novog sistema
Uprkos najavljivanim poboljšanjima, stručnjaci izražavaju zabrinutost zbog određenih aspekata novog sistema. Vasić kritikuje koncept zbirnog iskazivanja podataka, smatrajući ga pogrešnim.
"Kod obveznika se najveći broj podataka o poreskoj obavezi i prethodnom PDV-u iskazuje u poreskim evidencijama pojedinačno, po računu ili obračunu," objašnjava Vasić. On smatra da bi primena koncepta jedinstvene pojedinačne evidencije uz mogućnost zbirnog prikazivanja određenih podataka donela mnogo više korisnih informacija bez dodatnog opterećenja obveznika.
Neizvesna sudbina POPDV-a
Još jedno pitanje koje izaziva nedoumice je budućnost POPDV-a (Pregled obračuna PDV-a). Vasić izražava nadu da će ovaj obrazac, nakon osam godina postojanja i nejasnih efekata, uskoro postati deo istorije.
Trenutno stanje dovodi do zbunjenosti među obveznicima, koji po zakonu vode poreske evidencije, a državi dostavljaju dva potpuno različita izveštaja: POPDV i evidencije u SEF-u. Dodatnu konfuziju stvara činjenica da se POPDV dostavlja Poreskoj upravi preko sistema e-porezi, dok se nove evidencije dostavljaju Ministarstvu finansija koje upravlja SEF-om.
Uticaj na poslovni ambijent i računovođe
Snežana Mitrović, predsednica udruženja Računovodstvena komora Srbije (RKS), izrazila je ozbiljnu zabrinutost zbog novih promena. Ona smatra da su izmene koje stupaju na snagu od 1. septembra pogubne za poslovni ambijent, PDV evidencije i pravnu sigurnost u radu za zakonske zastupnike i računovođe.
Mitrović ističe da su nove mere posebno štetne za računovođe, koji već vode najsloženije PDV evidencije u EU i na Balkanu. Ona upozorava da bi šteta za državu mogla biti nesaglediva, navodeći da je u 2023. godini naplaćeno približno 40 milijardi dinara manje prihoda od PDV-a, uprkos povećanju cena i osnovica za PDV.
Predlozi za unapređenje sistema
Kao odgovor na trenutnu situaciju, Računovodstvena komora Srbije je pripremila sedam stručnih predloga za otklanjanje sistemskih grešaka i sprovođenje uspešne reforme. Ovi predlozi su predati Predsedništvu Srbije još u maju, s ciljem poboljšanja situacije za privrednike i računovođe.
Neki od ključnih predloga uključuju:
- Pojednostavljenje PDV evidencija
- Usklađivanje SEF-a sa postojećim poreskim propisima
- Poboljšanje komunikacije između državnih organa i poreskih obveznika
- Uvođenje prelaznog perioda za implementaciju novih mera
Stručnjaci se slažu da je neophodno pronaći balans između potreba države za efikasnim prikupljanjem poreza i opterećenja koje se nameće privrednicima i računovođama. Sistem elektronskih faktura, iako zamišljen kao alat za unapređenje poslovnog ambijenta, trenutno stvara dodatne izazove koje je potrebno rešiti.
U zaključku, promene u sistemu elektronskih faktura koje stupaju na snagu od septembra donose značajne izazove za privrednike i računovođe. Iako je cilj unapređenje poreskog sistema, stručnjaci upozoravaju na potencijalne negativne posledice i pozivaju na pažljivo razmatranje predloženih rešenja kako bi se osigurala efikasnost i pravičnost sistema za sve učesnike.