Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Restrukturiranje SAS-a: Dramatičan pad akcija i novi vlasnici

Skandinavska avio-kompanija SAS suočava se sa dramatičnim promenama u svom poslovanju i vlasničkoj strukturi. Ova situacija privlači pažnju kako investitora, tako i putnika širom Evrope.

Drastičan pad vrednosti akcija SAS-a

U sredu je zabeležen gotovo nezapamćen pad vrednosti akcija SAS-a od čak 95%. Ovaj šokantan pad usledio je nakon objave kompanije o planovima za restrukturiranje, koji uključuju brisanje dosadašnjih akcionara. Ovakav potez je izuzetno redak u korporativnom svetu i ukazuje na ozbiljnost finansijske situacije u kojoj se kompanija našla.

Razlozi za ovako drastične mere leže u dugotrajnim problemima sa kojima se SAS suočavao. Visoki operativni troškovi, u kombinaciji sa smanjenom potražnjom usled pandemije COVID-19, doveli su kompaniju na ivicu bankrota. Ova situacija kulminirala je sredinom prošle godine, kada je SAS podneo zahtev za zaštitu od bankrota u Sjedinjenim Američkim Državama.

Novi akcionari i vlasnička struktura

Nakon stečajnog postupka, SAS će dobiti nove velike akcionare. Američka investiciona firma Castlelake preuzeće najveći udeo od približno 32%. Danska država zadržaće značajan udeo od oko 26%, dok će Air France-KLM postati vlasnik otprilike 20% kompanije. Investitorska kompanija Lind Invest takođe će imati udeo od skoro 8,6%.

Ova nova vlasnička struktura donosi značajne promene u upravljanju kompanijom. Posebno je zanimljivo učešće Air France-KLM, što bi moglo dovesti do strateških promena u poslovanju SAS-a. Istovremeno, učešće danske države ukazuje na kontinuiranu podršku vlade skandinavskom avio-prevozniku.

Finansijska injekcija i promene u alijansi

Kao deo restrukturiranja, SAS će dobiti značajnu finansijsku injekciju. Kompanija je saopštila da će primiti oko 475 miliona dolara novog kapitala, kao i približno 700 miliona dolara konvertibilnog duga. Ova sredstva bi trebalo da obezbede neophodnu likvidnost za nastavak poslovanja i implementaciju planova za oporavak.

Još jedna značajna promena je prelazak SAS-a iz Star Alliance grupe u SkyTeam alijansu, kojoj pripada Air France-KLM. Ovaj potez mogao bi doneti nove mogućnosti za saradnju i proširenje mreže letova, što bi moglo biti ključno za budući uspeh kompanije.

Uticaj na akcionare i budućnost kompanije

Restrukturiranje će imati značajan uticaj na trenutne akcionare SAS-a. Prema predloženom dogovoru, učešće švedske vlade biće izbrisano, što predstavlja dramatičnu promenu u odnosu na prethodnu vlasničku strukturu. Norveška vlada je već ranije prodala svoj udeo u kompaniji.

Budućnost SAS-a sada zavisi od uspešne implementacije plana restrukturiranja i sposobnosti novih vlasnika da transformišu poslovanje kompanije. Ključni izazovi uključuju smanjenje operativnih troškova, povećanje efikasnosti i prilagođavanje novim tržišnim uslovima u post-pandemijskom periodu.

U zaključku, restrukturiranje SAS-a predstavlja prekretnicu za ovu istorijski značajnu skandinavsku avio-kompaniju. Dok dramatičan pad vrednosti akcija i brisanje postojećih akcionara predstavljaju težak udarac, priliv novog kapitala i strateško partnerstvo sa Air France-KLM otvaraju mogućnosti za oporavak i budući rast. Uspeh ovih mera biće ključan ne samo za SAS, već i za vazduhoplovnu industriju u regionu.