Skandinavska avio-kompanija SAS suočava se sa dramatičnim promenama u svom poslovanju i vlasničkoj strukturi. Ova situacija privlači pažnju kako investitora, tako i putnika širom Evrope.
Drastičan pad vrednosti akcija SAS-a
U sredu je zabeležen gotovo nezapamćen pad vrednosti akcija SAS-a od čak 95%. Ovaj šokantan pad usledio je nakon objave kompanije o planovima za restrukturiranje, koji uključuju brisanje dosadašnjih akcionara. Ovakav potez je izuzetno redak u korporativnom svetu i ukazuje na ozbiljnost finansijske situacije u kojoj se kompanija našla.
Razlozi za ovako drastične mere leže u dugotrajnim problemima sa kojima se SAS suočavao. Visoki operativni troškovi, u kombinaciji sa smanjenom potražnjom usled pandemije COVID-19, doveli su kompaniju na ivicu bankrota. Ova situacija kulminirala je sredinom prošle godine, kada je SAS podneo zahtev za zaštitu od bankrota u Sjedinjenim Američkim Državama.
Novi akcionari i vlasnička struktura
Nakon stečajnog postupka, SAS će dobiti nove velike akcionare. Američka investiciona firma Castlelake preuzeće najveći udeo od približno 32%. Danska država zadržaće značajan udeo od oko 26%, dok će Air France-KLM postati vlasnik otprilike 20% kompanije. Investitorska kompanija Lind Invest takođe će imati udeo od skoro 8,6%.
Ova nova vlasnička struktura donosi značajne promene u upravljanju kompanijom. Posebno je zanimljivo učešće Air France-KLM, što bi moglo dovesti do strateških promena u poslovanju SAS-a. Istovremeno, učešće danske države ukazuje na kontinuiranu podršku vlade skandinavskom avio-prevozniku.
Finansijska injekcija i promene u alijansi
Kao deo restrukturiranja, SAS će dobiti značajnu finansijsku injekciju. Kompanija je saopštila da će primiti oko 475 miliona dolara novog kapitala, kao i približno 700 miliona dolara konvertibilnog duga. Ova sredstva bi trebalo da obezbede neophodnu likvidnost za nastavak poslovanja i implementaciju planova za oporavak.
Još jedna značajna promena je prelazak SAS-a iz Star Alliance grupe u SkyTeam alijansu, kojoj pripada Air France-KLM. Ovaj potez mogao bi doneti nove mogućnosti za saradnju i proširenje mreže letova, što bi moglo biti ključno za budući uspeh kompanije.
Uticaj na akcionare i budućnost kompanije
Restrukturiranje će imati značajan uticaj na trenutne akcionare SAS-a. Prema predloženom dogovoru, učešće švedske vlade biće izbrisano, što predstavlja dramatičnu promenu u odnosu na prethodnu vlasničku strukturu. Norveška vlada je već ranije prodala svoj udeo u kompaniji.
Budućnost SAS-a sada zavisi od uspešne implementacije plana restrukturiranja i sposobnosti novih vlasnika da transformišu poslovanje kompanije. Ključni izazovi uključuju smanjenje operativnih troškova, povećanje efikasnosti i prilagođavanje novim tržišnim uslovima u post-pandemijskom periodu.
U zaključku, restrukturiranje SAS-a predstavlja prekretnicu za ovu istorijski značajnu skandinavsku avio-kompaniju. Dok dramatičan pad vrednosti akcija i brisanje postojećih akcionara predstavljaju težak udarac, priliv novog kapitala i strateško partnerstvo sa Air France-KLM otvaraju mogućnosti za oporavak i budući rast. Uspeh ovih mera biće ključan ne samo za SAS, već i za vazduhoplovnu industriju u regionu.