Izvor: Biznis.rs | Foto: Biznis.rs

Reforma sistema oporezivanja ličnog dohotka u Srbiji

Savet stranih investitora (FIC) u svojoj najnovijoj Beloj knjizi za 2023. godinu ističe urgentnu potrebu za reformom sistema oporezivanja ličnog dohotka u Srbiji. Analiza ukazuje na niz problema i preporuka za unapređenje poreskog sistema, sa posebnim naglaskom na prelazak sa cedularnog na sintetički model oporezivanja.

Problemi cedularnog sistema oporezivanja ličnog dohotka

Cedularni sistem oporezivanja, koji je trenutno na snazi u Srbiji, ocenjen je kao nejasan i nepravedan. Mnoge napredne poreske jurisdikcije su napustile ovaj model zbog njegovih inherentnih nedostataka. FIC analitičari naglašavaju da ovaj problem nije nov i da je već godinama predmet kritike u prethodnim izdanjima Bele knjige.

Jedan od ključnih problema je neusklađenost poreskog tretmana određenih vrsta prihoda i naknada. Na primer, sporno je pitanje poreskog tretmana i dokumentovanja naknade troškova prevoza zaposlenih za dolazak i odlazak sa posla. Analitičari predlažu da se sporno mišljenje Ministarstva finansija po ovom pitanju stavi van snage ili izmeni, a zakon prilagodi tako da se zahtev dokumentovanosti ukine ili uskladi sa ranijom presudom Vrhovnog kasacionog suda.

Prednosti prelaska na sintetički sistem oporezivanja

Sintetički sistem oporezivanja, koji je zastupljen u mnogim razvijenim poreskim sistemima, predstavlja potencijalno rešenje za trenutne probleme. Ovaj sistem bi omogućio pravedniju raspodelu poreskog opterećenja i pojednostavio proces oporezivanja za građane i poreske organe. FIC preporučuje Vladi Srbije da ozbiljno razmotri uvođenje ovog modela kao deo sveobuhvatne poreske reforme.

Pored toga, analitičari ističu potrebu za blagovremenim donošenjem odgovarajućih podzakonskih akata koji će detaljno regulisati pitanja poput dnevnica za službena putovanja i nadoknade troškova. Ovo bi značajno doprinelo pravnoj sigurnosti i jasnoći poreskog sistema.

Izazovi u oblasti socijalnog osiguranja

Socijalno osiguranje predstavlja jedno od fundamentalnih prava zaposlenih i angažovanih lica. FIC ukazuje na neophodnost usklađivanja propisa kako bi se omogućilo da strana lica upućena na rad u Srbiju (bez zasnivanja radnog odnosa) i domaći državljani zaposleni kod stranih poslodavaca budu adekvatno prijavljeni na obavezno socijalno osiguranje.

Proširenje mreže međunarodnih ugovora koji regulišu pitanje socijalnog osiguranja takođe je prepoznato kao prioritet. Ovakvi ugovori bi pomogli u izbegavanju dvostrukog plaćanja doprinosa i olakšali mobilnost radne snage između zemalja.

Unapređenje položaja frilensera i direktora

Iako je ostvaren značajan napredak u pogledu oporezivanja frilensera, analitičari ističu potrebu za daljim razvojem propisa. Cilj je adekvatno uređenje položaja fizičkih lica koja imaju ugovore o radu sa inostranim poslodavcima, u skladu sa propisima jurisdikcije entiteta koji ih je angažovao.

Posebna pažnja posvećena je pitanju obračunavanja i plaćanja poreza i doprinosa na najnižu osnovicu po osnovu ugovora o pravima i obavezama direktora. FIC preporučuje jasno definisanje i preciziranje slučajeva u kojima je ova obaveza neophodna, posebno kada direktori ne primaju naknadu za rad u društvu ili su zaposleni kod drugog poslodavca.

Zaključak i preporuke za reformu oporezivanja ličnog dohotka

Reforma sistema oporezivanja ličnog dohotka u Srbiji predstavlja kompleksan, ali neophodan proces. Prelazak sa cedularnog na sintetički sistem, usklađivanje propisa o socijalnom osiguranju, i jasnije definisanje poreskog tretmana različitih vrsta prihoda ključni su koraci ka modernizaciji i unapređenju poreskog sistema. Implementacija ovih preporuka bi mogla značajno doprineti povećanju pravne sigurnosti, smanjenju administrativnog opterećenja i stvaranju pravednijeg poreskog okruženja za sve građane Srbije.