Vlada Republike Srbije nedavno je donela značajnu odluku o eksproprijaciji zemljišta za izgradnju nove železničke pruge. Ova odluka predstavlja ključni korak u unapređenju transportne infrastrukture zemlje, sa posebnim fokusom na povezivanje Zemun Polja sa budućim Nacionalnim stadionom.
Eksproprijacija zemljišta za železničku prugu
Vlada Srbije je usvojila rešenje kojim se utvrđuje javni interes za eksproprijaciju nepokretnosti u katastarskim opštinama Zemun Polje, Surčin i Dobanovci. Ova odluka obuhvata i uspostavljanje prava službenosti prolaza, prava zakupa na period do tri godine, kao i privremeno zauzimanje određenih nepokretnosti. Glavni cilj ove mere je omogućavanje izgradnje prve deonice železničke pruge koja će se prostirati od Zemun Polja do reke Save, odnosno do lokacije budućeg Nacionalnog stadiona.
Prema informacijama koje je objavila eKapija, korisnik eksproprijacije je Republika Srbija. Ova odluka je u skladu sa Planom generalne regulacije šinskih sistema u Beogradu, što ukazuje na sistemski pristup razvoju železničke infrastrukture u glavnom gradu i njegovoj okolini.
Detalji projekta nove pruge
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, Goran Vesić, najavio je ambiciozne planove za izgradnju ove pruge. Prema njegovim rečima, izgradnja deonice duge približno 18 kilometara, koja će povezivati Zemun Polje sa budućim Nacionalnim stadionom, trebalo bi da započne tokom tekuće godine. Ovaj projekat je deo širih priprema za EXPO 2027, što dodatno naglašava njegov značaj za budući razvoj i međunarodni ugled Beograda i Srbije.
Prošle jeseni, javnosti je predstavljen Nacrt plana generalne regulacije šinskih sistema u Beogradu. Ovaj dokument je uključivao elemente detaljne razrade železničke pruge od Zemunskog polja do reke Save, s posebnim fokusom na prvu etapu - deonicu od Zemunskog polja do Nacionalnog stadiona. Ovaj plan pruža sveobuhvatan pregled budućeg razvoja železničke infrastrukture u ovom delu grada.
Tehničke karakteristike i stanice nove pruge
Nova pruga je projektovana kao savremena saobraćajnica koja će značajno unaprediti putničke usluge u ovom delu Beograda. Planirana je kao dvokolosečna i elektrificirana linija, opremljena najmodernijim signalno-sigurnosnim (SS) i telekomunikacionim (TT) uređajima. Ovo će osigurati visok nivo bezbednosti i efikasnosti u saobraćaju.
Duž trase pruge predviđena su sledeća službena mesta za potrebe putnika:
- Stajalište Singidunum
- Stajalište Aerodrom
- Stajalište Surčin
- Železnička stanica Nacionalni stadion
Ova stajališta su strateški raspoređena kako bi se optimizovala dostupnost i povezanost za putnike. Posebno je značajno stajalište Aerodrom, koje će poboljšati pristupačnost beogradskog aerodroma "Nikola Tesla" i time unaprediti povezanost grada sa međunarodnim saobraćajem.
Uticaj na razvoj grada i regiona
Izgradnja ove železničke pruge imaće značajan uticaj na razvoj Beograda i okolnih područja. Ona će ne samo poboljšati mobilnost stanovnika, već će i podstaći ekonomski razvoj duž cele trase. Urbani razvoj područja kroz koja prolazi pruga će verovatno doživeti značajan podsticaj, što može dovesti do novih investicija u stambene i poslovne objekte.
Posebno je važno napomenuti da je pruga planirana prvenstveno za putnički saobraćaj. Ovo ukazuje na fokus na poboljšanje svakodnevnog života građana i smanjenje opterećenja na postojeću transportnu infrastrukturu. Očekuje se da će nova pruga značajno rasteretiti drumski saobraćaj, što bi moglo dovesti do smanjenja gužvi i poboljšanja kvaliteta vazduha u gradu.
U zaključku, projekat izgradnje nove železničke pruge od Zemun Polja do Nacionalnog stadiona predstavlja značajan korak u modernizaciji transportne infrastrukture Beograda. Ovaj ambiciozni poduhvat ne samo da će unaprediti mobilnost građana, već će i doprineti ekonomskom razvoju i pripremi grada za buduće međunarodne događaje poput EXPO 2027.