Putna infrastruktura u Srbiji doživljava značajan napredak, sa brojnim projektima koji su u toku ili se planiraju u bliskoj budućnosti. Ovaj članak pruža sveobuhvatan pregled najnovijih dešavanja u oblasti izgradnje i rekonstrukcije puteva širom zemlje.
Nove deonice auto-puteva i brze saobraćajnice
Putna infrastruktura u Srbiji se značajno unapređuje, sa nekoliko važnih projekata koji će uskoro biti završeni. Prema rečima Zorana Drobnjaka, vršioca dužnosti direktora JP Putevi Srbije, sredinom decembra se očekuje otvaranje brze saobraćajnice Šabac–Loznica, koja će se prostirati na impresivnih 54 kilometra. Ova deonica će značajno poboljšati povezanost zapadne Srbije sa ostatkom zemlje.
Pored toga, krajem godine biće otvoren i put Valjevo–Lajkovac, koji će povezati Valjevo sa auto-putem Miloš Veliki. Ovo će omogućiti brži i efikasniji transport između ovih gradova i centralnog dela zemlje. Drobnjak je takođe najavio otvaranje deonice puta Lajkovac–Valjevo od Divaca do Valjeva, dužine šest kilometara, kao i deo Moravskog koridora od Kruševca do Vrnjačke Banje.
Izgradnja tunela i mostova
Jedan od najzahtevnijih projekata trenutno u toku je izgradnja auto-puta Čačak–Požega. Ova deonica, duga 24 kilometra, obuhvata dva značajna tunela: Laz i Munjino brdo, koji zajedno imaju dužinu od približno pet kilometara. Tunel Munjino brdo posebno se ističe po svojoj složenosti i bezbednosnim merama.
Prema Drobnjakovim rečima, tunel Munjino brdo je projektovan sa izuzetnom pažnjom na bezbednost. Ima primarnu i sekundarnu oplatu od betona ukupne debljine 60 centimetara, što ga čini izuzetno otpornim na potencijalne geološke probleme. Trenutno se radovi izvode na prokopavanju druge cevi ovog tunela, sa napredovanjem od oko dva metra dnevno.
Bezbednost saobraćaja i održavanje postojećih puteva
Bezbednost saobraćaja je ključni prioritet za JP Putevi Srbije. Drobnjak ističe da se kontrola bezbednosti mostova vrši jednom mesečno, što omogućava brzo reagovanje u slučaju otkrivanja oštećenja. Ova redovna inspekcija je ključna za održavanje visoke bezbednosti putne infrastrukture.
Pored izgradnje novih puteva, značajna pažnja se posvećuje i održavanju postojećih. Putevi Srbije sarađuju sa lokalnim samoupravama na rekonstrukciji i izgradnji lokalnih i regionalnih puteva. Ovo je posebno važno s obzirom na to da su mnogi lokalni putevi u lošem stanju zbog dugogodišnjeg nedovoljnog ulaganja.
Izazovi i budući planovi
Uprkos značajnom napretku, Putevi Srbije se suočavaju sa izazovima u vidu ograničenih finansijskih sredstava. Drobnjak ističe da se sredstva raspoređuju prema prioritetima, sa fokusom na održavanje kritičnih deonica. Ovo zahteva pažljivo planiranje i efikasno korišćenje raspoloživih resursa.
U budućnosti se planira nastavak rada na ključnim projektima, uključujući završetak Moravskog koridora i dalju izgradnju auto-puta prema Crnoj Gori. Ovi projekti će dodatno unaprediti povezanost različitih regiona Srbije i poboljšati uslove za ekonomski razvoj.
Zaključno, putna infrastruktura u Srbiji doživljava značajan napredak, sa fokusom na izgradnju novih deonica, unapređenje bezbednosti i održavanje postojećih puteva. Ovi projekti će dugoročno doprineti boljoj povezanosti, povećanju bezbednosti saobraćaja i ukupnom ekonomskom razvoju zemlje.