Izvor: Biznis.rs | Foto: Biznis.rs

Rast javnih nabavki u Crnoj Gori: Analiza prvog polugodišta 2024.

U prvoj polovini 2024. godine, Crna Gora je zabeležila značajan porast u sektoru javnih nabavki, što ukazuje na povećanu ekonomsku aktivnost i efikasnost u realizaciji javnih projekata. Ovaj trend odražava dinamičnu prirodu crnogorske ekonomije i naglašava važnost transparentnog i efikasnog sistema javnih nabavki.

Analiza rasta javnih nabavki u Crnoj Gori

Prema izveštaju Ministarstva finansija Crne Gore, u prvom polugodištu 2024. godine, ukupna vrednost javnih nabavki dostigla je približno 333,28 miliona evra. Ovo predstavlja značajan porast od oko 7,5% u poređenju sa istim periodom prethodne godine, kada je vrednost ugovora iznosila blizu 309,97 miliona evra. Ovaj rast se može pripisati dvama ključnim faktorima: globalnom porastu cena i povećanom broju sprovedenih nabavki u zemlji.

Ministarstvo finansija naglašava da je ovaj trend delom rezultat inflatornih pritisaka na globalnom tržištu, ali i povećane aktivnosti u sektoru javnih nabavki unutar Crne Gore. Ova dinamika ukazuje na kompleksnu interakciju između domaćih ekonomskih aktivnosti i međunarodnih tržišnih kretanja, što zahteva pažljivu analizu i strateško planiranje u budućnosti.

Struktura i učesnici u sistemu javnih nabavki

Trenutno je u elektronskom sistemu javnih nabavki Crne Gore aktivno 693 obveznika, što svedoči o širini i kompleksnosti ovog sektora. Struktura ovih obveznika je raznovrsna i obuhvata različite segmente javnog i privatnog sektora:

  • Državni organi: 130 obveznika (18,76%)
  • Lokalne samouprave: 41 obveznik (5,92%)
  • Javne službe i privredna društva: 501 obveznik (72,29%)
  • Sektorski naručioci: 20 obveznika (2,89%)

Ova struktura jasno pokazuje dominantnu ulogu javnih službi i privrednih društava u sistemu javnih nabavki, što ukazuje na njihov značajan uticaj na ekonomiju Crne Gore. Ovakva raspodela naglašava potrebu za efikasnim mehanizmima kontrole i transparentnosti, kako bi se osiguralo optimalno korišćenje javnih sredstava.

Vrste nabavki i postupci

Analiza vrste nabavki pokazuje sledeću distribuciju:

  1. Nabavka roba: 53,2% ukupne vrednosti
  2. Nabavka usluga: 34,47%
  3. Nabavka radova: 12,32%

Ova raspodela ukazuje na prioritete u javnim nabavkama, gde dominiraju nabavke roba i usluga. Ovakav trend može biti indikator fokusa na operativne potrebe i unapređenje usluga u javnom sektoru, što je ključno za efikasno funkcionisanje državnog aparata i pružanje kvalitetnih usluga građanima.

Transparentnost u postupcima javnih nabavki ostaje prioritet, što se ogleda u činjenici da je 78,51% nabavki ugovoreno kroz otvorene postupke. Ovi postupci obezbeđuju najviši nivo transparentnosti i konkurencije, što je ključno za efikasno korišćenje javnih sredstava i sprečavanje korupcije.

Specifičnosti u postupcima javnih nabavki

U analiziranom periodu, zaključeno je 48 okvirnih sporazuma, koji omogućavaju fleksibilnost u nabavkama sa više ponuda tokom trajanja ugovora. Ovi sporazumi, sa ukupnom vrednošću od približno 28 miliona evra, predstavljaju značajan instrument u optimizaciji procesa javnih nabavki.

Jednostavne nabavke, koje se odnose na niže vrednosti (do 8.000 evra), sprovedene su u ukupnoj vrednosti od oko 54,83 miliona evra, što čini približno 16,45% od ukupne ugovorene vrednosti. Ove nabavke omogućavaju efikasniju realizaciju manjih projekata i usluga, smanjujući administrativno opterećenje za manje značajne nabavke.

Pregovarački postupci bez prethodnog objavljivanja poziva korišćeni su u 30 slučajeva, sa ukupnom vrednošću od približno 34,4 miliona evra. Značajno je da je 83,33% ovih postupaka sprovedeno zbog izuzetne hitnosti prouzrokovane nepredvidivim događajima, što ukazuje na fleksibilnost sistema u vanrednim situacijama.

Učešće domaćih i stranih ponuđača

Analiza učešća ponuđača u postupcima javnih nabavki pokazuje dominaciju domaćih preduzeća:

  • Domaći ponuđači: 91%
  • Strani ponuđači: 8,68%

Ovaj podatak naglašava značaj domaćih preduzeća u crnogorskoj ekonomiji i njihovu ključnu ulogu u realizaciji javnih projekata. Međutim, relativno nisko učešće stranih ponuđača može ukazivati na potrebu za daljim otvaranjem tržišta i podsticanjem međunarodne konkurencije u određenim sektorima.

Zaključak i perspektive

Prvo polugodište 2024. godine u Crnoj Gori obeležio je značajan rast u sektoru javnih nabavki, što se može tumačiti kao pozitivan indikator ekonomske aktivnosti i efikasnosti javnog sektora. Ovaj trend ukazuje na potrebu za daljim unapređenjem sistema javnih nabavki, sa fokusom na povećanje transparentnosti, efikasnosti i konkurentnosti.

Budući izazovi u oblasti javnih nabavki u Crnoj Gori uključuju potrebu za daljom digitalizacijom procesa, unapređenjem mehanizama kontrole i povećanjem učešća stranih ponuđača radi stimulisanja konkurencije. Kontinuirano praćenje i analiza trendova u javnim nabavkama ostaće ključni za optimizaciju korišćenja javnih sredstava i unapređenje ekonomskog razvoja zemlje.