Globalni lanci snabdevanja suočavaju se sa ozbiljnim izazovima usled rasprostranjenih radničkih nemira. Štrajkovi železničara u Kanadi i potencijalni protesti lučkih radnika u SAD-u i Indiji prete da izazovu značajne poremećaje u međunarodnoj trgovini, posebno uoči ključne božićne sezone maloprodaje.
Eskalacija radničkih nemira u Severnoj Americi
Situacija u kanadskom železničkom sektoru postala je kritična nakon što je približno 9.300 radnika dva najveća operatera, Kanadske nacionalne železnice i Kanadsko-pacifičke železnice iz Kanzas Sitija, stupilo u štrajk. Ovaj potez je praktično paralisao oko 75% kanadskog železničkog teretnog saobraćaja, što bi moglo imati dalekosežne posledice.
Ekonomski uticaj ovog štrajka je značajan. Prema procenama Moody's, dnevni gubitak za kanadsku ekonomiju mogao bi dostići čak 341 milion kanadskih dolara (oko 251 milion američkih dolara). Ova situacija ne samo da ugrožava domaću ekonomiju, već preti da izazove domino efekat u čitavom regionu.
Potencijalni domino efekat na američke luke
Stručnjaci za teretni prevoz upozoravaju da bi prekid rada u kanadskim železnicama mogao biti samo početak širih poremećaja. Postoji realna opasnost od štrajkova u lukama na istočnoj obali SAD-a u narednim nedeljama, što bi moglo dovesti do preopterećenja luka na zapadnoj obali, posebno u kritičnom periodu pred vrhunac božićne sezone maloprodaje.
Ova situacija već pokazuje znakove eskalacije. Podaci konsultantske firme MDST Transmodal ukazuju na porast broja kontejnerskih brodova koji pristižu u luke Los Anđelesa i Long Biča za oko 7%, dostižući 108 brodova u prvih 20 dana avgusta u poređenju sa istim periodom u julu. Istovremeno, luke Njujorka i Savane beleže pad od 4%, sa ukupno 205 brodova.
Globalni izazovi u pomorskom saobraćaju
Situacija se dodatno komplikuje zbog obećanih industrijskih akcija u lukama širom Indije. Ovo se dešava u trenutku kada je pomorski saobraćaj već mesecima poremećen zbog napada Huti militantne grupe na brodove u Crvenom moru, što je gotovo zatvorilo ovu ključnu rutu za globalnu trgovinu.
Uvoznici se suočavaju sa onim što stručnjaci iz grupacije za teretni prevoz CH Robinson nazivaju "zemljotresom u američkom lancu snabdevanja". Analitičari upozoravaju da, ukoliko uvoz za kanadske i istočnoameričke luke mora biti preusmeren, zapadnoobalne luke jednostavno neće moći da podnesu taj pritisak.
Uticaj na božićnu sezonu maloprodaje
Ovi poremećaji dolaze u najgorem mogućem trenutku za maloprodajni sektor. Mnogi američki trgovci su, anticipirajući probleme, naručili veliki deo božićnog inventara ranije zbog poremećaja u Crvenom moru. Međutim, ako se roba ne preusmeri na zapadnu obalu blagovremeno, postoji realna opasnost da proizvodi neće stići u prodavnice do sredine novembra, što bi moglo imati katastrofalne posledice za božićnu prodaju.
Ova situacija naglašava krhkost globalnih lanaca snabdevanja i potrebu za boljim planiranjem i fleksibilnošću u logističkim operacijama. Kompanije će morati da razmotre diversifikaciju svojih dobavljačkih mreža i ulaganje u robusnije sisteme upravljanja lancima snabdevanja kako bi se bolje nosile sa sličnim izazovima u budućnosti.