Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

PwC gubi najvećeg kineskog klijenta u revizorskom sektoru

U značajnom preokretu u revizorskom sektoru, PwC je izgubio svog najvećeg kineskog klijenta, Bank of China, koja je odlučila da pređe kod konkurentske firme EY. Ovaj događaj predstavlja najnoviji udarac za PwC, koji se već suočava sa masovnim odlaskom klijenata usled regulatorne istrage vezane za njihov rad na slučaju posrnulog građevinskog giganta China Evergrande Group.

Promena revizora: Od PwC do EY

Bank of China, jedna od vodećih državnih banaka u Kini, prvobitno je u martu najavila planove da ponovo angažuje PwC kao svog revizora za 2024. godinu. Međutim, u dokumentu objavljenom kasno u ponedeljak, banka je iznenada promenila kurs, navodeći da namerava da angažuje EY. Ova odluka će biti podneta na odobrenje akcionarima, što označava značajan preokret u odnosima između banke i revizorskih firmi.

PwC, nekada dominantna revizorska firma u Kini, suzdržala se od komentara na ove informacije, što dodatno podstiče spekulacije o razlozima iza ove promene. Prošle godine, Bank of China je platila približno 193 miliona juana (oko 27 miliona dolara) za revizorske usluge PwC-u, što je znatno više od kombinovanih naknada za reviziju koje su platile njene tri sledeće najveće domaće kompanije koje su kotirane na berzi za 2023. godinu.

Širi trend odlaska klijenata

Gubitak Bank of China kao klijenta nije izolovan slučaj za PwC. Najmanje 50 kineskih firmi, uključujući mnoga državna preduzeća i finansijske institucije, ili su prekinule saradnju sa PwC-om ili su otkazale planove da angažuju ovu firmu u proteklih nekoliko meseci. Ovo ukazuje na širi trend nepoverenja prema PwC-u u kineskom poslovnom okruženju.

Do marta ove godine, PwC je bio revizor za otprilike 110 kompanija koje su kotirane na berzi u Kini. Međutim, ovaj broj je značajno opao usled tekućih problema. Među kompanijama koje su prekinule saradnju sa PwC-om nalaze se i giganti poput China Life Insurance, China Telecom i osiguravajućeg giganta PICC.

Evergrande istraga i njene posledice

Centralni faktor u ovom masovnom odlasku klijenata je istraga kineskih vlasti o revizijama koje je PwC sproveo za Evergrande. Evergrande, nekada vodeći kineski građevinski investitor, optužen je od strane regulatora za hartije od vrednosti za prevaru od približno 78 milijardi dolara. Ova situacija će verovatno rezultirati značajnim kaznama za PwC, koji je vršio reviziju Evergrande-a skoro 14 godina, sve do početka prošle godine.

Istraga o Evergrande-u bacila je senku sumnje na integritet PwC-ovih revizorskih praksi, što je dovelo do gubitka poverenja među kineskim kompanijama. Ova situacija naglašava važnost temeljne i nepristrasne revizije, posebno kada su u pitanju velike korporacije sa značajnim uticajem na tržište.

Regulatorna ograničenja i rotacija revizora

Zanimljivo je napomenuti da kineski propisi nalažu da državna preduzeća ne smeju da angažuju istog revizora duže od osam uzastopnih godina. Ovo pravilo ima za cilj da osigura nezavisnost revizora i spreči potencijalne sukobe interesa koji mogu nastati iz dugotrajnih poslovnih odnosa.

U slučaju Bank of China, PwC je bio revizor od 2021. godine, preuzevši tu ulogu od EY-a koji je prethodno obavljao reviziju za banku osam godina. Ironično, sada se banka vraća EY-u, demonstrirajući cikličnu prirodu revizorskih angažmana u skladu sa regulatornim zahtevima.

U zaključku, gubitak Bank of China kao klijenta predstavlja značajan udarac za PwC u Kini. Ovaj događaj, zajedno sa širim trendom odlaska klijenata, naglašava duboke posledice Evergrande istrage na reputaciju PwC-a u revizorskom sektoru. Kako se situacija razvija, ostaje da se vidi kako će PwC odgovoriti na ove izazove i pokušati da povrati poverenje na kineskom tržištu.