Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Protest sindikata GSP Beograd protiv privatizacije linija

U centru Beograda, sindikati Gradskog saobraćajnog preduzeća (GSP) organizovali su protest protiv planova za javno-privatno partnerstvo u gradskom prevozu. Ova akcija predstavlja kulminaciju rastućeg nezadovoljstva radnika zbog potencijalnog ustupanja ključnih autobuskih linija privatnim prevoznicima.

Razlozi za protest i zahtevi sindikata

Tri sindikata GSP-a - Pravda, Sloga i Centar - predvodila su demonstracije ispred Gradske uprave. Njihov glavni cilj bio je skretanje pažnje na problematičnu odluku uprave preduzeća da pokrene javno-privatno partnerstvo, koje bi rezultiralo predajom važnih linija privatnim operaterima. Konkretno, radi se o linijama označenim brojevima "100" (ka levoj obali Dunava) i "700" (ka Zemunu i dalje).

Sindikati upozoravaju da bi ovakav potez mogao imati ozbiljne posledice po GSP Beograd, uključujući smanjenje voznog parka za čak 133 autobusa. Ova brojka predstavlja značajan deo trenutne flote preduzeća i mogla bi ozbiljno ugroziti njegovu operativnu sposobnost.

Eskalacija protesta i ultimatum gradskim vlastima

Demonstranti su predali zahtev za momentalno obustavljanje procesa javno-privatnog partnerstva. Ukoliko njihovi zahtevi ne budu ispunjeni, sindikati su najavili dalje akcije. Ove mere uključuju blokadu jednog pogona u petak, a zatim i blokadu mosta u Brankovoj ulici ka Novom Beogradu sledećeg ponedeljka. Ovakav razvoj događaja mogao bi značajno poremetiti saobraćaj u glavnom gradu.

Pored zaustavljanja partnerstva, sindikati traže i izradu stručne studije o opravdanosti dodele gradskih linija privatnicima. Ovu studiju bi, prema njihovom zahtevu, trebalo da izradi Saobraćajni fakultet. Dodatno, insistiraju na izradi studije o modernizaciji gradskog prevoza, što ukazuje na njihovu zabrinutost za dugoročnu održivost i kvalitet usluga GSP-a.

Finansijske implikacije i upozorenja sindikata

Ivan Banković, predstavnik sindikata Centar GSP Beograd, izneo je alarmantne podatke o finansijskim posledicama predloženog partnerstva. Prema njegovim rečima, građani bi mogli biti opterećeni sa približno 560 miliona evra tokom narednih deset godina zbog ustupanja linija privatnicima. Ova cifra predstavlja ogroman finansijski teret za građane Beograda.

Banković je takođe upozorio na postepeni prelazak GSP-a u većinsko vlasništvo privatnih kompanija, što bi moglo ugroziti javni interes u sferi gradskog prevoza. Dodatno je izneo tvrdnje o pritiscima koje vrši unutrašnja kontrola i korporativna bezbednost GSP-a na zaposlene, pokušavajući da spreči njihovo učešće u protestima.

Detaljniji uvid u potencijalne gubitke

Prema podacima koje su izneli sindikati, GSP Beograd bi mogao ostati bez 27 linija javnog prevoza, što bi rezultiralo gubitkom od 133 autobusa. Ovo bi, tvrde oni, dovelo do dnevnog gubitka od približno 17,2 miliona dinara za preduzeće. Ovakvi gubici mogli bi ozbiljno narušiti finansijsku stabilnost GSP-a i kvalitet usluga koje pruža građanima.

Banković je kritikovao gradske zvaničnike zbog nedostatka komunikacije, navodeći da oni koji donose odluke nisu našli vremena za sastanak sa predstavnicima sindikata. Ovo, prema njegovim rečima, dovodi u pitanje legitimitet sindikalnih zahteva i ukazuje na nedostatak dijaloga između radnika i gradske uprave.

Dugoročne posledice i zabrinutost za budućnost GSP-a

Zoran Stefanović iz sindikata Pravda izrazio je zabrinutost za budućnost GSP-a, preduzeća sa više od 130 godina tradicije. On je upozorio da bi javno-privatno partnerstvo moglo dovesti do "pljačke" ovog istorijski značajnog preduzeća. Stefanović je naglasio da je jedini interes privatnika profit, a ne kvalitetan prevoz ili dobrobit radnika.

Prema njegovim rečima, implementacija javno-privatnog partnerstva mogla bi rezultirati dvostruko skupljim prevozom za građane, dok bi radnici mogli biti proglašeni tehnološkim viškom. Ovo upozorenje ukazuje na potencijalne negativne posledice ne samo za zaposlene u GSP-u, već i za sve korisnike gradskog prevoza u Beogradu.

U zaključku, protest sindikata GSP Beograd protiv javno-privatnog partnerstva ukazuje na duboku zabrinutost radnika za budućnost gradskog prevoza. Njihovi zahtevi za transparentnošću, stručnom analizom i očuvanjem javnog interesa u sferi gradskog prevoza predstavljaju važno pitanje za sve građane Beograda. Dalji razvoj situacije mogao bi imati značajne implikacije na kvalitet i dostupnost javnog prevoza u glavnom gradu Srbije.