U okviru CEFTA sporazuma, značajan napredak postignut je u oblasti olakšavanja trgovine i unapređenja carinskih procedura. Inicijativa Zelenih koridora predstavlja ključni element ovog napretka, donoseći brojne prednosti za zemlje potpisnice.
Proširenje Zelenih koridora: Novi horizonti u regionalnoj trgovini
Zeleni koridori, poseban režim za transport robe, doživljavaju značajno proširenje unutar CEFTA regiona. Ova inicijativa, prvobitno pokrenuta tokom pandemije, sada se intenzivno širi prema susednim članicama Evropske unije. Edna Karadža, projektna menadžerka SEED+ projekta pri CEFTA Sekretarijatu, ističe da je trenutno u ovaj sistem uključeno nekoliko prelaza prema Hrvatskoj, Grčkoj i Italiji.
Karadža objašnjava: "Inicijativa Zelenih koridora pokazala se kao jedan od najuspešnijih primera saradnje u CEFTA. Proširena je na sve prelaze unutar CEFTA, a sada obuhvata i neke prelaze sa susednim EU članicama." Konkretno, sa Grčkom je uključen prelaz Bogorodica-Evzoni, dok se sa Hrvatskom planira uključivanje svih prelaza sa Bosnom i Hercegovinom i Crnom Gorom za drumski prevoz nakon trenutne probne faze.
SEED sistem: Revolucija u carinskim procedurama
Centralni element Zelenih koridora je CEFTA SEED sistem za elektronsku razmenu podataka. Ovaj sistem omogućava brzu razmenu carinskih informacija, što značajno ubrzava proces carinjenja. "SEED sistem je ključan za efikasnost Zelenih koridora," ističe Karadža. "On omogućava da informacija o dolasku robe bude najavljena pre dolaska na prelaz svim organima uključenim u kontrolu robe."
Rezultati primene ovog sistema su impresivni. Prosečno vreme čekanja i procedura na svim prelazima unutar CEFTA-e u 2023. godini smanjeno je za sedam minuta po kamionu u odnosu na 2022. godinu, što na godišnjem nivou rezultira uštedom od skoro 20 godina ukupnog vremena čekanja za sve prevoznike u CEFTA regionu.
Prioritetni prolaz za kvarljivu robu
Od početka 2023. godine, uvedena je značajna novina u okviru Zelenih koridora. Lako kvarljiva roba, poput svežeg voća i povrća, živih životinja, mleka i mesa, dobila je prioritet prelaza u CEFTA regionu. Ova promena zamenila je prethodni fokus na lekove, medicinsku opremu i robu osnovne potrošnje, koji je bio aktuelan tokom pandemije.
U Srbiji, ovaj prioritetni prolaz za lako kvarljivu robu omogućen je na tri ključna prelaza: Batrovci sa Hrvatskom, Horgoš sa Mađarskom i Vatin sa Rumunijom. Ova inicijativa posebno je značajna s obzirom na to da je trgovina unutar CEFTA sporazuma udvostručena u poslednjih deset godina, dostigavši vrednost od približno 12 milijardi evra u 2022. godini.
Budući planovi i izazovi
Uprkos postignutom napretku, izazovi u međunarodnoj trgovini i dalje postoje. Karadža naglašava kompleksnost savremene trgovine i potrebu za mnogobrojnim dokumentima u prevozu robe. "SEED sistem je nastao kao odgovor na ove izazove," objašnjava ona. "Kroz razmenu podataka i dokumenata, SEED omogućava carinskim upravama i inspekcijama da bolje alociraju svoje resurse, poboljšaju analize rizika i redukuju troškove."
U poslednjih nekoliko godina, razvijeni su novi sistemi koji su preuzeli trenutne sisteme EU i prilagodili ih potrebama CEFTA strana. Ovo ne samo da olakšava trgovinu unutar regiona, već i podržava put CEFTA članica ka EU integracijama.
Značajan korak u tom pravcu načinjen je 8. oktobra, kada su Srbija i Mađarska potpisale Memorandum o razumevanju radi proširenja Inicijative Zeleni koridori. Ovaj sporazum će dodatno olakšati trgovinu između dve zemlje, donoseći značajne ekonomske koristi za privredu obe potpisnice.
U zaključku, CEFTA sporazum i Inicijativa Zelenih koridora predstavljaju ključne instrumente za unapređenje regionalne trgovine i ekonomske integracije. Kroz kontinuirano proširenje i unapređenje ovih mehanizama, zemlje CEFTA regiona aktivno rade na smanjenju trgovinskih barijera, ubrzanju protoka robe i jačanju ekonomske saradnje sa Evropskom unijom.