Srbija je na pragu značajnog unapređenja svoje železničke mreže zahvaljujući novom zajmu Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD). Ovaj projekat ima za cilj revitalizaciju ključnih deonica pruga, poboljšanje bezbednosti i efikasnosti železničkog saobraćaja u zemlji.
Detalji EBRD zajma za obnovu železničke infrastrukture
Početkom novembra 2023. godine, srpski parlament je primio predlog zakona za potvrđivanje ugovora o zajmu vrednom 50 miliona evra. Ovaj zajam, odobren od strane EBRD-a 8. oktobra, namenjen je za hitnu obnovu železničke infrastrukture širom zemlje. Projekat je osmišljen da pomogne u nabavci neophodne robe za rehabilitaciju šina na pažljivo odabranim deonicama domaće železničke mreže.
AD Infrastruktura železnice Srbije će biti zadužena za sprovođenje projekta, uz tehničku podršku MGSI. Ova saradnja obećava efikasno i stručno upravljanje projektom, što je ključno za njegov uspeh.
Uslovi otplate i ciljevi projekta
Prema uslovima ugovora, zajam će se otplaćivati u 24 jednake polugodišnje rate, počevši od oktobra 2027. godine. Poslednja rata dospeva 20. aprila 2039. godine, uz primenu varijabilne kamatne stope u skladu sa standardnim uslovima poslovanja EBRD-a. Ovaj fleksibilni plan otplate omogućava Srbiji da efikasno upravlja svojim finansijskim obavezama.
Glavna svrha projekta je modernizacija i nadogradnja železničke infrastrukture na deonicama koje obuhvataju približno 194 kilometara glavnih i regionalnih železničkih linija. Očekuje se da će radovi biti završeni do 31. septembra 2027. godine, što predstavlja ambiciozan ali ostvariv cilj.
Fokus na bezbednost i efikasnost
Posebna pažnja biće posvećena prugama i deonicama gde je zabeležen veći broj nezgoda ili iskliznuća vozova. Ovaj pristup direktno cilja na poboljšanje bezbednosti putničkog i teretnog železničkog saobraćaja. Projekat teži da:
- Održava magistralne i regionalne pruge
- Unapredi kvalitet železničke infrastrukture
- Dovede pruge u funkcionalno stanje koje omogućava bezbedno odvijanje saobraćaja
- Smanji rizik od akcidenata
- Poveća bezbednost putničkih i teretnih usluga
- Održi potreban nivo tehničkog kvaliteta koloseka
- Poveća trenutnu brzinu vozova, a samim tim i propusnu moć pruga
Ovaj sveobuhvatni pristup obećava značajno poboljšanje celokupnog železničkog sistema u Srbiji, što će imati dalekosežne pozitivne efekte na ekonomiju i kvalitet života građana.
Ključni akteri u realizaciji projekta
Ugovor o zajmu potpisao je ministar finansija Siniša Mali u ime Republike Srbije, dok su ugovor o projektu potpisali ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić i v.d. generalnog direktora Infrastrukture železnica Srbije Jelena Tanasković. Sa strane EBRD-a, oba sporazuma je potpisao Mateo Kolanđeli (Matteo Colangeli), direktor i regionalni šef EBRD-a za zapadni Balkan.
Ova saradnja između srpskih institucija i EBRD-a predstavlja značajan korak ka modernizaciji srpske železnice. Očekuje se da će projekat ne samo poboljšati infrastrukturu, već i stimulisati ekonomski rast, povećati konkurentnost srpske privrede i unaprediti kvalitet života građana koji koriste železnički prevoz.
U zaključku, obnova železničke infrastrukture u Srbiji predstavlja ključni projekat koji će transformisati način na koji se ljudi i roba kreću širom zemlje. Sa fokusom na bezbednost, efikasnost i modernizaciju, ovaj projekat obećava bolju budućnost za srpske železnice i njene korisnike.