Izvor: Biznis.rs | Foto: Shutterstock

Projekat obilaznice oko Beograda i Pančeva: Ključno rešenje za saobraćaj

Projekat izgradnje obilaznice oko Beograda i Pančeva predstavlja ključno rešenje za unapređenje tranzitnog saobraćaja u regionu glavnog grada Srbije. Ovaj ambiciozni poduhvat obuhvata izgradnju autoputa E-70 i nove obilazne pruge, sa ciljem značajnog rasterećenja gradskog saobraćaja i poboljšanja povezanosti sa okolnim područjima.

Detalji projekta obilaznice oko Beograda i Pančeva

Putevi Srbije su podneli zahtev Ministarstvu zaštite životne sredine za procenu uticaja na životnu sredinu projekta fazne izgradnje prve deonice autoputa E-70. Ovaj projekat uključuje obilaznicu oko Beograda i Pančeva - sektor C, kao i novu obilaznu prugu Beli Potok-Vinča-Pančevo sa drumsko-železničkim mostom preko Dunava kod Vinče.

Ova obilaznica je osmišljena kao sveobuhvatno rešenje za tranzitni saobraćaj oko prestonice. Izgradnjom kompletnog obilaznog puta, tranzitni saobraćaj iz pravca severa (E-75) i zapada (E-70) bi se efikasno povezao sa pravcima jug (E-75) i istok (E-70), kao i sa budućim autoputem (E-763) u pravcu jugozapada, zaobilazeći gradsko jezgro.

Važno je napomenuti da projekat ne obuhvata samo autoputske pravce. U okruženju postoje i magistralni i regionalni putevi koji su već povezani ili će biti integrisani sa obilaznicom, što dodatno doprinosi sveobuhvatnosti saobraćajnog rešenja.

Geografski obuhvat i ključne komponente projekta

Predmetni koridor prolazi kroz nekoliko beogradskih opština i industrijsku zonu Pančeva. Konkretno, projekat obuhvata:

  • Novu autoputsku deonicu od Bubanj Potoka (na desnoj obali Dunava) do državnih puteva i lokalnih saobraćajnica oko Pančeva (na levoj obali Dunava)
  • Obilaznu teretnu prugu Beli Potok – Vinča – Pančevo, koja se odvaja sa postojeće pruge Rakovica – Mala Krsna – Velika Plana
  • Novi drumsko-železnički most preko Dunava

Cilj izgradnje ovih planiranih saobraćajnica je višestruk. Prvenstveno se teži preusmeravanju tranzitnog saobraćaja, ali i lokalnog teretnog saobraćaja. Ovim se značajno doprinosi rasterećenju osnovne mreže gradskih saobraćajnica Beograda i Pančeva, što će rezultirati smanjenjem gužvi i poboljšanjem kvaliteta života građana.

Tehnički aspekti i izazovi projekta

Budući most preko Dunava predstavlja poseban izazov u projektu. Planira se preko međunarodnog plovnog puta, reke Dunav, i kao takav predstavlja kritičnu tačku ukrštanja sa rečnim saobraćajem. Most, kao prepreka rečnom saobraćaju, direktno utiče na gabarit i položaj plovnog puta, što zahteva pažljivo planiranje i projektovanje.

Predmet projektovanja ovog dela dokumentacije je izrada prve deonice autoputa od petlje Bubanj potok zaključno sa petljom Boleč. Očekuje se da će, po formiranju sektora C, obilaznica u potpunosti preuzeti ulogu i prerogative odgovarajuće kategorizacije evropske mreže, tj. pored putnog pravca E-75 i putnog pravca E-70.

Predmetna deonica prolazi kroz nekoliko katastarskih opština, uključujući K.O. Beli Potok, K.O. Zuce, K.O. Boleč, K.O. Leštane, K.O. Kaluđerica i K.O. Ritopek. Ovo geografsko prostiranje pokazuje kompleksnost projekta i potrebu za pažljivim planiranjem i koordinacijom sa lokalnim zajednicama.

Specifičnosti trase i inženjerski izazovi

Trasa obilaznice počinje na mestu završetka izvedenih radova petlje Bubanj potok. Ova petlja je od izuzetnog značaja jer predstavlja ukrštaj trasa auto-puta kroz Beograd i one koja je deo obilaznice oko grada, sa nastavkom ka jugu države. U budućnosti, po izgradnji sektora C, ona će postati čvor sa ukrštajem čak četiri autoputska kraka, što je impresivan inženjerski poduhvat.

Početni deo trase prolazi kroz teren brdskog karaktera, što je rezultiralo potrebom za izgradnjom dva tunela – Bubanj potok i Leštane. Tunel Bubanj potok, sa dve tunelske cevi, predstavlja poseban izazov. Desna cev je planirana sa tri saobraćajne trake, što je neuobičajeno rešenje za tunelske konstrukcije. Ovaj profil se zadržava i posle tunela, na objektu koji je neposredno posle njega, pre nego što se prelazi na klasični autoputski profil sa zaustavnom, voznom i preticajnom saobraćajnom trakom.

Leva tunelska cev tunela Bubanj potok ima svoju specifičnost. Ona je većinski sa dve saobraćajne trake, ali se na prilazu petlji Bubanj potok, usled položaja i karakteristika izvedenog izliva za smer Pančevo – Beograd, tunelska cev širi na profil sa tri saobraćajne trake. Ovo rešenje pokazuje prilagodljivost projekta specifičnim zahtevima terena i saobraćajnih tokova.

Na oko 1.250 metara posle tunela Bubanj potok, sledi tunel Leštane, klasičnog profila sa dve saobraćajne trake po smeru. U delu između ova dva tunela postoje tri obostrana mosta u trasi auto-puta, što dodatno ilustruje kompleksnost terena i inženjerske izazove sa kojima se projektanti suočavaju.

Petlja Boleč i nastavak trase

Približno 1.650 metara nakon tunela Leštane, projektovana je petlja Boleč. Ova petlja predstavlja važnu tačku u projektu, omogućavajući efikasno povezivanje sa lokalnim saobraćajnicama i distribuciju saobraćaja.

Nakon petlje Boleč, projekat predviđa razdvajanje smerova na auto-putu, uz uvođenje trase obilazne pruge između njih. Ovakav raspored se zadržava i na mostu preko Dunava, što predstavlja inovativno rešenje za integraciju drumskog i železničkog saobraćaja. Ova zona označava i kraj obuhvata predmetnog Idejnog rešenja, ali ne i kraj ambicija za dalji razvoj saobraćajne infrastrukture u regionu.

Budući planovi i značaj projekta

Za izradu idejnog rešenja bio je zadužen renomirani Saobraćajni institut CIP iz Beograda, što garantuje visok kvalitet projektne dokumentacije. Važno je napomenuti da je deo obilaznice oko Beograda od Straževice do Bubanj Potoka već otvoren za saobraćaj krajem juna prošle godine, što pokazuje napredak u realizaciji ovog kompleksnog projekta.

Resorni ministar Goran Vesić je najavio dalje planove za razvoj obilaznice. Potpisivanje ugovora sa Saobraćajnim institutom CIP za projektovanje nastavka obilaznice od Bubanj potoka do Pančeva, u dužini od 31 kilometra, predstavlja sledeći korak u realizaciji ovog ambicioznog projekta. Ministar je takođe najavio planove za projektovanje sektora D, koji će predstavljati vezu Pančeva do novog mosta kod Batajnice, čime će Pančevo dobiti još jednu obilaznicu na auto-put prema Novom Sadu.

U zaključku, projekat obilaznice oko Beograda i Pančeva predstavlja ključno infrastrukturno rešenje koje će značajno unaprediti saobraćajnu povezanost i rasteretiti gradske saobraćajnice. Ovaj složeni inženjerski poduhvat, koji uključuje izgradnju autoputa, železničke pruge i mostova, postavlja temelje za dugoročni razvoj saobraćajne infrastrukture u regionu glavnog grada Srbije.