Vlada Republike Srbije je nedavno pokrenula značajan infrastrukturni projekat koji će transformisati sportski pejzaž zemlje. Predlog zakona o zaduživanju za izgradnju Nacionalnog fudbalskog stadiona predstavlja ključni korak ka realizaciji ovog ambicioznog poduhvata.
Finansiranje Nacionalnog fudbalskog stadiona
Predlog zakona koji je Vlada Srbije uputila parlamentu predviđa zaduživanje u iznosu od približno 42 milijarde dinara. Ovaj značajan finansijski poduhvat ima za cilj da obezbedi sredstva za Projekat izgradnje urbane infrastrukture i nacionalnog stadiona sa pristupnim saobraćajnicama. Interesantno je da će kredit odobriti BPŠ, finansijska institucija u kojoj država Srbija ima većinsko vlasništvo od 78,55%.
Struktura vlasništva BPŠ-a je sledeća:
- Država Srbija: 78,55%
- JP Pošta Srbije: manjinski akcionar
- Telekom Srbija: manjinski akcionar
- Republički PIO fond: manjinski akcionar
- Fond za razvoj: manjinski akcionar
Detalji kreditnog aranžmana
Ugovor o dugoročnom investicionom kreditu, koji je sastavni deo Predloga zakona, definiše ključne aspekte finansiranja. Kredit je namenjen za investiciona ulaganja u izgradnju Nacionalnog fudbalskog stadiona sa pratećim sadržajima na teritoriji gradske opštine Surčin u Beogradu. Važno je napomenuti da će se sve transakcije vezane za kredit, uključujući isplatu i otplatu glavnice, kamate i naknada, vršiti u dinarima.
Uslovi kredita su sledeći:
- Rok otplate: 132 meseca (11 godina)
- Grejs period: 36 meseci od stupanja na snagu ugovora
- Kamatna stopa: 3M Belibor plus fiksna marža od 2,9%
Ključni akteri i međunarodno partnerstvo
Ugovor o dugoročnom kreditu potpisan je 25. juna ove godine. Potpisnici ugovora su:
- Siniša Mali, ministar finansija
- Bojan Kekić, predsednik Izvršnog odbora BPŠ
- Nataša Marković, članica Izvršnog odbora BPŠ
Projekat izgradnje Nacionalnog fudbalskog stadiona je deo šireg Ugovornog sporazuma "Nacionalni fudbalski stadion LOT 2", potpisanog 30. septembra 2023. godine. Ovaj sporazum uključuje sledeće strane:
- Finansijer: Republika Srbija
- Investitor i naručilac: Ministarstvo finansija
- Izvođač radova: Power Construction Corporation of China Limited – Ogranak Beograd
Ovo međunarodno partnerstvo naglašava globalnu prirodu projekta i potencijal za razmenu znanja i tehnologija u oblasti sportske infrastrukture.
Značaj projekta za urbanistički razvoj
Izgradnja Nacionalnog fudbalskog stadiona nije samo sportski projekat, već i značajan korak u urbanističkom razvoju Beograda. Projekat obuhvata ne samo stadion, već i prateću urbanu infrastrukturu i pristupne saobraćajnice. Ovo će nesumnjivo doprineti revitalizaciji gradske opštine Surčin i poboljšati povezanost ovog dela grada sa centralnim zonama Beograda.
Ovakav sveobuhvatan pristup razvoju sportske infrastrukture može služiti kao katalizator za širi urbani razvoj, privlačeći dodatne investicije u okolno područje i stvarajući nove mogućnosti za lokalno stanovništvo.
Ekonomski i društveni uticaj
Investicija od približno 42 milijarde dinara u Nacionalni fudbalski stadion i prateću infrastrukturu će nesumnjivo imati značajan ekonomski uticaj. Očekuje se da će projekat:
- Stvoriti nove radne mogućnosti tokom faze izgradnje
- Podstaći razvoj lokalnih preduzeća u sektoru građevinarstva i povezanim industrijama
- Povećati atraktivnost Beograda kao destinacije za velike sportske događaje
- Potencijalno povećati prihode od turizma vezanog za sportske manifestacije
Sa društvenog aspekta, novi stadion će pružiti modernu arenu za fudbalske utakmice i druge događaje, poboljšavajući kvalitet sportskih i kulturnih sadržaja dostupnih građanima Srbije.
U zaključku, Nacionalni fudbalski stadion predstavlja ambiciozan projekat koji prevazilazi okvire sporta. Ova investicija ima potencijal da značajno utiče na urbanistički razvoj, ekonomiju i društveni život Beograda i Srbije u celini, postavljajući temelje za buduće sportske uspehe i međunarodna priznanja.