Izvor: Biznis.rs | Foto: Biznis.rs

Projekat auto-puta Andrijevica-Berane-Boljare u Crnoj Gori

U značajnom koraku ka unapređenju crnogorske putne infrastrukture, auto-put Andrijevica-Berane-Boljare dobija konkretan oblik. Ovaj projekat ne samo da će povezati ključne gradove u severnom delu zemlje, već će takođe igrati vitalnu ulogu u regionalnom povezivanju sa Srbijom i šire.

Odabir izvođača i vrednost projekta

Nakon dugotrajnog procesa, Monteput, glavno telo zaduženo za razvoj crnogorske putne mreže, konačno je odabralo izvođače za izradu idejnog projekta. Konzorcijum koji čine podgoričke kompanije CDS projekt, Via project i Geotin MNE osvojio je tender sa ponudom od približno 3,65 miliona evra. Ova cifra je značajno niža od prvobitno procenjene vrednosti tendera, koja je iznosila skoro 5 miliona evra bez PDV-a.

Interesantno je napomenuti da će na projektu učestvovati i nekoliko podizvođača, uključujući Aqua Engineering, Intecon i GP Team iz Podgorice, MMK Control iz Bara, kao i Optimusproject iz Bijelog Polja. Ova saradnja lokalnih firmi pokazuje snagu crnogorskog građevinskog sektora i njegovu sposobnost da se nosi sa velikim infrastrukturnim projektima.

Izazovi u procesu izbora izvođača

Put do odabira izvođača nije bio bez prepreka. Monteput je prvobitno raspisao tender u januaru tekuće godine, a kao najpovoljnija bila je izabrana ponuda konzorcijuma Monte-Tim. Međutim, ova odluka je poništena zbog žalbe konzorcijuma Civil Engineer, što ilustruje složenost i konkurentnost procesa javnih nabavki u Crnoj Gori.

Novi tender, objavljen u septembru, privukao je pažnju nekoliko ponuđača. Zanimljivo je da je ponuda konzorcijuma CIP-DB-GIM bila isključena iz postupka, iako razlozi za to nisu detaljno obrazloženi. Ovakvi detalji ukazuju na rigoroznost procesa selekcije i važnost poštovanja svih uslova tendera.

Značaj auto-puta za regionalni razvoj

Auto-put Andrijevica-Berane-Boljare nije samo lokalni projekat - on predstavlja ključnu kariku u široj mreži evropskih puteva. Ova deonica je deo putnog pravca Beograd – Južni Jadran, koji je zapravo krak TEM-a. Značaj ovog puta leži u činjenici da on na teritoriji Crne Gore povezuje osnovni pravac TEM-a (koji se proteže od Gdanjska do Atine i Istanbula) sa Jadranskim morem.

Projektom su predviđene tri petlje - Andrijevica, Berane i Crnča - koje će olakšati pristup glavnim gradovima duž trase. Pored toga, planirana je izgradnja baze za održavanje, objekata za naplatu putarine na petljama Berane i Crnča, kao i u Boljarima. Za udobnost putnika, projektovana su i odmorišta, benzinske stanice i moteli.

Uticaj na lokalnu ekonomiju i turizam

Realizacija ovog infrastrukturnog projekta obećava značajne ekonomske benefite za severni region Crne Gore. Očekuje se da će poboljšana povezanost stimulisati lokalni biznis, posebno u sektoru turizma. Lakši pristup planinskim područjima mogao bi dovesti do razvoja zimskog turizma, dok bi brža veza sa primorjem mogla produžiti letnju sezonu za ove gradove.

Takođe, projekat će verovatno stvoriti nove mogućnosti zapošljavanja, kako tokom faze izgradnje, tako i nakon završetka auto-puta. Ovo bi moglo pomoći u rešavanju problema depopulacije koji muči mnoge ruralne oblasti u severnoj Crnoj Gori.

Budući planovi i povezivanje sa Srbijom

Važno je napomenuti da će ova deonica auto-puta Andrijevica-Berane-Boljare voditi do granice sa Srbijom. Planovi predviđaju da se odatle auto-put nastavi ka Požegi, a zatim i dalje prema Beogradu. Ovo će značajno skratiti vreme putovanja između Crne Gore i Srbije, olakšavajući ne samo turističke posete, već i trgovinsku razmenu između dve zemlje.

U zaključku, auto-put Andrijevica-Berane-Boljare predstavlja značajan korak u razvoju crnogorske putne infrastrukture. Ovaj projekat ne samo da će unaprediti povezanost unutar zemlje, već će takođe ojačati veze sa susednim državama i ostatkom Evrope, potencijalno donoseći značajne ekonomske i društvene koristi regionu.